Stresszes és mentálisan is nagyon fárasztó. Így jellemezte a Dakar első hetét a keddi szakaszgyőztes Giniel de Villiers, aki a világ egyik legkiegyensúlyozottabb tereprali-versenyzője. Tizennyolc Dakarja közül mindegyiken célba ért, és csak egyen végzett a top tízen kívül, ráadásul 2009-ben azt is bizonyította: tud nyerni. Most eléggé balszerencsés volt, egy órát veszített amiatt, hogy egy olajcső lecsúszott a helyéről, majd egy szakaszon belül két motorossal is koccant, ami miatt fenyegetéseknek volt kitéve a közösségi médiában, ennek ellenére az ötödik helyen áll, és van még hátra három nap.
„Remek szakaszunk volt, ami annak is köszönhető, hogy a szerelők keményen dolgoztak egész éjszaka és megoldották a lengéscsillapító-gondunkat – nyilatkozta De Villiers. – Az autó elképesztően jó volt ezen a szakaszon, s bár kaptunk egy lassú defektet ötven kilométerrel a vége előtt, nem kellett megállnunk kereket cserélni. Van még hátra három szakasz, próbálunk újabb szakaszgyőzelmeket begyűjteni, aztán meglátjuk...”
Ha a realitást nézzük, a dél-afrikai versenyző a legjobb esetben is a harmadik helyet csípheti el, de inkább a negyediket.
Az összetettben továbbra is a háromszoros Dakar-győztes Nasszer al-Attijah vezet a kilencszeres ralivilágbajnok Sébastien Loeb előtt, akit biztonságos különbséggel tart maga mögött.
„Nagyobb gond nélkül, a harmadik helyen végeztünk a szakaszon, és megnyugtató előnnyel vezetünk, úgyhogy elégedett vagyok – mondta al-Attijah. – A Toyotának jól ment ezen a szakaszon, hiszen az első háromban a mi autóink végeztek, úgyhogy mondhatjuk, feküdt nekünk ez a köves, murvás, homokos szakasz. Jó hír, hogy egyre közelebb vagyunk a dzsiddai célhoz.”
A motorosoknál napról napra változik a sorrend az élen: kedden éppen az osztrák Mattias Walkner állt az első helyre, de a top hatban annyira kicsik a különbségek (tizenegy percen belül vannak, ráadásul négy márkát képviselnek), hogy várhatóan az utolsó méterekig tart majd a küzdelem.
„Nehéz bármit is mondani a verseny végkimeneteléről, mert az első napon ugyanúgy veszíthetsz negyven percet, mint az utolsón, szóval a lényeg, hogy ne kövessünk el nagyon nagy hibát – mondta a KTM színeiben szereplő osztrák Walkner, aki 2:12 perccel vezet Sam Sunderland előtt. – Nincs helye a taktikázásnak, mindenkinek ki kell hoznia magából a maximumot az összes hátralévő szakaszon.”
A határon túli magyar motorosok továbbra is gyűrik maguk mögé a kilométereket: a szatmárnémeti Gyenes Emánuel a 41., a vajdasági Saghmeister Gábor a 112. helyen áll az összetettben.
DAKAR RALI
9. szakasz, Vadi ad-Davaszir–Vadi ad-Davaszir (össztáv: 491 km, ebből szelektív szakasz: 287 km).
Autósok: 1. Giniel de Villiers, Dennis Murphy (dél-afrikai, Toyota Hilux) 2:23:08, 2. Lategan, Cummings (dél-afrikai, Toyota Hilux) 9 másodperc hátrány, 3. al-Attijah, Baumel (katari, francia, Toyota Hilux) 1:04 perc h.
Motorosok: 1. José Ignacio Cornejo (chilei, Honda) 2:29:30, 2. Benavides (argentin, KTM) 1:26 p h., 3. Brabec (amerikai, Honda) 1:47 p h., ...43. Gyenes Emánuel (romániai, KTM) 29:57 p h., ...119. Saghmeister Gábor (szerbiai, KTM) 2:00:30 ó h.
Kamionosok: 1. Eduard Nyikolajev, Jevgenyij Jakovlev, Vlagyimir Ribakov (orosz, Kamaz) 2:38:43, 2. Szotnyikov, Ahmagyejev, Ahmetzjanov (orosz, Kamaz) 2:34 p h., 3. Macík, Tomásek, Svanda (cseh, Big Shock) 2:37 p h.
Az állás. Autósok: 1. Nasszer al-Attijah, Matthieu Baumel 30:10:04, 2. Loeb, Lurquin (francia, belga, BRX Buggy) 39:05 p h., 3. al-Radzsi, Orr (szaúdi, brit, Toyota Hilux) 58:44 p h. Motorosok: 1. Mattias Walkner (osztrák, KTM) 30:14:03, 2 Sunderland (brit, GasGas) 2:12 p h., 3. Van Beveren (francia, Yamaha) 3:56 p h., ...41. Gyenes 6:14:14 ó h., ...112. Saghmeister 20:18:46 ó h. Kamionosok: 1. Dmitrij Szotnyikov, Ruszlan Ahmagyejev, Ilgiz Ahmetzjanov 32:43:53, 2. Nyikolajev, Jakovlev, Ribakov 8:51 p h., 3. Sibalov, Nyikityin, Tatarinov 41:18 p h.