„A Yamaha sajnálattal jelenti be, hogy a Monster Energy Yamaha MotoGP-csapat visszavonta Maverick Vinales nevezését az Osztrák Nagydíjról. A távolmaradás oka, hogy a Yamaha felfüggesztette versenyzőjét egy meg nem magyarázott rendellenes motorhasználat miatt, amit a versenyző a múlt hétvégi Stájer Nagydíjon követett el.
A Yamaha az elmúlt napokban alaposan elemezte a telemetriai adatokat, és ezután hozta meg a döntést.
A Yamaha arra a következtetésre jutott, hogy a versenyző cselekedetei nagy eséllyel jelentős károkat okozhattak volna az YZR-M1 motor blokkjában, ez komoly kockázatnak tette volna ki a versenyzőt magát, és jó eséllyel veszélyt jelentett volna a többi MotoGP-s versenyzőre.
A pilótát nem helyettesítik az Osztrák Nagydíjon.
A jövőbeni versenyek kapcsán döntés a helyzet mélyebb elemzése, illetve a Yamaha és a versenyző közötti további megbeszélések után várható.”
Eddig a hivatalos közlemény.
Talán mondani sem kell, hogy a hír futótűzként terjedt el a depóban, és bár erősen benne volt a levegőben, hogy a felek ezt a szezont sem húzzák ki együtt a végéig, ez azért mégis mindenkit meglepett.
A Nemzeti Sport a helyszínen próbált meg további részleteket kideríteni.
Mint ismert, Maverick Vinales motorja az újraindítást követően lefulladt a rajtrácson, így a bokszutcából kellett rajtolnia. Elmesélése szerint a futam során több problémája is akadt a motorral, a kijelzőn (dashboardon) nem jelentek meg üzenetek, amiknek kellett volna (például, hogy többször elhagyta a pályát és hogy ezért meg is büntették), majd az utolsó körökben a pit lane jelzés jelent meg, így a leintés előtti körben biztonsági okokból kijött a bokszutcába és ott fejezte be a versenyt.
Való igaz, hogy a motorból furcsa és ijesztő hangok jöttek ki már egy körrel korábban a célegyenesben (ezt ezen sorok írója maga hallotta), de nyilván azt lehetetlen volt tudni, hogy mi vagy ki okozhatta.
A Yamaha mai közléséig hihető volt Vinales verziója, de nehéz elképzelni, hogy egy csapat, egy gyár ilyen állítana megfelelő bizonyítékok nélkül.
A telemetriai adatokon túl az online kamerák felvételeit és minden más elérhető felvételt is ellenőriztek, sőt versenyzőtől is akadt „bizonyítékuk” arra vonatkozóan, hogy Vinales furcsa dolgokat művelt a futam során, de legalábbis az utolsó körökben biztosan.
Ezt a köridők is alátámasztják, hiszen a spanyol hirtelen 5-6 másodperccel lassabb időket motorozott.
Vinalest szerdán a csapat vezetői szembesítették az adatokkal és válaszokat vártak volna tőle, hogy mi, miért és hogyan is történt pontosan. Magyarázat helyett azonban állítólag csak felháborodást kaptak, Maverick azt vágta a fejükhöz, hogy tönkretették a karrierjét.
Ezután úgy engedték őt útjára, hogy csütörtök reggel döntenek a továbbiakról.
A többi pedig, ahogy mondani szokás, már történelem.
A bizonyítékok ellenére nehezen megy bele az ember fejébe, hogy egy versenyző hogyan próbálkozhat ilyennel, hiszen egy motort megakasztani nehezen kivitelezhető esés nélkül, de legalábbis elég rizikós. Főleg egy olyan gyors pályán, mint az osztrák. Abba pedig jobb bele sem gondolni, hogy mi lett volna, ha összeolajozza a pályát.
A bokszát hamar kiürítették, a szerelői a helyszínen maradnak, hátha Fabio Quartararo oldalán segíthetnek majd.
Ezek után persze kevés a logikus esély arra, hogy visszatérhet még a csapathoz, de az is nagy kérdés, hogy kivel tudnák őt helyettesíteni a szezon hátralévő részében.