MotoGP: hét ezredre a pályacsúcstól már az első napon

KOVÁCS NIKOLETTKOVÁCS NIKOLETT
Vágólapra másolva!
2021.03.27. 10:03
null
Jack Miller és a gyári Ducati egyelőre nyerő páros Katarban (Fotó: motogp.com)
Címkék
Nagy meglepetéseket nem hozott az első hivatalos edzésnap a királykategóriában. Ötnapnyi tesztelés után szinte mindenki tudta, hogy milyen beállításokhoz nyúljon (szinte...), ahogy az is kőbe vésettnek látszik, hogy a Ducatik egy körön verhetetlenek Katarban és a persze a futamon is a legesélyesebbek közé tartoznak. De mit várhatunk az időmérőn és a futamon? Ha egyáltalán vasárnap lesz a futam...

 

Döcögősen indult a pénteki első edzés, amit a pilóták megszokásból reggeli edzésként emlegetnek, de mint tudjuk, Katarban minden később kezdődik, így az első menet is, egész pontosan helyi idő szerint 13.40-kor.

Amikor még tombol a hőség, amikor még fúj a szél, és amikor a körülmények egyáltalán nem hasonlítanak arra, ami majd a futamon lesz.

Mindezt még fejeljük meg azzal a ténnyel, hogy ez az az edzés, amikor a pilóták azokat a gumikat teszik fel, ami a futamon nem lehet opció, hiszen keretek közé vannak szorítva, maximálva van az egyes elérhető keverékek száma.

Ezek összessége vezetett Johann Zarco, Jack Miller és Pol Espargaró bukásához, de Pecco Bagnaia is meglátogatta a kavicságyat.

„Hiába tudom, hogy miért estem, akkor is megtépázza az ember önbizalmát egy ilyen kezdés” – vallotta be később Zarco.

Ha ez volt az első nap, mi lesz az időmérőn?

Az FP2 azonban már nagyon más tészta volt, felért egy kisebb időmérővel. Repkedtek a remek köridők, olyannyira, hogy a pénteki nap leggyorsabbja, Jack Miller csak 7 ezreddel maradt el Marc Márquez 2019-es pályacsúcsától. (Ne felejtsük el, hogy a tavalyi nagydíjat törölni kellett a koronavírus-járvány európai berobbanása miatt, tehát két éve volt itt legutóbb MotoGP-futam.)

A pénteki végeredmény tehát eldöntötte, hogy kik kerültek be egyenesen a Q2-be – ezt 95 százalékos biztonsággal állíthatjuk. Kevés az esély rá, hogy ma délután, amikor ismét hőség lesz, és várhatóan a szél is nagyobb, bárki is javítani tudjon. Bár a pálya már tisztább lesz, és több gumi is rajta, mint pénteken, de viszonyításképpen: Franco Morbidelli körideje, amivel megnyerte az FP1-et, délután már csak a huszadik helyre lett volna elég.

Bagnaia második helyére nem kellene felkapnunk a fejünket, szintén a gyári Ducatin, mégis nagy előrelépés ez az olasznak, akinek tavaly éppen az egykörös tempó volt a legsebezhetőbb pontja. A téli felkészülésen is ezen volt a hangsúly, és úgy tűnik, sikeres volt a munka. „Csak ne nyúljanak a motorhoz a következő napokban – ennyit kértem” – mondta félig viccelődve, hiszen tudja, hogy innentől már csak rajta múlik minden.

Pecco szerint az időmérőn bizony 1:52-es köröket is láthatunk majd, és nem csak a vörösöktől.

Morbidelli (akire Miller szerint nagyon oda kell figyelni, mert használt gumin komoly a tempója) viszont abban bízik, hogy a Ducatik már kimaxolták a bennük rejlő potenciált, és nem gyorsulnak tovább. Valószínűleg fognak... legalábbis egy körön szinte biztosan, ha az időjárás is megengedi.

Lehet jó rajttal verseny nyerni? Nem, de egy rosszal el lehet veszíteni

A legjobb yamahásként záró Fabio Quartararo kívülről nézve is láthatóan agresszívabban motorozott a szokásosnál. „Igen, muszáj volt így mennem, mert nem olyanok voltak a körülmények, mint a teszten. Az utolsó szektorban nagyon sokat veszítünk, pedig a teszten nem így volt. Nem igazán tudunk tempót vinni a kanyarba és jól kigyorsítani, olyan stílusban kell mennünk, mint a pirosak, de ehhez nem elég gyors a motorunk.”

A hangvillások nagyjából csak a jó rajtban bízhatnak, és abban, hogy az első körökben el tudnak lépni egy kicsit a mezőnytől. Ami nem azt jelentené, hogy utána sem előzik meg őket erőből a Ducatik, de utóbbiaknak ehhez kicsit több gumit kellene elhasználni a futam elején, ami nyilván gondokat okozhat majd az utolsó körökben.

„Igen, tudjuk, hogy gyorsabb a motorjuk, ezen nem tudunk változtatni. De minél többet agyalunk rajta, annál inkább problémává válik” – mondta bölcsen Quartararo.

„A Yamahával könnyű hibázni a rajtnál, és nehéz gyorsan startolni vele. És amikor tökéletes a rajtunk, akkor is lassabb, mint a többieké” – tette hozzá.

Nem véletlen tehát, hogy a téli teszthez hasonlóan Maverick Vinales pénteken is folytatta a startgyakorlást – minden egyes kimenetnél. Alakul, alakul, mint prés alatt a gyerek, de még mindig nem az igazi állítása szerint.

A bajnok csapat és a rangidős

Álex Rins ötödik helye biztató, sőt Valentino Rossi szerint egyenesen ijesztő, ha a futamra gondol. Rins ugyanis eddig egy körön mindig lassabb volt, és igazából a futamra, annak is a második felére lett nagyon gyors. Ha a sorminta folytatódik, és a mostani állapothoz képes tud gyorsulni, akkor nagyon veszélyes lehet vasárnap. Talán mondani sem kell, hogy a spanyol boldogan tért pénteken nyugovóra.

Csapattársa, a regnáló világbajnok Joan Mir egyelőre top 10-en kívül van, de tegyük hozzá, csupán 13 ezred másodperccel. „Hiányzik az utolsó tesztnap, lemaradásban vagyunk a beállításokkal” – mondta.

Rossi kilencedik helye egy ilyen erős és szoros mezőnyben szép teljesítmény, persze a körönként közel fél másodperces hátrány a futam végére akár 11 is lehet, ám ahogy fentebb már szó esett róla, a vasárnap ennél azért mindig eggyel árnyaltabb.

Még sosem élveztem ennyire a motorozást

Aleix Espargaró a top 10-be repítette az Apriliát (miközben csapattársa, Lorenzo Savadori tök utolsó), úgyhogy továbbra is van ok a mosolyra a noaleieknél. „Még sosem élveztem ennyire a motorozást, és ez mentálisan nagyon fontos, hiszen 31 éves vagyok, s rengeteg munka és erőfeszítés van a hátam mögött.”

Rajta kívül csak Quartararónak sikerült négy 1:53-as kört összeraknia az FP2-n, ráadásul azok táborát gyarapítja, akik csak két puha hátsó gumit tettek fel.

Utolsó gyors körén ráadásul Nakagami Taka és Jorge Martín feltartotta, ami bosszantotta is rendesen, de az időmérőn ismét bizonyíthat.

Persze ennél sokkal fontosabb, hogy mi lesz a versenyen. „Nem állunk készen a győzelemre, a dobogóra viszont igen. Ami azonban nagy kérdés számomra, hogy milyen lesz az új aeroelemekkel a mezőnyben motorozni, mert eddig igazából csak egyedül mentem.”

Úgy érzem magam, mint egy újonc

Így értékelte első napját a legjobb hondásként záró Pol Espargaró, akinek elsődleges célkitűzése, azaz hogy egyenes ágon a Q2-be kerüljön, egyelőre megvalósult. Mindezt két bukás kísérte; az elsőről már esett szó, szóval azt hagyjuk is, az esti azonban már egy tipikus hondás bukás volt. Az az esés, amire Pol az első pillanattól kezdve vár, hiszen ez kell ahhoz, hogy megtanulja a motor határait.

„Jelenleg nincs teljesen a kezemben az irányítás a motoron, úgy érzem magam, mint egy újonc. De a köridő azt mutatja, hogy mi is gyorsak vagyunk, egy olyan pályán, ami nem kedvez a Hondáknak. A gond az, hogy nem volt háromnál több hibátlan köröm egyszerre. Mindenhol rontok valamit, és ezt csak a körök száma és a tapasztalat oldhatja majd meg.”

A márkatárs Nakagamit fékproblémák hátráltatták este.

A legjobb újoncként Jorge Martín zárt, míg a KTM-ek továbbra is a sűrű erdő kellős közepén bóklásznak.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik