Minden érintett egyetért abban, hogy nincs értelme a folyamatos naptárfrissítésnek addig, amíg nem derül ki, hogy mikor ér véget a járvány, egész pontosan mikor nyílnak meg újra a határok, és válik lehetővé ismét az utazás.
Ennek megfelelően, ami addig marad, az a várakozás, hogy mikor jelentik be a soron következő futam eredeti időpontjának törlését.
Az egészen biztos, hogy jó néhány helyszínnek le kell majd mondania az idei versenyrendezésről, ha egyáltalán valamikor el tud indulni a szezon.
Már semmi sincs úgy, mint négy hete volt
Épp egy hónap telt el Carmelo Ezpeleta, a Dorna elnök-vezérigazgatójának sajtótájékoztatója óta, amit a csonka katari hétvégét megelőzően tartott. Akkor még nagyon bizakodó volt, és szinte biztosra vette, ígérte, hogy a hátralévő 19 futamot megtartják, és ha kell, akkor karácsonykor is versenyezni fog a mezőny egy időjárás szempontjából arra alkalmas helyen.
Négy héttel később már nagyon távoli az az állapot, amiben a világ március elején volt, amik akkor még lehetséges opciónak tűntek, mára már utópisztikus verzióként sem jelennek meg, ennek megfelelően pedig – ahogy az egy jó (cég)vezetőtől elvárható –, Ezpeletának is számos dologban változott azóta a véleménye.
Erről néhány napja nyilatkozott az As weboldalának.
A FIM és a Dorna közötti szerződés szerint ugyan 13 futam a minimum, hogy világbajnoki ranggal bírjon a sorozat, ezt maga Ezpeleta említette még Losailban, amiről most úgy nyilatkozott, hogy ez nem így van, amivel nyilván arra célzott, hogy minden megállapodás módosítható, ha a helyzet úgy kívánja. Az pedig egyértelmű, hogy sohasem látott helyzettel néz most szembe a világ.
„Minden attól függ, hogy mikor tudjuk újrakezdeni. Mindent megteszünk, hogy a lehető legkevesebbet kelljen változtatni az idény második felén, mert már így is nagyon szoros a menetrend. Nagyon nem csúszhatunk bele a télbe, mert az tönkreteheti a 2021-es szezont is” – nyilatkozta Ezpeleta.
Korai még versenyzésről beszélni
„Úgy néz ki, hogy elég sok idő még, mire visszatérhetünk a normál élethez és a versenyzésen gondolkozhatunk. A második világháború óta nem éltünk meg olyan helyzetet, mint amit most” – mondta Paolo Ciabatti, a Ducati Corse sportigazgatója egy videóinterjúban.
„Ez a világjárvány nagy gazdasági problémákat fog okozni minden országban. Reméljük, hogy az érintett országok, és reményeink szerint az Európai Unió – mármint, ha jelen helyzetben van értelme EU-ról beszélni – segíteni fog mindenkinek, anélkül, hogy önző döntéseket hoznának.
A világgazdaságot rosszul érinti majd az egész, és ez természetesen a motorsportra is hatással lesz, hiszen annak alapját a motorgyártás és az eladások teremtik meg. A független, privát csapatok pedig még jobban meg fogják majd szenvedni a helyzetet. Sok mindenen kell majd változtatnunk, mert nem hiszem, hogy a vállalatok tudnak majd annyit költeni a motorfejlesztésre, a pilóták fizetésére, mint előtte.”
Egy év F1 és MotoGP nélkül?
„Remélem, hogy nem történik meg” – folytatta Ciabatti, aki egyébként személyesen is érintett a súlyos olaszországi helyzetben, hiszen a fia is orvosként dolgozik egy kórházban, akiért folyamatosan aggódnak.
„Látunk példát olyanra, amire korábban nem, a nyári olimpiai játékokat is 2021-re halasztották, ami fájdalmas, de szükséges döntés volt.
Ami a motorsportot illeti általában, rengeteg nagy versenyt halasztottak el már eddig is. Az F1 és a MotoGP esetében mindent meg fognak tenni a szervezők, hogy valamilyen bajnokság legyen majd, talán kevesebb versennyel. Mindannyian készen állunk rá, hogy áldozatokat hozzunk, amikor ismét biztonságos lesz utazni. Az is lehet, hogy szinte minden hétvégén lesz majd verseny, ez is lehet egy verzió. Még mindig azt gondolom, hogy valamilyen bajnokság lehet még az idén, de nehéz bármit is előre megjósolni.”
Hosszú és csendes nyár elé nézünk
Míg a Formula–1 kapcsán már egy hete tudni lehet, hogy június közepe előtt biztosan nem indul el a szezon, addig a MotoGP esetében még csak a májusi futamok sorsáról döntenek lépésről lépésre. A következő mérföldkő a május végi mugellói hétvége Olaszországban...
De mikor kezdődhet el a királykategória idei versengése? Az optimista várakozások szerint sem korábban, mint a július közepén esedékes finn fordulón. A pályát azonban előtte még homologizálni kellene, ahhoz viszont minden érintettnek a helyszínre kéne utaznia...
A brnói futamot a cseh kormány évek óta nem támogatja (az idei futam lenne az utolsó ott), nekik tehát akár még „kapóra is jöhet” egy esetleges törlés, amivel az Osztrák Nagydíj kerülne a sor elejére, hacsak nem nyílnak meg előbb a határok, és nem lehet egy-két fordulót bepótolni. De vannak olyanok is, akik a szeptemberi kezdésre „készülnek”.
Nagy kérdés az is, hogy az év második fele valóban marad-e úgy, ahogy most van, és hogy kell-e, szabad-e erőltetni a valenciai idényzárót, bármennyire is ez van a velük kötött szerződésben.