Ha a legszembeötlőbb különbségre akarnánk rávilágítani Türkmenisztán első nemzetközi terepraliversenye és a többi sivatagi viadal között, akkor a tábori körülményeket mindenképp az elsők között kellene említeni.
Persze, itt is sátorban alszik a mezőny, de van választási lehetősége, hogy a két másodperc alatt kinyíló, megszokott sátrában húzza meg magát éjszakára, vagy a tradicionális türkmén hagyományok szerint épített jurtákban, amelyek nappal hűvösek, éjszakára viszont nem hűlnek le úgy, mint a külső hőmérséklet.
Minden tábort hasonló rendszer alapján építenek fel (ez egyébként is szokás, mert így a csapatok pontosan tudják, mit hol találnak), de itt csinos kis járdákat is leraktak térkövekből, az ételt légkondicionált sátorban szolgálják fel, mint ahogy van hűtés a zuhanyzófülkékben is, és ami a legfontosabb: minden táborban van közvilágítás. Ha mindezt egy-egy nagyváros közelében kellene megoldani, azt mondanánk: rendben. De az isten háta mögött, a senki földjén, túl a Pokol kapuján... Nos, az már valami!
Esténként folklór műsor szórakoztatja a táborlakókat – zenekar, táncosok, gyönyörű színpad és hatalmas sátrak, amelyekben a helyi kézműves termékeket lehet megnézni és megvásárolni, szőnyegeket, párnákat, mindent, mi szem-szájnak ingere. Az elmúlt napokban már többször kiderült, hogy itt aztán tényleg minden apró részletre odafigyelnek (szerdán a Pokol kapujához is épített járda vezetett a táborból...), de amikor csütörtökön felcsendült Brahms Magyar táncok című műve, azért az Opel Dakar Team tagjainak is leesett az álla.
A technikai sportok iránt elkötelezett türkmén elnök elképesztő energiákat mozgatott meg annak érdekében, hogy a versenyzők a lehető legjobban érezzék magukat a táborokban – ennél többet nem tehet, hiszen az, hogy a sivatag nehéz feladat elé állítja őket, az teljesen természetes, ráadásul ők választották a sportnak ezt a formáját.
A csütörtöki versenynap valahol félúton volt a pokoli nehéz kedd és a valamivel könnyebben teljesíthető szerda között, ám ez már az az időszak, amikor elkezdenek „fogyni” az autók, elkezdenek előjönni a technikai gondok.
„A navigáció nem volt könnyű ezen a napon: rögtön a szakasz elején elvétettünk egy kanyart, de nem veszítettünk sokat, mert megláttuk a türkmén Mini-pilótát, és követtük. Attól kezdve pedig, hogy megláttuk Harryt (Hunt) az út szélén, már nem rizikóztunk, hiszen ő volt a legnagyobb ellenfelünk, a többiekkel szemben viszonylag nagy előnnyel vezetünk. Szerettünk volna biztosak lenni abban, hogy gond nélkül elérjük a tábort, és ez sikerült is” – nyilatkozta Nani Roma, a szakasz győztese. |
Magyar szempontból a legfontosabb, hogy a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős továbbra is tartja hatodik helyét az összetettben, annak ellenére, hogy csütörtökön csatlakozott az „ásószakkörhöz”...
„A szakasz elején eltereltek minket egy falu mellett, ahol ötvenes korlátozás volt érvényben, s mivel nem volt meg a megfelelő tempónk, az autónk elásta magát a mély homokban – mondta az Opel Crossland X magyar pilótája. – Ha minden rendben van, három percig tartott volna, hogy kiássuk magunkat, de nem működött az emelőnk nyomógombja, így magad uram, ha szolgád nincsen alapon elővettük a lapátokat. Évek óta nem fordult elő, hogy így kellett kiásnunk az autót, de remélem, nem is mostanában lesz legközelebb. Harminc percig lapátoltunk, ezalatt aki arra jött, megelőzött, s nehéz volt visszakapaszkodni, mert volt, hogy húsz kilométeren keresztül kettes fokozatban, hússzal lehetett csak menni a pályán. Ezt leszámítva nem volt gondunk, s jó hír, hogy az összetettben tartjuk a hatodik helyünket.”
Szalay a szakaszon az autók között a 12. helyen ért célba, de mindenképp meg kell említenünk, hogy a Kamazok ezúttal is pokoli gyorsak. Ha együtt értékelnék őket az autósokkal, akkor a Dakar-győztes Ajrat Margyejev a harmadik helyen állna az összetettben.
TÜRKMÉN DESERT RACE
3. nap, Darvaza–Türkmén tó (össztáv: 256 km, ebből szelektív szakasz: 236.64 km). Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro (spanyol, Mini John Cooper) 3:03:35, 2. Zapletal, Sykora (cseh, Hummer) 21:57 p h. Krotov, Ciro (orosz, BMW) 27:32 p h., ...12. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Crossland X) 1:14:55 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galjautdinov (orosz, Kamaz) 3:21:03.
Az állás. Autósok: 1. Nani Roma, Alex Haro 9:27:04, 2. Zapletal, Sykora 54:39 p h., 3. Annamammedov, Akmiradov (türkmén, Mini John Cooper) 1:26:47 ó h., ...6. Szalay Balázs, Bunkoczi László 2:44:45 ó h. Kamionosok: 1. Ajrat Margyejev, Dmitrij Szvisztunov, Ahmet Galjautdinov 10:30:05