Vérbeli. Rettentően nehéz. Siralmas. Ilyen, és efféle jelzőkkel illették a versenyzők az Africa Race keddi versenynapját, amely nemcsak őket, a járműveket is megviselte. Volt, aki technikai hiba miatt adta fel, másokra rásötétedett a dűnék között, szerelés közben, a motorosok közül pedig volt, aki sajnos sérülés miatt adta fel. A magyarok azonban még mind versenyben vannak – és ez a lényeg.
Éjjel röpködtek a mínuszok, úgyhogy aki azt állítja, kipihente magát, hazudik. Reggel a tábor lakói döbbent arccal söpörték le a zúzmarát, és helyenként jeget a sátrakról, de ezt látva legalább nem csodálkoztak, hogy éjjel majd megvette őket az isten hidege.
A nap első sugarai azonban felmelegítették a levegőt, és a jéggé dermedt végtagokat is. Érdekesség, hogy olyan ez itt, Marokkóban, hogy ha éppen éri a nap, izzad az ember, de amint bemegy az árnyékba, szabályosan dideregni kezd.
Kivéve, ha versenyautóba vagy kamionba ül, mert akkor rögtön felszökik az adrenalinja, és a hideg már fel sem tűnik. A viadal első igazi szakasza nem volt rövid, viszont legalább majdnem végig mért szakasz, tehát a mezőnynek nem kellett unatkoznia a közúton.
Az autós mezőnyben Vlagyimir Vasziljev volt a leggyorsabb – s némi meglepetésre csak azért nem honfitársa, a Kamazzal száguldó Andrej Karginov, mert ő defektet kapott, s emiatt időt veszített. Őrület, hogy egy ekkora monstrummal milyen elképesztő tempóra képes!
Ami a magyarokat illeti, a Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a 12. helyet érte el az autósok között, s az összetettben is ebből a pozícióból várja a folytatást.
„Ez már igazi versenynap volt, amelyet jól kezdtünk, a dűnéknél annak rendje és módja szerint csökkentettük a guminyomást, és jól tettük, mert az előttünk indulók közül ketten is elakadtak, és elkezdték az ásószakkört. Aztán sziklákra értünk, amelyeken annyira próbáltam óvni a kocsit – valami furcsa, csattogó hang jött a hátuljából –, hogy kicsit el is kényelmesedtem, mert két Buggy megelőzött. Ettől persze azonnal magamhoz tértem, úgyhogy nagy csatában vissza is előztem őket" – mondta Szalay, aki egyszer eltévedt.
„Ha azt mondtam, hogy hétfőn pontos volt az itiner, akkor erre a szakaszra ez nem volt elmondható, olyan érzésem volt, mintha az, aki felírta a pályát, elfáradt volna a végére. Két kilométert tévedtünk ezen a napon, s onnan jöttünk rá, hogy rossz irányba megyünk, hogy többen is jöttek szembe. Ugyanott tévesztettek ahol mi, csak ők előttünk voltak, így ők többet veszítettek" – mondta Bunkoczi.
A kamionosok mezőnye egyre fogy: ezen a napon az egyetlen hölgy, Elisabete Jacinto búcsúzott, akinek a vadonatúj motorja mondta fel a szolgálatot. Legalábbis az első hírek szerint. És ezen a viadalon a motor az egyetlen alkatrész, amit nem lehet cserélni. A két magyar egység sikerrel vette az akadályt: a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (Scania) trió az ötödik, a Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (MAN) kettős a hatodik helyen.
„Nagyon nehéz szakasz volt – ütött vágott a kamion. Persze, ehhez az is hozzájárult, hogy az előző nap elgörbült alkatrész cseréjekor ki kellett venni a kormány lengéscsillapítóját, így az össze-vissza verte a kezemet. Volt gond az itinerrel is, pedig Czeglédi Péter nagyon rutinos navigátor, de még így is eltévedtünk egyszer" – mondta Kovács Miklós.
„Siralmas volt – toldotta meg a hallottakat Darázsi Zsolt. – Ez a szakasz nemcsak a versenyzőket, a technikát sem kímélte. A mi MAN-ünk pedig nem mai csirke, ha jobban ütöttem volna, most lógna keze-lába, de még a bele is. És mivel ez csak a második nap, vigyáztam rá."
No igen, a 6500 kilométeres táv nagyja még hátravan.
AFRICA RACE 2017
2. szakasz, D. Mulaj–Tagunit (össztáv: 393.10 km, ebből szelektív szakasz: 369.94 km). Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev, Konsztantyin, Zsilcov (orosz, Mini) 3:48:25, 2. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 20:49 perc hátrány, 3. Gomez, Fagot (francia, Optimus) 23:32 p h., ...12. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:01:19 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov, Andrej Mokejev, Dmitrij Nyikitin (orosz, Kamaz) 4:08:30, 2. Sz. Kuprijanov, A. Kuprijanov, Tanyin (orosz, Kamaz) 19:39 p h., 3. Waltr, Pliny, Skrobanek (cseh, Tatra) 21:37 p h., ...5. Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László (magyar, Scania) 1:04:03 ó h., ...6. Darázsi Zsolt, Szalai Norbert (magyar, MAN) 3:11:46 ó h. Motorosok: 1. Paolo Ceci (olasz, Honda) 4:42:56, 2. Sella Gev (izraeli, KTM) 1:35 p h., 3. Gabari (marokkói, KTM) 28:10 p h.
Az állás. Autósok: 1. Vlagyimir Vasziljev 4:48:34, 2. Magnaldi, Borsotto (francia, Ford Buggy) 25:25 p h., 3. Gomez 26:13, ...12. Szalay 1:10:04 ó h. Kamionosok: 1. Andrej Karginov 5:14:47, 2. Valtr 24:29 p h., 3. Kuprijanov 35:29 p h., ...5. Kovács Miklós 1:13:12 ó h., ...6. Darázsi 3:38:13. Motorosok: 1. Paolo Ceci 5:57:12, 2. Sella 1:19 p h., 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 46:36 p h.