Silk Way-rali: mély homokon „sprinteltek” – izgalmas bemelegítés

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2016.07.09. 22:02
null
Bemelegített a mezőny (Fotó: Opel Dakar Team)
Belecsaptak a lecsóba. Nem volt hosszú az első mért szakasz a Silk Way-ralin, de hogy néhányan megemlegetik, az teljesen biztos.

Főleg a mezőny második felében rajtolók érezhették nehéznek a sorsukat. Addigra ugyanis a homokos, felázott talaj annyira mély lett, hogy néhányan még a kamionosok közül is elakadtak benne… Lehetett vontatni. Még jó, hogy volt mivel.

De ne szaladjunk ennyire előre!

Tizennégy órányi autózás után (szerencsére busszal mentek, nem kellett a versenyautót kínozni a több mint 800 kilométeres aszfaltúton), két kilométeres szuperspeciális várt a mezőnyre az első igazi versenynapon Kazany városában, amely ezúttal a tereprali lázában égett.

A leggyorsabb a 12-szeres Dakar-győztes Stéphane Peterhansel volt, akinek jól jött az első rajthely, mert akkor még viszonylag tiszta volt a pálya. Hogy aztán előny lesz-e az első helyen rajtolni vagy hátrány, az majd vasárnap derül ki.

„Szép, de nagyon rövid szakasz volt, amely elég széles volt ahhoz, hogy jó íveket lehessen rajta venni. A homok nekem még nem volt túl mély, de így sem lehetett nagyon trükközni, hiszen egy ilyen rövid pályán nem lehet kiszámolni, hogy mi az éppen elég, és mi a nagyon lassú. Érzésre mentünk…” – mondta a Peugeot első újkori Dakar-sikerét arató Peterhansel.

És akkor nézzük, mi történt a magyarokkal. A Szalay Balázs, Bunkoczi László kettős a 25. helyen teljesítette a távot – lehetett volna jobb is, rosszabb is, de túl nagy jelentőséget azért sem a helyezésnek, sem a minimális időbeli különbségnek nem kell tulajdonítani.

A majd' 11 ezer kilométeres verseny ugyanis csak most kezdődik…

A szombati tábort a Kazany Arénában állították fel (ahol a világ egyik legnagyobb kivetítője is a versenyt hirdette), onnan hajtottak ki az autós párosok és a kamionos triók a városon belül kijelölt, épített pályára, amelynek homokos talaja alaposan megázott a nap folyamán. Ám aki azt hitte, hogy ettől keményebb lesz a homok, és könnyebb lesz rajta menni, nagyobbat nem is tévedhetett volna…

„A homok már néhány autó után nagyon felpuhult, és olyan mély lett a nyom, hogy alig lehetett benne haladni. Rövid szakasz volt, éppen csak arra elég, hogy bemelegítsünk, és szerintem az eredményből sem kell messzemenő következtetést levonni, hiszen ez csak a kezdet” – mondta Szalay, majd a legfontosabb kérdésre is megadta a választ.

Ugye, két hónapja ők ketten hatalmasat estek az országos bajnokság bábolnai futamán, s amellett, hogy rommá tört az Opel Mokka (a szervizcsapat emberfeletti munkával újjáépítette) az Opel Dakar Team pilótájának válla is megsérült. Az volt a nap nagy kérdése, hogy ami a hétköznapi életben elég, elég lesz-e a versenypályán is?

„A rajt előtt eszembe jutott, hogy figyelnem kell majd a vállamra, de aztán legközelebb akkor gondoltam rá, amikor már befelé gurultunk a táborba, akkor is azzal a felütéssel, hogy: nem kellett volna ennek fájnia? De szerencsére nem fájt, és ez nagyon jó hír, remélem, így is marad” – mondta Szalay.

Jó hírek ezek, mint ahogy jó hír az is, hogy Liszi László, bár jóval hátrébb rajtolt Szalayéknál, azok között volt, akik gond nélkül teljesítették a szakaszt, vagyis nem akadtak el. Küszködött, küszködött szegény Mitsubishi, de aztán csak megbirkózott az akadállyal.

(Fotó: Opel Dakar Team)
(Fotó: Opel Dakar Team)

„Óvatosan kellett mennem, hogy ne ássa el magát az autó, és hát rajtam is látszik az öt-hat év kihagyás, fel kell vennem a verseny ritmusát. Úgy saccolom, ez két-három szakasz után meglesz. Az pedig már ezen a rövid szakaszon kiderült, hogy egy-két dolgot muszáj változtatni az autón is. Csak apróságokat, amelyekkel komfortosabbá válik a Pajero” – mondta Liszi, aki a 61. helyről várja a folytatást. Miközben ő már vidáman nyilatkozott a táborban, a pályán éppen húzták vonták egymást az autók és kamionok.

Vasárnap ralis pálya vár a mezőnyre, ez azt jelenti, hogy az itiner szerint körülbelül száz méterenként követik majd egymást a jelek, szóval a navigátorok nem fognak unatkozni…

SILK WAY-RALI
1. szakasz, Moszkva–Kazany (össztáv: 853.85 km, ebből szuperspeciál: 2 km). Autósok:
1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Peugeot 2008DKR) 1:31, 2. Vasziljev, Zsilcov (orosz, Mini All4) 1:35, 3. Loeb, Elena (francia, Peugeot 2008DKR) 1:35, ...25. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Mokka) 1:54, ...61. Liszi László, Liszi Norbert (magyar, Mitsubishi Pajero) 2:21. Kamionosok: 1. Maarten van den Brink, Péeter Willemsen, Daniel Kozlovsky (holland, belga, cseh, Renault) 1:51, 2. Vjaszovics, Haranin, Zsihulin (fehérorosz, MAZ) 1:54, 3. De Baar, Roesink, Rosegaar (holland, Renault) 1:54

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik