Africa Race: Szalayt hajtotta a vére a Kamaz után

Vágólapra másolva!
2016.01.09. 22:16
null
A versenyzők letudták az utolsó előtti szakaszt is (Fotó: dakar.hu)
Jó kis szakasz volt – olyan, amelynek a végén mindenki mosolygott. Na jó, majdnem mindenki, ugyanis az a négy motoros biztos nem, aki a céltól tíz kilométerre egymás után bukott a pálya ugyanazon részén. Szerencsére kisebb sérülésekkel (a motorosoknál a vállficam és a kulcscsonttörés annak számít) megúszták a baleseteket, s mindannyian két keréken érkeztek meg Saint Louisba. A színes-szagos, fűszeres illatú, jó hangulatú Saint Louisba, ahol már csak egy nap választja el őket a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogótól.

De nézzük, mi történt az utolsó előtti szakaszon!

Az Africa Race szervezői ezúttal sem bíztak semmit a véletlenre – mindent megtettek annak érdekében, hogy a versenyzők jó emlékekkel távozzanak a viadalról. Volt itt minden: kisebb és nagyobb dűnék, homokos és gyors szakasz, szavannás terep, amelyen lehetett nyomni a gáz – és ők ez utóbbit szeretik a legjobban.

Nem csoda, hogy a gondok dacára (mert gondok persze minden nap akadnak egy maratoni terepraliversenyen) mindenkinek fülig ért a szája a mauritániai-szenegáli határon. Egyrészt afölötti megkönnyebbülésükben, hogy majdnem a végére értek a hatezer kilométeres száguldásnak, másrészt mert élvezték a szakaszt.



„Jó kis nap volt, az eleje csikicsukis, azután következett egy dűneátkelés, amelyen nekünk megint meg kellett állni, mert a Mokka újból ledobta az ékszíjat, és azt vissza kellett tenni” – mondta a szakaszon 13. helyen végző Szalay Balázs, amihez navigátora, Bunkoczi László annyit tett hozzá, hogy egyre rutinosabbak ebben a műveletben, mivel az utóbbi napokban sajnos volt alkalmuk gyakorolni.

„Már nagyon flottul megy az ékszíjcsere, öt perc alatt megvagyunk vele, és már meg sem égetem közben a kezem” – mosolygott az Opel Dakar Team navigátora, majd még azt is elmondta, rögtön a szakasz elején volt egy mókás rész, amelyen le kellett térni az előző napi nyomról, de sokan automatikusan követték az előző napi irányt, és jól el is tévedtek.

„Az ékszíjcsere után lendületesen mentünk a dűnék között – folytatta Szalay –, de a legélvezetesebb mégis a szakasz vége volt, amikor már megjelent a vegetáció, és a tevefüveket, bokrokat és fákat kerülgetve lehetett csúsztatni az autót a homokban. Imádtam. Az ékszíjcsere után egyébként megelőzött minket a Tatra és a két Kamaz, amelyeket nagy küzdelem árán sikerült visszaelőzni. Laci már ordibált velem, hogy ne kockáztassunk az utolsó előtti napon, de nekem akkor már forrt a vérem, és nem bírtam megállni, hogy ne harcoljak. Végül sikerrel vívtuk meg a csatát: a helikopteres és a főszervező Jean-Louis Schlesser érdeklődése közepette, ugyanis mindkettő ott repült fölöttünk, mert nem akartak továbbmenni, amíg el nem dől a küzdelem. Igazi örömautózás volt” – vigyorgott ádázul Szalay Balázs.

A magyar kamionos egység, a Kovács Miklós, Czeglédi Péter, Ács László trió is teljesítette a szakaszt – a pilóta nem törődve hátfájdalmaival (két nappal korábban megcsúszott a lába és leesett a kamionról) ráállt a gázra, és a majd' tíztonnás monstrummal meg sem állt Saint Louisig.

„Jó kis nap volt: nagyon élveztem, és a hátam sem fájt, talán jót tett neki, hogy lapátoltunk vagy tizenöt percet, amikor két elakadt autó között a legmagasabb pontján próbáltunk megmászni egy magas dűnét. Nagyon észnél kellett lenni, de élveztük az autózást, igaz, a melegtől folyt rólunk a víz és kellemesen elfáradtunk a végére” – mosolygott Kovács Miklós, aki immár hetedszer van itt az Africa Race-en, s most is az volt a fő célja, hogy eljusson a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogóig.

Most már el is jut, hiszen a vasárnapi szakasz már csak afféle örömautózás, nem számít bele a versenybe, csak arra ad jó alkalmat a versenyzőknek, hogy mosolyogva érkezzenek meg a legendás helyszínen tartandó, ünnepélyes célceremóniára.

AFRICA RACE

11. szakasz, Akzsuzst–Saint Louis (össztáv: 548 km, ebből szelektív szakasz: 208 km)
Autósok:
1. Mathieu Serradori, Didier Haquette (francia, Proto) 1:26:49, 2. Choiseau, Brucy (francia, Optimus) 6:17 p h., 3. Thomasse, Larroque (francia, Optimus) 7:25 p h, …13. Szalay, Bunkoczi (magyar, Opel Mokka) 29:34 p h.
Kamionosok: 1. Szergej Kuprijanov, Alekszandr Kuprijanov, Anatolij Tanyin (orosz, Kamaz) 1:43:23, 2. Sibalov, Amatics, Kisamijev (orosz, Kamaz) 36 mp h., 3. Tomecek, Lala (cseh, Tatra) 11:08 p h., …5. Kovács, Czeglédi, Ács (magyar, Scania) 41:41 p h.
Motorosok: 1. Dmitrij Agoskov (orosz, KTM) 1:50:36, 2. Hamard (francia, Husqvarna) 1:59 p h., 3. Ullevalseter (norvég, KTM) 5:21 p h.

Az összetettben
Autósok:
1. Kanat Sagirov, Vitalij Jevtyekov (kazah, ukrán, Toyota Hilux) 43:11:50, 2. Thomasse, Larroque 24:48 p h., 3. Serradori, Haquette 1:33:23, …13. Szalay, Bunkoczi 15:50:23 ó h.
Kamionosok: 1. Anton Sibalov, Robert Amatics, Almaz Kisamijev 47:22:01, 2. Tomecek, Lala 2:52:09 ó h., 3. Jacinto, Teixeira, Cochinho 3:37:33 ó h., …5. Kovács, Czeglédi, Ács 53:14:22 ó h.
Motorosok: 1. Pal Anders Ullevalseter 48:12:13, 2. Newland (brit, KTM) 6:02:40 ó h., 3. Hamard 6:29:37 ó h.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik