A piramisok méltóságteljesen álltak – pont, ahogy szoktak. A Fáraó-rali mezőnye fáradtan érkezett – pont, ahogy szokott. Szóval a világ tökéletes egyensúlyban volt szombat délután.
A győztesek örültek vagy sírtak, de igazából a mezőny vége is örült vagy sírt, hiszen egy ilyen hosszú versenyt teljesíteni mindig hatalmas dicsőség. S hogy emeljék a tett fényét, az egyiptomi világkupa-verseny szervezői az idén is a gizai piramisok mögött állították fel a céldobogót, hogy az érkezők impozáns háttér előtt ünnepelhessenek.
Elsőként a motoros győztes, Juan Carlos Salvatierra érkezett – fülig érő szájjal. Volt is oka az örömre, hiszen egyrészt ez volt az első vk-sikere, másrészt úgy szerezte meg, hogy az elsőtől az utolsó pillanatig rendkívül kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtott.
Wessel Bosman a 14. helyen ért célba a motorosok mezőnyében. De nem ez teszi különösen naggyá a tettét... Az ötvenes évei közepén járó dél-afrikai motoros a hazájából motorozott eddig azért, hogy részt vegyen a Fáraó-ralin, szóval a kilencezer kilométerre tette rá még ezt a több mint kétezret. Minden nap földöntúli mosollyal az arcán konstatálta, hogy újabb szakaszt győzött le. Pedig el sem akart indulni... Út közben elkapta a maláriát, amikor El Gounába ért, éppen lázas volt, de rávette magát, hogy ha már itt van, elrajtol. Mert valójában szeretett volna lezárni valamit magában. Tíz éve a fiával tette meg ezt az utat, s amikor már majdnem célba értek, az akkor 25 éves fiút elütötte egy autó és meghalt. Miatta is jött most Wessel. Egy szál motorral, azon egy ládával, s nagy elszántsággal. A célban sírva fakadt. Senki sem rótta fel neki. „A kör bezárult" – mondta, majd hozzátette, most már jöhet az ünneplés. |
„Nem volt könnyű győzelem, főleg a pénteki nap miatt, amikor elestem és összetört a motoromon a hűtő. Előbb a saját ivóvizemet öntöttem bele, majd a mögöttem jövő két riválisomét, utóbb pedig egy háznál kértem utánpótlást. Szinte egész héten én nyitottam meg az utat a többiek előtt, s jobban ment, mint ahogy számítottam, úgyhogy nagyon boldog vagyok” – nyilatkozta a kis termetű bolíviai, aki ördögien kezeli Speedbrain típusú motorját. Neki nem kellett harcolnia az utolsó napon, több mint félórás előnye Nicolás Cardonával szemben viszonylag megnyugtató volt.
Az autósoknál azonban az utolsó szakaszra is maradt izgalom. Jó néhány pozícióért folyt még a harc, többek között az elsőért is.
A Dakar-győztes Nasszer al-Attijah ugyanis szilárdul elhatározta, hogy az utolsó esélyét kihasználva megpróbálja megelőzni Jazid al-Rajhit. Nos, a pálya erre nem kifejezetten volt alkalmas, mert hiába volt 326 kilométer, szinte végig állni kellett a gázon.
„Ez az ötödik versenyem a terepraliban, ehhez képest a Dakar-győztes Nasszerrel harcoltunk, és pénteken meg is tudtuk előzni a pályán – mondta Jazid al-Rajhi. – Erre mindenképp büszke vagyok. A navigátorom, Timo nagyon sokat segített, érezte akkor is, amikor buzdítania kellett, s azt is, amikor vissza kellett fognia. A mai utolsó ötven kilométeren nagyon nehéz volt okosnak lenni, de végig kontroll alatt tartottam a versenyt – nyomtam a gázt, és miután Nasszer megelőzött, csak azt figyeltem, hogy a por, amit maga után húz, látótávolságon belül maradjon.”
Nos, így is történt, ami azt jelenti, hogy Al-Attijahnak ezúttal meg kellett elégednie a második hellyel. S ha őszinte akart lenni magához, ezt már a rajt előtt is tudta, hiszen Al-Rajhinak elég volt őt elengednie és követnie a győzelemhez.
„Teljesen új volt számomra ez a verseny, egy kicsit az afrikai Dakarokra emlékeztetett. Örülök, hogy itt lehetek, sokszor láttam már piramisokat, de ez most különleges pillanat. Azt hiszem, kiválasztom az egyiket, s hazaviszem Katarba. Lehetséges ez?” – viccelődött Al-Attijah, aki azt sem mulasztotta el, hogy riválisát megdicsérje.
Majd, hogy teljes legyen a kép: a két páros ünneplésképpen ugrálni kezdett a piramisok előtt.
A harmadik helyért is nagy harc folyt – volna... Csakhogy a technika ördöge közbeszólt. Marek Dabrowski autójában ugyanis a szakasz közepén eltört a hátsó kardántengely, így akaratán kívül kiszállt a küzdelemből, bár a harmadik helyet az utóbbi napokban látott tempója alapján valószínűleg mindenképp Erik van Loon szerezte volna meg.
FÁRAÓ-RALI, TEREPRALI-VK-FUTAM
6. szakasz, Baharija–Kairó (össztáv: 401 km, ebből szelektív szakasz: 326.12 km)
A végeredmény
Autósok: 1. Jazid al-Rajhi, Timo Gottschalk (szaúd-arábiai, német, Toyota Hilux) 14:07:09, 2. Al-Attijah, Baumel (katari, francia, Mini All4) 5:26 p h., 3. Van Loon, Rosegaar (holland, Mini All4) 1:31:16 ó h.
Motorosok: 1. Juan Carlos Salvatierra (bolíviai, Speedbrain) 19:20:47, 2. Cardona (venezuelai, Yamaha) 44:01 p h., 3. Sonik (lengyel, Yamaha Raptor) 1:45:54 ó h.