Giniel de Villiers aratta az első győzelmet dízel autóval

Vágólapra másolva!
2009.01.17. 23:52
Giniel de Villiers autója tetejére legelőször a csapatfőnökként kőszikla keménységű Kris Nissen ugrott fel – mezítláb. Hogy hova lett a cipője, csak a Jóisten tudja. Aztán felrángatta maga mellé a langaléta Dirk von Zitzewitzet (a győztes páros navigátorát), majd kisvártatva jött a könnyes szemű dél-afrikai pilóta is, akiért közelharc folyt – a fotósok és újságírók egymást taposták, hogy hozzá férhessenek. Szóval hárman már fent voltak, és akkor még odaintették a Volkswagen-csapat színeiben második helyet szerző Mark Millert, és navigátorát, Ralph Pitchfordot, csak hogy teljes legyen a kép – és biztos legyen a tetőcsere…
De Villiers diadalmenete Buenos Airesben
Fotó: Reuters
De Villiers diadalmenete Buenos Airesben
De Villiers diadalmenete Buenos Airesben
Fotó: Reuters
De Villiers diadalmenete Buenos Airesben

Földöntúli mosollyal az arcukon ünnepeltek – jó néhány éve dolgoztak ezért a sikerért, s most végre megvan, s kis híja, hogy nem totális diadal, hiszen két napja Carlos Sainz vezető pozícióból esett ki. Azért így sem rossz! Sőt…

A motorosoknál nem nagyon férhetett kétség ahhoz, hogy Marc Coma megszerzi a második Dakar-sikerét, hiszen a verseny elejétől kezdve vezetett. Neki az volt a nehéz, hogy visszafelé kellett számolni a kilométereket a verseny nagy részében. Ötezer, négyezer, háromezer…

A magyarok közül – amint arról már korábbi írásunkban olvashattak – a Palik László, Darázsi Gábor kettős volt a legeredményesebb. Ám nem a 12. helyen végzett, mint ahogyan azt várni lehetett, hanem a 21.-en, mert a zsűri az utolsó előtti napon újabb büntetéseket osztott ki a csütörtöki szakaszért.

A szelektívet a 175. kilométernél félbeszakították, s aki addigra nem ért ki a pályáról, azt kiterelték. Büntetést szabtak ki rájuk. Palik még ezután is a 12. volt.

Szalay Balázs és Bunkoczi László (aki teljesítette a szakaszt) nem találta megfelelő súlyúnak a büntetést (amely által jó néhányan elé kerültek) és írásbeli észrevételt tett a zsűrinél, amelyet további harminc pilóta aláírt. Azt kérték, vizsgálják felül a büntetést.

Felülvizsgálták, újabb órákat szabtak ki. Az ügy pikantériája, hogy ez Szalaynak jól jött (felzárkózott a 22. helyre), Paliknak viszont rosszul, mert ő meg jócskán hátracsúszott (21.) – és így már nem volt reménye a valaha volt legjobb magyar autós eredmény elérésére.

A pilóta nem volt túl jó hangulatban a célban, és sem a versenyről, sem a történtekről nem volt hajlandó nyilatkozni.

Ez az incidens egy kicsit elvonta a figyelmet a versenyről, pedig a fenti két pároson kívül még voltak célba érkező magyarok. Itt volt mindjárt Liszi László és Fenesi József – a páros az utóbbi két napot gondmentesen teljesítette, sőt a péntekit kifejezetten élvezte, s a szombatit is csak azért nem, mert rettenetes porban kellett közlekednie.

Liszi amiért jött, teljesítette – célba ért a Dakaron, méghozzá az 52. helyen.

Ugyanez mondható el az egyetlen motoros Dési Jánosról is, mármint az, hogy a cél volt számára a legfontosabb. Meg is hatódott rendesen, amikor elérte, de a fáradtság is beszélt belőle – néhol erőn felül teljesített, de kibírta.

Néhány napja még azt mondta, úgy belejött, hogy bármeddig bírna motorozni, most már inkább hazafelé kacsintgatott.

A Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor kamionos trió a csütörtöki büntetések ellenére is a 10. helyet szerezte meg, s így a legeredményesebb magyar egység – s ennek értékéből semmit sem von le, hogy a kamionos mezőnyben indulnak a legkevesebben.

31. DAKAR-RALI

CÓRDOBA–BUENOS AIRES (össztáv: 792 km, ebből szelektív szakasz: 227 km)
Motorosok: 1. Helder Rodrigues (portugál, KTM) 1:42:37, 2. Ullevalseter (norvég, KTM) 2:07 perc hátrány, 3. Despres (francia, KTM) 2:41 p h., …35. Dési János (magyar, KTM) 26:46 p h., ...63. Saghmesiter (szerbiai, KTM) 34:29 p. h.
Autósok: 1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz (dél-afrikai, német, Volkswagen Race Touareg) 1:35:43, 2. Novickij, Tyupenkin (orosz, BMW X5) 2 mp h., 3. Holowczyc, Fortin (lengyel, belga, Nissan Pickup) 17 mp h., …21. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Nissan Pickup) 18:29, …45. Liszi László, Fenesi József (magyar, Mitsubishi Pajero) 30:42 p h., …47. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Antara) 35: 21 p h.
Kamionosok: 1. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Andrej Mokejev (orosz, Kamaz) 1:49:56, …8. Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor (magyar, MAN) 14:45 p h.

AZ ÖSSZETETT VÉGEREDMÉNYE
Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 52:14:33, 2. Despres 1:25:38 ó h., 3. Fretigné (francia, Yamaha) 1:38:56 ó h., …61. Dési János (magyar, KTM) 24:21:38 ó h., ...89. Saghmeister 36:05:21 ó. h.
Autósok: 1. Giniel de Villiers, Dirk von Zitzewitz 48:10:57, 2. Miller, Pitchford (amerikai, Volkswagen Race Touareg) 8:59 p h., 3. Gordon, Grider (amerikai, Hummer) 1:46:15 ó h., …21. Palik László, Darázsi Gábor 27:22:11 ó h., 22. Szalay Balázs, Bunkoczi László 29:21:27 ó h., …52. Liszi László, Fenesi József 71:27:52 ó h.
Kamionosok: 1. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Andrej Mokejev 49:34:46, …8. Szaller Zoltán, Pócsik László, Csitári Tibor 20:27:01 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik