Tekintsünk kicsit vissza a múltba, milyen vasútvonal is működött itt egykor. Veszprém és Alsóörs között 1909-ben indult el a vasúti forgalom, amely a lakosok közlekedését igencsak megkönnyítette, lévén egyszerűen és az akkori viszonyokhoz képest gyorsan eljuthattak a Balatonhoz. Veszprémből indulva Meggyespusztán, majd Szentkirályszabadján állt meg, ezután következett a Remete-völgy és az Öreg-hegy megállóhely Balatonalmádiban, majd Káptalanfüred után beért az alsóörsi végállomásra.
A vasútvonalat 1966-ban az alacsony utasforgalomra hivatkozva megszüntették. Van, ahol megmaradt az állomásépület, amely azóta lakóházként funkcionál, emellett a tájegységre jellemző, vörös kőből épült támfalak is emlékeztetnek az egykori vasútvonalra.
Balatonalmádi egyik ismert látványossága a korabeli, 375-ös számú gőzmozdony, amelyet a város honismereti köre 1992-ben állított fel emlékműként a Budai Nagy Antal utca felett áthaladó, vörös kőből épült hídon.
Az erdőből kiérve tovább haladunk az enyhe kaptatón. Itt a bicikliút melletti földutat is választhatjuk, ha terepre vágyunk. Az ember szinte látja maga előtt, ahogyan a gőzös régen ugyanerre pöfékelt, és az utasai a vadregényes tájat szemlélték a vonat ablakából – már amennyit látni lehetett a felfelé erőlködő mozdony füstjétől.
Almádiba visszaérve még az eldugott Remete-forrást is útba ejthetjük és megcsodálhatjuk – ez esetben le kell térni a bicikliútról egy szűk ösvényes, erdei szakaszra. Itt is a egykori, ma már mohával benőtt támfal emlékeztet arra, hogy valamikor régen errefelé, a forrás felett haladt el a gőzös. S bár tényleg sajnálatos, hogy az egykori romantikus vasútvonalat megszüntették, és hogy a környék is jobban beépült azóta, biciklisként, futóként vagy túrázóként visszakaphatjuk egy részét az egykori utazás élményének.
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!