A hazai szabadidőfutó-közösség tagjai közül bizonyára sokan emlékeznek László Attilára, aki 2018. június 3-án egy baleset következtében elveszítette a bal lábát. Történt, hogy a Hungaroringen rendezett német túraautó-bajnokságon a Mercedes-istálló egyik versenyzője, Lucas Auer autója a bokszutcába hajtáskor megcsúszott, és elütötte az éppen ott tevékenykedő sportbírót.
László Attila azonban nem hagyta, hogy az élete derékba törjön, és új célokat tűzött ki. Először körbetekerte a Balatont, majd futni kezdett az Ottobocktól kapott, sportolásra alkalmas műlábbal. A Vivicittán még „csak” egy kilométert, a Szigliget Félmaratonon pedig már hat kilométert tett meg, és sikeresen teljesítette a Spartan Race akadályfutó-versenysorozat öt kilométeres sprinttávját is.
Ezt követően határozta el, hogy lefutja a 21 kilométert, amire 2021. augusztus 29-én, a Wizz Air Budapest Félmaratonon nyílt lehetősége.
„Nagyjából olyan volt a verseny, amilyenre számítottam, vagyis nehéz – kezdte László Attila. – Izgatottan álltam rajthoz, s ahogy eldördült a startpisztoly, teljesen kikapcsoltam, és kizárólag a futásra összpontosítottam. Figyeltem, hogy a verseny elején ne »fussam el« magam. Mivel a csonkom erősen izzadt, többször is meg kellett állnom, hogy letöröljem, illetve, hogy a helyére igazítsam a protézist. Tizennyolc kilométernél kezdtem érezni, hogy fáj az ép lábam és a bal csípőm, ugyanis ha futólábbal fut az ember, akkor a csípő óriási terhelést kap. Boldog voltam ugyanakkor, hiszen ennyit még soha életemben nem futottam egyhuzamban, de ott motoszkált a fejemben, hogy most már végig kell csinálnom a versenyt. Szerencsésen túlestem a holtponton, és ha lassabb tempóban is, de végül célba értem.”
A cél előtt száz méterrel kezdték elönteni az érzelmek. Eszébe jutott a balesete, és az azt követő nehéz időszak is.
László Attila 2 óra 40 perc 10 másodperc alatt ért célba, de ebből 23 percet tettek ki a törlés miatti kényszerű megállások.
A hobbifutó még júniusban határozta el, hogy elindul a Wizz Air Félmaratonon. Boronkay Péter világbajnok paratriatlonista részletesen kidolgozott edzéstervére támaszkodott, és igyekezett betartani minden pontját. Korábban sohasem futott 21 kilométert egyhuzamban, a leghosszabb táv tíz kilométer volt.
„Verseny után sokan odajöttek gratulálni, nemcsak futótársak, hanem szurkolók is. Ezen kívül többen is jelezték utólag Facebook-hozzászólásban, hogy verseny közben abból merítettek erőt, tudták, ott futok a mezőnyben. Sokan úgy gondolkodtak, ha le tudom futni a félmaratonit, akkor ők is.”
A pályabíróként dolgozó sportember volt az egyetlen protézissel futó résztvevő a mezőnyben, de több mozgásában vagy látásában korlátozott induló is teljesítette a távot.
„Szeretném lefutni a maratoni távot is, ezzel koronáznám meg eddigi teljesítményemet. Emlékszem, amikor a műtét után a kórházi ágyon fekve a barátom ajánlotta célkitűzésnek a maratoni táv lefutását, furcsán néztem rá. Az élet és a sors azonban úgy hozta, hogy kipróbáltam a futást protézissel, és a szerelmemmé vált. Idén már nem, de a jövő év második felében lefutom a negyvenkét kilométert.”
A Wizz Air Budapest Félmaraton végeredményét ide kattintva olvashatják el.
László Attila gyűjtést szervezett, hogy meg tudja vásárolni a futáshoz elengedhetetlen protézist. Összesen 2 233 089 forint gyűlt össze, és mivel az eszköz ára 2 millió 13 ezer forint, a fennmaradó összeget, azaz 220 089 forintot a Te is Segíthetsz Támogató Alapítványnak ajánlja fel.
Fotók: László Attila/Facebook
CSAK EGY KATTINTÁS, ÉS MÁRIS BÖNGÉSZHETI CÍMLAPUNKAT: ÖTVEN-HATVAN CIKK, FOLYAMATOSAN FRISSÜLŐ TARTALOM!