Minden, ami fontos a bringaszállításról

Vágólapra másolva!
2018.09.02. 12:31
Joggal érezhetjük úgy, hogy szeretett kétkerekű szerkezetünk a világ végére is elvisz minket – ugyanakkor sokszor adódhat olyan helyzet, hogy nekünk kell a járgányt eljuttatni A-ból B-be.

A legegyszerűbb – és talán leggyakoribb – módja a mozgatásnak az autóval történő kerékpárszállítás. Ebből manapság többféle opció létezik, kocsija és bringája válogatja, melyik lesz számunkra az ideális: a tetőre szerelhető tetősínes vagy tapadókorongos, illetve a hátsó ajtón vagy a vonóhorgon rögzíthető eszköz.


A tetőre szerelt szállítószerkezetek előnye, hogy gyorsan fel- és levehetőek a bringák. Hátrányuk, hogy a légellenállás miatt az autó fogyasztása kissé megnő, illetve – a tartó típusától függően – a maximális sebességünk is korlátozódhat. Mindemellett igen bosszantó körülmény, hogy bizonyos időszakokban különféle repkedő organizmusok placcsannak szét féltett bringánkon, ezért több időt kell takarítással töltenünk. (Speciális, erre készített hálóval lehet valamennyit enyhíteni ezen a problémán). Tetősínes kivitelből egyébként alapvetően kétféle van: olyan, ami a vázat rögzíti és olyan, amelyik a villát. Utóbbinál értelemszerűen ki kell szedni az első kereket, viszont cserébe betonbiztos tartást ad. Fontos: ha hidraulikus fékünk van, és kiszereljük a kereket a vázból, nagyon vigyázzunk arra, hogy kerék hiányában véletlenül se húzzuk meg a féket!


A hátul szállított kerékpár előnye, hogy nem okoz jelentős fogyasztásnövekedést, hátránya, hogy több időbe telik fel- és levenni róla a kerékpárokat, különösen, ha többet raktunk egymásra. (A vonóhorgos kivitelnél jóval egyszerűbb a fel- és leszerelés). Itt figyelnünk kell, hogy ne sértsük meg a KRESZ szabályait (hátsó lámpa, rendszámtábla láthatósága), illetve figyeljünk oda a parkolásnál, hiszen jelentősen hosszabb lett a mozgásprotézisünk kocsink.

A biciklit az autóra felszerelve szállítjuk leggyakrabban /Fotó: Shutterstock

Ha időnk és terünk, mint a tenger, akkor megfelelő módon elhelyezve a kerékpárunkat az autó belterében is szállíthatjuk. A bringa szempontjából ez a legjobb megoldás, a használója szempontjából viszont a legkényelmetlenebb. Ilyenkor ügyeljünk, hogy ne tudjon úgy elmozdulni a kerékpár, hogy a fékkar „üresben” be tudjon húzódni. Ha nem vagyunk biztosak dolgunkban, helyezzünk távtartót (ha nincs, akkor összehajtott papírdarabot) a fékbetétek közé.


Amennyiben nincs autónk, repülőn, távolsági buszon, hajón és tengeralattjárón, szóval minden hosszabb utazáskor szétszerelve, csomagként érdemes magunkkal vinni a bicót egy spéci szállítótáskában. Ebben szétszerelve helyezhetjük el kerékpárunkat: ez mindkét kerék és a nyereg levételét, a kormány elfordítását jelenti. Ez az opció a szerelés és bringabeállítás terén rutintalanoknak semmiképp sem ajánlott. Aki mégis vállalja, annál legyen mérőszalag, és a szétszerelés előtt mérje le az elmozdított, leszerelt elemek pontos helyzetét, így elkerülheti a hosszas próbálgatást az összerakás után. Szállítótáskából van puha és merev kivitel is, az utóbbi nyilván drágább, viszont ne feltételezzük, hogy ha szem elől veszítjük a becsomagolt bringát, majd kesztyűs kézzel fognak bánni vele. Egy erős, merev kivitel kiszolgál minket akár évtizedekig.


Jó tudni:
Nem minden tömegközlekedési eszközön szállítható kerékpár, amelyiken viszont igen (vonat, HÉV), ott külön erre kialakított kocsik vannak, megfelelő rögzítőeszközökkel. Ne felejtsünk el ilyenkor kerékpárpórjegyet venni! Vészhelyzet esetén hívhatunk kerékpárszállításra alkalmas taxit – ezt rendeléskor külön így kell kérni. Általában egy kombi autó érkezik, melynek csomagterében pont elfér a keró – ha levesszük az első kereket.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik