Egy hónapja már, hogy befejeződött a Kalifa Himalája Expedíció 2018, amelynek keretében három magyar „nyolcezres” expedíció indult a Himalájába. Március végén elsőként Klein Dávid kelt útra, hogy a 8027 méter magas Sisapangmát megmássza, magashegyi teherhordók és pótlólagos oxigén nélkül. Néhány nappal később, húsvéthétfőn Varga Csaba is elindult, hogy a Kancsendzönga 8586 méter magas csúcsára feljusson, közben pedig az 5500 méteren kialakított alaptáborban elhelyezze az idén öt esztendeje, 2013-ban a hegyen elhunyt Erőss Zsolt és Kiss Péter tiszteletére készített emléktáblát. Július 7-én pedig Suhajda Szilárd a Karakorumban található Gasherbrum I és II felé vette az irányt, hogy a 8080 méter magas Gasherbrum I meghódítását követően „átnyergeljen” a Gasherbrum II 8035 méter magas csúcsára. Mindhárom expedíciónak a Gilan Trading Kft., ismertebb nevén Kalifa, volt a névadó támogatója és kommunikációs központja.
„Tavaly kezdtük az ismerkedést a magashegyi hegymászással, ekkor még nem főtámogatóként, de beszálltunk a Magyar Everest Expedíció 2017 szponzorai közé – kezdte Biró Dániel, a Kalifa kommunikációs menedzsere. – Klein Dávid és Suhajda Szilárd a Mount Everest megmászására indult, és ismert személyiségek, hazai sztárok mellett Sarhan Omar, cégünk tulajdonosa is elkísérte a fiúkat az alaptáborig. Az út meghatározó élmény volt, elmélyítette kapcsolatunkat a magashegyi hegymászással.”
S miért éppen a magashegyi hegymászás támogatására és miért Klein Dávidra esett a választás?
„Egy sajtótájékoztatón feltett kérdésre, hogy mit eszik a hegyen, Dávid kiemelte, az olajos magvak és aszalt gyümölcsök instant energia- és tápanyagforrást jelentenek, könnyen emészthetők, finomak, na és persze kevés helyet foglalnak a csomagban, márpedig nyolcezer méter felett minden dekagrammnak jelentősége lehet. Ekkor jött az ötlet, hogy Dávid hiteles márkanagykövetünk lehetne, s felvettük vele a kapcsolatot. A magashegyi hegymászásban pedig megtaláltuk azt a kombinációt, amelyen keresztül kifejezhetjük cégünk alapelveit. Egészségtudatos és mozgásban gazdag életmód, kitartás és küzdeni tudás. Mindezt keretbe foglalja a természet szeretete, a környezettudatosság és az idegen kultúrák iránti tisztelet.
Úgy gondoltuk, a magyar társadalom számára pozitív példát állíthatunk a magashegyi expedíciózáson keresztül, amely persze messze túlmutat a hegymászáson. Tanuljunk meg küzdeni a céljainkért! – ez volt az egyik legfontosabb üzenet.”
A Kalifa Himalája Expedíció 2018 előtt, a tavaly nyári Mount Everest-expedíció után, 2017 második felében a cég teljeskörű támogatást nyújtott Klein Dávid és Suhajda Szilárd felkészüléséhez, illetve Békéscsabán, Budapesten, Miskolcon és Pécsen dupla előadásokat szervezett, amelyekre helyszínenként 600 fős hallgatóság gyűlt össze. Az előadások ingyenesek voltak, a délelőtti etapban diákok hallgathatták a hegymászók élménybeszámolóit, délután pedig minden érdeklődőt szeretettel vártak. A Kalifa Himalája Expedíció egyértelműen növelte a márka ismertségét, annak ellenére is, hogy nem sikerült a csúcselérés.
„Természetesen a csúcsnak mindenki örült volna, de a kezdetektől hangsúlyoztuk, hogy számunkra ez közel sem minden, ahogy a hegymászásban sem minden a csúcs. Erőss Zsoltot idézve, jó dolog elérni a csúcsot, mert az a pont az i-re. De valóban fontosabb, hogy hogyan teljesítettük az utat, amely oda vezetett. Ezen az úton bármi megtörténhet,
a hegymászás olyan sport, amely során a hegymászónak számos objektív veszéllyel kell szembenéznie ragyogó időben is. Ha pedig gyülekeznek a viharfelhők, könnyen kritikussá fokozódhatnak a kiszámíthatatlan tényezők.
A magashegyi expedíciók esetében rendre visszatérő téma, hogy egy cég mit nyer a támogatással.
„Hitelességet nyertünk. Egyre többen összekötik a hegymászást, a túrázást, a természet szeretetét a Kalifával. A közösségi médián keresztül közvetlenül is érezzük, micsoda lelkesedést sikerült kiváltanunk az emberekből.
A tulajdonosnak hiányoztak a hazai ízek
A palesztin származású Sarhan Omar, a Kalifa tulajdonosa a nyolcvanas években érkezett Magyarországra, még ösztöndíjas egyetemistaként, s meglepődve tapasztalta, hogy a hazájában oly' népszerű aszalt füge, datolya, pisztácia vagy a mandula hiányoznak a boltokból. Hazájában a különböző olajos magvak és aszalványok már harminc évvel korábban is alapvető élelmiszernek számítottak, míg Magyarországon abban az időben a banán, a narancs és a mandarin számított egzotikumnak. Cégét, a Kalifát az Iránban található, a világ legfontosabb pisztáciatermelő területéről nevezte el, s elmondása szerint az elmúlt harminc évben kialakított kapcsolatnak köszönhetően a földimogyorót Argentínából, a datolyát elsősorban Tunéziából, míg a fügét Görögországból vagy Törökországból importálják.