Vegyünk két Örs vezér terét. Ez nagyjából lefedi azt a két irdatlan méretű buszállomást, amely az olimpia szereplőit és az olimpián dolgozókat kiszolgálja. Az egyik a fő médiaközpont előtt van, a másik az olimpiai falun belül. Az egyik az újságírókat és más akkreditált személyeket szállítja, a másik a sportolókat, edzőket.
A felépítés hasonló: óriási betontömbök, három-négy sornyi buszvégállomás, keresztül rohangálni tilos. Tavaly az Európai Játékok azeri szervezői nem kerítették el a gyalogjárókat, így történt az a borzalmas baleset, amelyben egy megkérdőjelezhető képességű sofőr hátulról elgázolta a saját kijelölt gyalogútjukon sétáló osztrák szinkronúszókat.
A 16 éves Vanessa Sahinovic a baleset következtében tolószékbe kényszerült – azért dolgozik nap mint nap rehabilitációja során, hogy egyszer ismét járhasson. Az azeriek tanultak a leckéből (talán előbb kellett volna), és két nappal később már mindent rendesen elválasztottak, a céljáratokat (shuttle) kényszeres óvatossággal vezették fel.
Az olimpián nagyobb a rutin és profibb a szervezés, akit itt elütnek, azt valószínűleg azért, mert ott sétált, ahol nem kellett volna. A forgalom óriási, a hivatalos szállodákkal, helyszínekkel együtt 130 különböző célpontja van a buszoknak.
Ennyit természetesen képtelenség fejben tartani, a szervezőbizottság így okostelefonos alkalmazással „támadott", a Media Transport Planner nevű app mindig mond valamit, aztán vagy úgy lesz, vagy nem.
Elkezdtük tesztelni.
1. ÚTVONAL: BARRA MÉDIAFALU–KÖZPONTI BUSZPÁLYAUDVAR
Mit állít az app? Semmit, de a buszok folyamatosan jönnek-mennek.
Milyen menetidőt ígér? 30 percet.
Mennyit megy? Annyit, mivel Barra da Tijuca szellős viszonylag, jól be lehet jutni. Az más kérdés, hogy a legszebb közlekedési hagyományoknak megfelelően két perccel kési le a shuttle-t Lagoa, a kajak-kenu/evezés helyszín felé.
Milyen az út? Semmi különös. Lakópark, lakópark, lakópark, régebbi, újabb, őrzött, nem őrzött. Rengeteg építési terület, Barrára egyben ki lehetne tenni az építkezésekre figyelmeztető táblát.
Nehézségek: A sofőr 18 fokon bőgeti a klímát. Mindenki nyakig behúzza az esődzsekit.
2. ÚTVONAL: KÖZPONTI BUSZPÁLYAUDVAR–LAGOA
Mit állít az app? 10.20-kor indul.
Milyen menetidőt ígér? 40 percet.
Mennyit megy? Késik négyet eleve, meg csúszik tízet, erre már pont hörögne mindenki, ha mondjuk egy kajak-kenu döntőre sietne.
Milyen az út? Káprázatos. Az óceán partján vezet az útvonal, döbbenetesen szép kilátópontok egymás után, ráadásul a végén még Rio de Janeiro talán legjobb tengerpartja, Leblon következik. Leblonból befelé néhány perc Lagoa, Rio egyik legkellemesebb negyede. Ráadásul az alagútban sem rabolnak ki.
Nehézségek: A sofőr 19 fokon bőgeti a klímát. Mindenki nyakig behúzza az esődzsekit.
3. ÚTVONAL. MARACANA–KÖZPONTI BUSZPÁLYAUDVAR
Mit állít az app? Semmit, mert a megnyitóra különjáratok voltak.
Milyen menetidőt ígér? 60 percet.
Mennyit megy? Több mint két órát, ebből egyet csak a Maracana környékén tekereg, mert még az útlezárás is le van zárva.
Milyen az út? Képzeljenek el egy szardíniásdobozt. Olyan.
Nehézségek: Egyrészt hihetetlen a szervezetlenség és kevés a busz, a néhány ezer akkreditált, a megnyitót megjárt újságírót, tévést és technikai személyzetet megpróbálják elvinni öt busszal. Az nem megy. Aztán beáll még három, aztán jönnek lassacskán az újak. A sajtó sem a legszebb oldaláról mutatkozik be, a kulturálatlan, rögbizős nyomakodás eufemizmus, kis híján többször is verekedés robban ki, a szervezők kétségbeesetten próbálnak rendet tartani. Ja, és a sofőr 18 fokon bőgeti a klímát. Mindenki nyakig behúzza az esődzsekit.
4. ÚTVONAL. BELSŐ BUSZJÁRAT AZ OLIMPIAI PARKBAN
Mit állít az app? Kényelmesen kihagyták a legtöbb ember által használt járatot. Bocs.
Milyen menetidőt ígér? A tájékoztató táblákon 15-20 percet.
Mennyit megy? Attól függ, hogy felszáll-e öt teljes tévés stáb, vagy pont véget ér-e valamilyen esemény egy csarnokban. Ekkor indiai jellegű tömeg lóg a buszokról. Máskor végigsöpör.
Milyen az út? Mindenki arra figyel, hogy a jó sportlétesítménynél szálljon le. Két nap alatt rutinná válik.
Nehézségek: A sofőr 15 fokon bőgeti a klímát, emiatt lázadás tör ki, és a norvég kolléga megjegyzi, hogy ez egy kib.szott fridzsider. Pedig a norvégoknak tuti van fogalmuk a hidegről. A busz ablakain ki sem lehet látni a párától. Mindenki nyakig becipzározza az esődzsekit és mozgatja elgémberedő ujjait.
A közlekedés eddig nem omlott össze, pedig sokan tartottak ettől, de az olimpiai sávok és a biztosítás sokat segít. A szurkolóknak nagyobb probléma eljutni egyik nagy helyszínbokorból a másikba. A távolságok 30-40 kilométeresek is lehetnek Barra da Tijuca, a Copacabana, Lagoa, Deodoro és a Maracana között, egy órán belül képtelenség átérni, de legyen inkább másfél. A nehézségeken a külön pályán mozgó gyorsbuszok (BRT) és az új négyes metró (melyet csak ötkarikás jeggyel vagy akkreditációval lehet használni) segítettek, de a helyzet a távolságok miatt nem ideális. Az akkreditált személyek problémája inkább az, hogy a fő buszpályaudvarról kell „csillagtúrázni", bár van egy belvárosi közlekedési csomópont is. Ami nagyon hasznos lenne, csak éppen, mint ahogy az amerikaiak panaszolták, volt, hogy az elvileg 20 perces út 3 óráig tartott.
A sportolók közül néhányan jelezték elégedetlenségüket a kiírtnál jóval hosszabb menetidők miatt (elsősorban a Lagoa felé tartók csúsztak), kérdés, hogy ők hogy tűrik az olimpia legveszélyesebb „ragadozóját", amely nem a Zika, hanem az elképesztő erővel működtetett klíma.
Az még rendben van, hogy a brazilok a sört is jegesre hűtve szeretik, de az kevésbé, hogy a buszokat is, márpedig ez azért mindenkinek egészségügyi kockázat. Egy biztos: napok alatt mindenki megtanulta, hogy kint lehetünk pólóban és rövidnadrágban, de a melegítőfelső vagy esődzseki nélkülözhetetlen kiegészítő. A klímával úgysem fognak kegyelmezni, sem épületekben, sem buszokon.