A vita tárgya: Ibrahimovic arcképe a FIFA 21-ben (Forrás: EA Sports)

 

Lavinát elindító háború vagy vihar egy pohár vízben? Tehetjük fel a kérdést Zlatan Ibrahimovic minapi kifakadása kapcsán.

„Ki adott engedélyt arra az EA Sportsnak, hogy a nevem és az arcom használja? Teljesen biztos vagyok abban, hogy sem a FIFA-nak, sem a FIFprónak nem adtam erre engedélyt. Valaki profitot termel a nevemmel és az arcommal. Itt az ideje, hogy kivizsgálják” – kérte számon közösségi oldalain a FIFA-játékokat gyártó EA Sportsot az AC Milan 39 éves labdarúgója.

 
FIFA 21: Szoboszlai „arany” lett, itt az összes magyar!
FIFA 21: Szoboszlai bekerült a hét csapatába, „hős” kártyát kapott – kép
300 játékóra is lehet: így szerezhetsz Puskás-kártyát a FIFA 21-ben

Hogy miért pont most jutott ez eszébe Ibrahimovicnak, amikor hosszú évek óta szereplője a játékoknak, jó kérdés. Mindenesetre a hírek szerint akár több ezer játékos is csatlakozhat a svéd csatár kezdeményezéséhez, amit Gareth Bale is támogat, no meg persze a csatár ügynöke, Mino Raiola, aki a Twitteren indított hadjáratot az ügyben.

Az EA Sports rövid válaszában annyit reagált, hogy ez az ügy nem az ő harcuk, hanem a futballisták érdekvédelmi szervezetére, a FIFPróra tartozik.

A cég szóvivője a sportbible.com-nak külön is reagált: „Az EA Sports FIFA a világ vezető labdarúgó-videojátéka. Évek óta sikeresen dolgozunk együtt számos ligával, csapattal, tehetséges játékossal, biztosítva egyéni jogaikat. Hosszú ideje együttműködünk a FIFPróval, amely pedig kapcsolatban áll a jogtulajdonosokkal és partnerként tárgyal, hogy a futballisták számára előnyös megállapodások szülessenek.”

Raiola szerint azonban sem a FIFPro, sem a klubok – Ibra esetében a Milan – nem rendelkezhetnek a játékosok egyéni jogaival.

„Ibrahimovic nyilván tudja, mit írt alá és mit nem. Annyit mondhatok, hogy vannak bizonyos jogok, amiket a játékos egy klubra ruház át, amíg odaköti a szerződése, ezek a kollektív jogok. Ami ebbe nem tartozik bele, azok az egyéni jogok, amelyek kívül esnek a klubok tevékenységi körén, s ezek fölött a klubbal kötött magállapodásuktól függetlenül is a futballisták rendelkezhetnek – mondta megkeresésünkre a FIFPro magyarországi tagja, a HLSZ főtitkára, Horváth Gábor. – Az, hogy a játékosnak a képmásához fűződő jogát hogyan szabályozzák, az a klubbal kötött szerződéstől függ.”  

Az üggyel kapcsolatban felhívtuk a FIFA-játékban szintén az arcképével szereplő Szoboszlai Dominik menedzserét, Esterházy Mátyást, akit arról kérdeztünk, az ilyen eseteket hogyan szabályozzák a klubok és a labdarúgók közötti egyezségek.

„Amikor egy klub magas fizetésért szerződtet egy játékost, az az érdeke, hogy ezért a játékos »image-jogait«, vagy azok bizonyos részét is megszerezze – mondta a játékosügynök. – Ezt a munkaszerződésben rögzítik, és részletesen meghatározzák, mire terjednek ki a klub által megszerzett jogok. Születhetnek olyan egyéni megállapodások, amelyek nagy fokú szabadságot adnak a játékosnak az egyéni együttműködései terén, de jellemzően az úgynevezett »image-jogok« nagy része a klub birtokába kerül a munkaszerződés idejére. A videojátékok esetében a játékkészítők a klubokkal állnak kapcsolatban és kötnek megállapodásokat, de ha nem sikerül megegyezni, akkor egy klub ki is maradhat egy játékból, ahogy például a Juventus nincs is benne a legújabb FIFA-játékban (a Juve egy másik játékkal, a PES-sel szerepel – a szerk.)

Esterházy ugyanakkor azt is hangsúlyozta, a klubok esetében nem millió eurós nagyságrendű megállapodásokra kell gondolni, hiszen nagyon sok csapatról van szó, és a klubok, a játékosok is inkább úgy fogják fel, javíthat az ismertségükön, megítélésükön, ha népszerű játékokban szerepelhet a nevük.

„2020-at írunk és eddig még nem emeltek szót a játékosok az ellen, hogy a gyerekek az ő nevükkel, arcképükkel játszanak. Nem gondolnám, hogy egy labdarúgó azzal akarna pénzt keresni, hogy ezt korlátozza, hiszen itt nem arról van szó, hogy engedély nélkül reklámarcként használják az illető futballistát, hanem a technikai fejlődés lehetővé teszi már, hogy élethű figurákkal játsszanak a gamerek. Az persze egy másik eset, ha valakivel külön marketingaktivitást tervez egy cég. Ebben az esetben egyértelműen piaci alapon kell a jogokat értékesítenie a játékosnak, hiszen a gyártó jobb eladási számokat, magasabb hasznot vár az együttműködéstől. A modern világban ezek az együttműködések sokszor többet hoznak egy sportolónak, mint maga a sport, amit űz. A konkrét ügyben viszont úgy gondolom nem erről van szó, kívülről nehéz megítélni, hogy pontosan mi állhat a háttérben.”

A világháló mindent tudó kommentelői szerint egyébként jó eséllyel az állhat a háttérben, hogy az EA Sports nemrég nagy összegű szerződést kötött David Beckhammel és a már visszavonult angol is bekerül a FIFA 21-be ikonként, sőt, december 15-től a hírek szerint akár ingyen is megszerezhető lesz az Ultimate Team-játékmódban.

Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, Beckham teljesen más helyzetben van azáltal, hogy klubtól függetlenül szerepelhet a játékban, hiszen már nem aktív, nem köti munkaszerződés egyetlen csapathoz sem. Továbbá Ibrahimovic, no meg Raiola FIFA 21 iránti érdeklődését az is generálhatta, hogy a hírek szerint a játék a rossz kritikák ellenére már az első héten 140 millió fontos bevételt generált az EA Sportsnak. Hogy, hogy nem, Raiola meg is osztotta a Twitteren a korábbi évek eladási számait, bevételeit.      


 

Információink szerint a korábbi klasszisokkal (vagy örököseikkel), akiknek a kártyája a játékban ikonként szerepel, külön szerződést köt az EA Sports, a javadalmazásuk pedig attól is függ, hogy hány játékos „szerzi meg” a kártyájukat, de évenként nagyságrendileg néhány tízezer eurót hozhat a FIFA-ban való részvétel egy-egy ikonnak 

A fentiek alapján a címben szereplő kérdésre ezért inkább a  „vihar egy pohár vízben” tűnik a jó válasznak, mindenesetre kíváncsian várjuk az ügy folytatását, már ha lesz…