Fotó: Imago
A trófeák nagy szerepet játszanak abban, hogy az MU a legértékesebb
Fotó: Imago
A trófeák nagy szerepet játszanak abban, hogy az MU a legértékesebb
A LEGÉRTÉKESEBB SPORTVÁLLALKOZÁS
A Manchester United nemcsak a legértékesebb labdarúgóklub, hanem a legértékesebb sportvállalkozás az egész világon. Csak összehasonlításként, a világ legértékesebb baseballcsapata az MLB-ben szereplő New York Yankees 1300 millió dollárra becsült értékével, míg a legértékesebb amerikaifutball-franchise az 1600 millióra taksált Dallas Cowboys.
Hiába beszél mindenki hónapok óta a globális pénzügyi válságról, úgy tűnik, a profi labdarúgás fittyet hány a gazdaság törvényszerűségeire. Egyelőre legalábbis nem érte el a krízis a világ leggazdagabb labdarúgóklubjait, ez derül ki a Forbes magazin új tanulmányából.
A tekintélyes lap hagyományosan közzéteszi összeállítását a világ leggazdagabb labdarúgóklubjairól, és a csütörtökön megjelent listából az derül ki, hogy a top 25 klub értéke átlagosan 8%-kal nőtt az előző évhez képest – jelenlegi átlagos értékük 597 millió amerikai dollár.
A leggazdagabb labdarúgóklub az angol bajnokság és a Bajnokok Ligája címvédője, a Manchester United, amely 1870 millió dolláros értékével egyszersmind a világ legértékesebb sportvállalkozása.
A Forbes beszámolója szerint az MU 200 millió dolláros bevételt könyvelhetett el az elmúlt évben jegyeladásokból és kapcsolódó helyszíni bevételekből – nem véletlenül irigykednek Anglia klubjai az Old Trafford 76 212-es befogadóképességére.
A lista második helyén (jelentősen lemaradva a „vörös ördögöktől”) a spanyol bajnok Real Madrid áll, a királyi klub értékét 1353 millió dollárra becsülik. A harmadik helyen szintén angol klub, az Arsenal található (1200 M $), az „ágyúsokat” pedig a német Bayern München (1110 M $) és az angol Liverpool (1010 M $) követi.
Hogy mivel magyarázható a labdarúgóklubok szárnyalása? Nos, a hivatásos sport öt fő piaca közül (helyszíni nézők, szponzorok, közvetítési jogdíjak, merchandising, játékosok) közül két szegmens jelentős növekedést mutat – a szponzorok és a televíziós társaságok egyre több pénzt pumpálnak a sportágba.
Ennek oka is egyszerű: a legmagasabb szintű labdarúgó-mérkőzéseket egyre többen akarják nézni, és a milliók által figyelemmel kísért eseményeknél aligha kell jobb reklámfelület a hirdetőknek.
Noha sok sportvállalkozás küzd manapság azzal a problémával, hogy egyre több szponzor vonul ki a sportból, a listát uraló európai klubok hosszú távú szerződések kötésével biztosították be magukat, véli a Forbes.
HIÁBA ÉRTÉKES, DE VESZTESÉGES
44.8 millió angol fontos veszteséget jelentett be a Manchester United labdarúgócsapatának anyavállalata, az amerikai tulajdonosok vezette Red Football Joint Venture Ltd. a 2008-as üzleti évre. A vállalat összes adóssága ezzel 649.4 millió fontra nőtt. A cég üzleti eredménye – ebben nincsenek benne a hitelek kamatai, illetve a rendkívüli kiadások – viszont pozitív, elsősorban a United Bajnokok Ligája-győzelmének köszönhetően (80.4 millió font).
A FORBES 25-ÖS LISTÁJA
Klub | Nemzetiség | Érték (millió $) |
1. Manchester United | angol | 1870 | |
2. Real Madrid | spanyol | 1353 |
3. Arsenal | angol | 1200 |
4. Bayern München | német | 1110 |
5. Liverpool | angol | 1010 |
6. AC Milan | olasz | 990 |
7. Barcelona | spanyol | 960 |
8. Chelsea | angol | 800 |
9. Juventus | olasz | 600 |
10. Schalke | német | 510 |
11. Tottenham | angol | 445 |
12. Lyon | francia | 423 |
13. AS Roma | olasz | 381 |
14. Internazionale | olasz | 370 |
15. Hamburg | német | 330 |
16. Dortmund | német | 325 |
17. Manchester City | angol | 310 |
18. Werder Bremen | német | 292 |
19. Newcastle United | angol | 285 |
20. Stuttgart | német | 264 |
21. Aston Villa | angol | 240 |
21. Marseille | francia | 240 |
23. Celtic | skót | 218 |
24. Everton | angol | 207 |
25. Rangers | skót | 194 |