Örök szerelem

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2009.07.10. 23:05
Címkék
Sir Frank Williams 1966-ban alapította meg saját versenyistállóját, amely 1975 óta szerepel a Formula–1-ben. Múltjában és sikerességében csak a Ferrari és a McLaren múlja felül, igaz, a vezetők itt is, ott is váltogatták egymást. Sir Frank Williams viszont stabilan őrzi pozícióját, és még mindig olyan szenvedélyt érez a versenyzés iránt, mint négy évtizeddel ezelőtt. A 67 esztendős sportvezetővel csapata magyar szponzora, a Hell segítségével készítettünk interjút.

Hogy látja az idei világbajnokságot?Hogy látja az idei világbajnokságot?

A versenyek egyértelműen kiválóak lettek, és nagyon jót tesz a Formula–1-nek, hogy olyan csapatok versengenek az élen, amelyek eddig a középmezőnyhöz tartoztak, örülök a változatosságnak.

Elégedett csapata eredményeivel?

Az ötödik helyen állunk a csapat-vb-n, nem vezetünk, nem küzdünk a futamgyőzelmekért, pedig ez az elsődleges célunk. Azaz nem vagyok elégedett.

Az FIA és a FOTA közötti háború végeztével biztossá vált, hogy a 2010-es vb-re feltétel nélkül nevező Williams-istállónak jövőre is a szokásos ellenfelekkel kell versenyeznie az F1-ben. Látott esélyt a szakadásra?

A legésszerűbb eredménnyel zárult a vita, és ez mindenképpen a sport hasznára vált. Természetesen, mint minden F1-et szerető ember, én is aggódva figyeltem a huzavonát, és megkönnyebbültem, amikor értesültem az egyezségről.

A Williams az egyetlen jelenlegi csapat, amely kizárólag szponzorpénzből és az F1-es díjakból gazdálkodik. Hisz a FOTA által kikövezett úton, amelynek nem része az önök által támogatott költségvetési plafon?

Valóban nincs mögöttünk nagy autógyár, bevételünket a támogatóinktól kapott pénz teszi ki. A jelenlegi gazdasági helyzetben nagyon óvatosan és okosan kell bánnunk a pénzünkkel, hiszen nincs akkora költségvetésünk, mint az autógyárak csapatainak. Ezért minden olyan tervezetet támogatunk, amely elősegíti a költségek csökkentését.

A gazdasági válsághelyzetben mennyire lepte meg, hogy a Hell energiaital-gyártó szponzornak jelentkezett?

Nagy szerencsénk, hogy rendkívül képzett emberek dolgoznak a marketingosztályunkon, és az elmúlt időszakban több remek szerződést sikerült kötnünk. Független csapatként hálás köszönetet kell mondanunk a Hellnek a támogatásáért, különösen azért, mert ilyen nehéz időszakban csatlakozott hozzánk. Bízom benne, hogy a magyar cég számára is megtérül ez az együttműködés.

Hogy áll a Williams-istálló a KERS fejlesztésével? Lát rá esélyt, hogy a csapat ebben az évben bevesse az energiaátalakító eszközt?

Kétféle rendszert is fejlesztünk, a lendkerekes és az akkumulátoros KERS is előkészületben van, de inkább a lendkerekesre összpontosítunk. Egyelőre nem kész a versenyzésre, de ha százszázalékosan megbízható lesz, bevetjük. Befektettünk egy vállalatba, amelynek tevékenységi köre a lendkerekes rendszer kifejlesztése, és a Formula–1-en kívüli területen már láttuk is hasznát. Környezetvédelmi szempontból roppant hasznos ez az eszköz, és nem elsősorban a sportot, hanem a társadalmi hatását tekintve. Fontos számunkra, hogy hozzájárulunk a fejlesztéséhez.

Jelen állás szerint Max Mosley októbertől nem dolgozik tovább az FIA elnökeként. Biztos az F1 jövője nélküle is?

Max Mosley elképesztő hatással volt a világ autósportjára, és a közutak biztonságosabbá tételében is nagy szerepet játszott. Nagyon okos ember, a Formula–1 rengeteget köszönhet neki. Arról, hogy mi lesz októberben, semmit sem mondhatok.

Ha már a fontos embereknél tartunk, úgy tűnik, az elmúlt húsz évben Ross Brawn és Adrian Newey volt a Formula–1 két kulcsfigurája. Hogy látja?

Mindketten terveztek csodálatos versenyautókat. Érdekes, hogy egykor mindketten dolgoztak a Williams-istállónál. Ám az túlzás lenne, hogy ők ketten a legmeghatározóbbak, voltak más hasonlóan sikeres szakemberek is.

Peter Windsor, az ön egykori csapatmenedzsere jövőre saját istállója élén száll be az F1-be. Kért öntől tanácsot?

Peter nagyon régóta dolgozik a Formula–1-ben, többféle szerepet betöltött, a nyolcvanas években nálunk is fontos funkciót vállalt. Nem hiszem, hogy szüksége lenne a tanácsaimra.

A tervek szerint az újonccsapatok 2010-ben segítséget kapnak a jelenlegiektől. A szakmai támogatás nyújtása csak a gyári csapatok kötelessége, vagy a Williamsé is?

A jövő évi szabályok még nincsenek tisztázva, ez sincs pontosítva, úgyhogy erről nem beszélhetek.

Köztudomású, hogy imádja a versenyzést. Tud élvezni egy Formula–3-as futamot is, vagy csak azt, amelyben érintett valamilyen formában?

Imádom a sebességet és az autók hangját, örömmel nézek bármilyen autóversenyt. Különösen szeretem a GP2-es viadalokat.

Tegyük fel, hogy valamelyik pilótája elhagyja a csapatot az év végén. Kit szerződtetne a helyére: Nico Hülkenberg tesztpilótát, egy F1-es veteránt vagy egy ászt az IndyCarból?

Attól tartok, ebben a kérdésben nem tudok segíteni, a versenyzőink szerződésének részletei nem nyilvánosak.

Több mint negyven éve van versenyistállója. Volt valaha kedvenc pilótája?

Elég kiváltságos helyzetben voltunk ahhoz, hogy számos remek pilótánk legyen. Hogy egyet kiemelni közülük? Ne kérjen lehetetlent!

Hogy emlékszik vissza az 1997-es Magyar Nagydíjra, amelyen csapata Jacques Villeneuve révén megszerezte hetedik, eddigi utolsó győzelmét a Hungaroringen?

Drámai futam volt! Damon Hill az utolsó körökig uralta a versenyt az Arrowszal, különösen az volt szép, ahogy Michael Schumachert megelőzte. A végén aztán az autója hidraulikai hiba miatt lelassult, így Jacques utolérhette, és megelőzhette. Ha nincs az a baj az autójával, lehetetlen lett volna megfogni. Számunkra azonban ez is teljes értékű győzelem. Ami a lételemünk.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik