A tárgyalások már tavalyelőtt elkezdődtek, tavaly pedig a szerződést is megkötötték: öt évre szól, s az szerepel benne, hogy hazánknak 2013-ig van gyorsasági motoros vb-futama. Nos, úgy tűnik, rögtön az elsőt nem tudjuk megrendezni – legalábbis erre utal, hogy a spanyol szervező arra kérte a világbajnoki sorozat jogtulajdonosát, változtathassa meg az első hazai vb-futam időpontját, és az idén szeptember helyett jövő májusban legyen a verseny. (A vb-szervező Dorna esti közleménye szerint már továbbította is a kérést a nemzetközi szövetségnek, amely meghozza a végső döntést.)
A bomba kedden este robbant. Suchmann Tamás, a kiemelt fejlesztésekért, ezen belül a sávolyi MotoGP-futam hatósági előkészítéséért felelős kormánybiztos azt nyilatkozta: a spanyol beruházó mindeddig nem nyújtotta be hitelkérelmét a fele részben hitelből létrehozandó versenypálya megépítéséhez, így nincs realitása, hogy a Balatonring a tervezett szeptemberi határidőre elkészüljön.
Az ügy hátterében az áll, hogy a hitelkonstrukciók annyira megváltoztak az elmúlt hónapokban kiteljesedő gazdasági válság hatására, hogy a mostani lehetőségek meg sem közelítik a tavaly nyáriakat, amikor a tervek születtek. A kereskedelmi bankok jelenleg nem tudják finanszírozni a beruházást, ezért a befektető Share Capital a Magyar Fejlesztési Bankkal tárgyal a pálya építéséhez szükséges összeg felét kitevő, 45 millió eurós hitel folyósításáról. Februárban benyújtották a hitelkérelmet, de a bank vezetői elmondták, más koncepció alapján tudják csak elképzelni a pálya finanszírozását, így megkezdődött a hitelkérelem átdolgozása.
A befektető szerdán kiadott közleménye szerint a Share Capital eddig körülbelül hatmilliárd forintot (mai árfolyamon húszmillió eurót) költött a projektre (megépítette Sávoly szennyvízhálózatát, s folyamatban van a szennyvíztisztító megépítése, valamint a területet átszelő gázvezeték áthelyezése), s megvan a pálya építésére szánt költségek fele (45 millió euró) is.
A kérdés már csak az, mikor lesz meg a másik fele – ugyanis jövő májusra (amikorra a második Magyar Nagydíjat tervezték) már mindenképpen el kell készülnie a Balatonringnek.
„Szerződésünk a Dornával öt évre szól, feltételei változatlanok, az idei magyar futam elmaradása sem módosít az égvilágon semmin sem – mondta lapunknak Vicente Cotino, a befektető Share Capital és a Sedesa-csoport elnöke. – Az utóbbi időben már nem az idővel vívott harc volt az egyetlen, amelyet meg kellett vívnunk, hanem a finanszírozással is akadtak gondok. Ezért döntöttünk úgy, hogy kérjük a világbajnokság szervezőjét, tegye át jövő tavaszra, a jövő évi világbajnoki szezonra az első Magyar Nagydíjat. Az ügyben a Dorna és a Nemzetközi Motorsportszövetség hozza meg a végső döntést.”
Miközben a spanyolok már a következő, tavaszi viadalra készülnek teljes intenzitással, a sportért felelős miniszter, Gyenesei István még bízik benne, hogy találhatnak megoldást a verseny megrendezésére. Elmondta, sajnálja, hogy az egy hónappal ezelőtti, a magyar futammal kapcsolatos aggályait az események igazolták, de most már előre kell tekinteni. Ő nem a beruházással, hanem a verseny rendezésével szeretne foglalkozni…
„Hogy stílszerű legyek, a kockás zászló a spanyolok kezében van, ők döntik el, leintik-e az ez évi futamot, vagy megadják az esélyt azzal, hogy mégiscsak megépítik a pályát – mondta Gyenesei István. – Igazság szerint egyre kevesebb az esélye, hogy időben kész lesz a pálya, úgyhogy keresni kellene valami más megoldást. Már felvettem a kapcsolatot Palik Lászlóval, a Hungaroring Sport Zrt. elnökével, ő azt mondta, elvileg lehetséges, hogy ott rendezzük meg a versenyt. Most már csak az a kérdés, a spanyolok hozzájárulnak-e egy új helyszínhez…”
Természetesen megkérdeztük az ügyről Jorge „Aspar” Martínezt, a Balatonringet 70 százalékban tulajdonló cég első emberét is, aki nem mellesleg maga is versenyző volt (háromszoros világbajnok), most pedig Talmácsi Gábor csapatfőnöke. Martínez úr elmondta, sajnos egyre valószínűbb, hogy a Hungaroringen sem lesz magyar verseny az idei világbajnokság programjában.
„Mindenki nagyon örülne neki, ha valahol megrendezhetnénk a 2009-es versenyt, de a Hungaroringen tartottak már pályabejárást a nemzetközi szövetség szakemberei, akik úgy vélték: aránytalanul nagy költségekkel lehetne csak alkalmassá tenni a pályát arra, hogy biztonságos motorversenyt rendezzenek rajta. A motorok nagyon felgyorsultak az utóbbi tizenöt évben, a szabályok is megváltoztak, úgyhogy nemcsak az aszfaltozott bukóterekkel van probléma, hanem azzal is, hogy a kerítések túl közel vannak a pályához. Annyi mindent kellene átépíteni ahhoz, hogy a pálya megkapja a versenyengedélyt, hogy egyszerűen nem érné meg” – mondta Martínez.
Ami az anyagiakat illeti, a bejelentett verseny elmaradása büntetést von maga után, ami 3 millió euróra rúg. Ezt a Balatonring tulajdonosainak kellene megfizetniük, de a hírek szerint már folynak a tárgyalások a büntetés törléséről. Ez pénzügyi kérdés, s mint ilyen, természetesen nagyon fontos, a tényeken azonban nem változtat: az idén nem lesz gyorsasági motoros Magyar Nagydíj.