Sikeresnek találta a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) a tavalyi nagydíjak szabadedzésein elvégzett GPSteszteket, így a 2009-es idénytől új szabályok vonatkoznak a biztonsági időszakokra. Mostantól nem zárják be a boxutcát, hanem amikor a versenyigazgató a safety car pályára küldése mellett dönt, egy számítógépes program segítségével meghatározzák, kinek mikorra kell visszaérnie a boxutcába. Minden autó a pályán elfoglalt pozíciójának megfelelő limitidőt kap, amelyen belül nem érhet vissza a boxba, azaz nem léphet át bizonyos sebességhatárt.
Ezzel a rendszerrel megszűnik a 2007-ben bevezetett szabály, amely szerint addig lezárják a boxutcát, amíg a versenyzők fel nem sorakoznak a biztonsági autó mögött. Ennek a regulának két súlyos hibája volt: az egyik, hogy amelyik versenyzőnek fogytán volt az üzemanyag, csak büntetés ellenében hajthatott be a boxba, a másik pedig, hogy aki éppen a biztonsági időszak előtt tankolt, mindenkit meg tudott előzni, aki a biztonsági autó mögül hajtott a szerelőihez.
A 2007-es szabályt azért vezették be, mert korábban többször előfordult, hogy a versenyzők a boxba igyekezve nem lassítottak le a baleset helyszínén, és ezzel újabb karambolt kockáztattak. Az FIA akkor úgy vélte, hogy ha zárva a boxutca, a versenyzők nem sietnek – csakhogy a fent említett, a verseny eredményét nagyban befolyásoló mellékhatások miatt rengeteg kritikát kapott a szabály, amelyet az új rendszer vált fel, remélhetőleg közmegelégedésre.
A szabálymódosítást Charlie Whiting, az FIA Formula–1-es versenyigazgatója jelentette be a szervezet honlapjának adott interjújában. A beszélgetésben kitértek a motorokra vonatkozó szabályokra is. Whiting igazat adott azoknak a korábbi találgatásoknak, amelyek szerint el kell felejteni a két- vagy háromversenyes erőforrásokat. A lényeg, hogy minden pilótának nyolc motorja lesz egy idényben, ezeket olyan felosztásban használja, ahogy akarja.
„Előfordulhat, hogy a csapatok kiválasztanak a versenyzőiknek egy-egy pénteki motort, és mondjuk az első négy futam szabadedzésein azokat használják, aztán szombatra és vasárnapra beteszik a versenyre szánt motorjukat. Mi csak azt felügyeljük, hogy mind a nyolc erőforrás egységes legyen, és ne módosítsanak rajtuk” – mondta Whiting, hozzátéve, hogy a hétvége bármelyik szakaszán lehet motort cserélni, azaz az időmérő és a verseny között is büntetlenül lehet változtatni. A tíz rajthelyes büntetés akkor lép életbe, ha szükség lesz a kilencedik motorra, aztán újra a tizedik üzembe helyezése esetén. A motorok élettartamának megnövelését a legfeljebb 18 ezres percenkénti fordulat megszabásával automatikusan elérik.
Bejelentették, hogy az ausztrál és a malajziai futam is helyi idő szerint délután ötkor rajtol (nálunk nyolc, illetve 11 óra), azaz magyar idő szerint a legkorábbi verseny az októberi Japán GP lesz, reggel hétórás kezdéssel.