Massa aranyembere

Izsányi SzabolcsIzsányi Szabolcs
Vágólapra másolva!
2009.01.12. 23:29
Címkék
Egyetlen kanyaron múlt Lewis Hamilton világbajnoki címe: a McLaren angol pilótája az utolsó futam utolsó pillanataiban szerezte meg azt az ötödik helyet, amely kellett neki a végső elsőséghez a Felipe Massa elleni párviadalában. Azért, hogy a Ferrari brazilja ilyen sokáig harcban álljon a vb-trónért, Hamilton honfitársa, a Massát versenymérnökként segítő Rob Smedley is rengeteget tett.

Felipe Massa egy évvel ezelőtt nagyon mélyen volt. A Ferrari vezetősége Kimi Räikkönen mögé állt, a brazil a háttérben készült a 2008-as idényre, amely nagy nehézséget támasztott elé: a kipörgésgátló betiltása neki okozta a legtöbb fejtörést, és ha mégsem érezte volna így, a sajtó egyre csak ezt szajkózta. Az idény első két nagydíján pontot sem szerzett – a másodikon kicsúszott, amivel a brazil igazolni látszott kritikusait…

Massa ezen a ponton még mélyebben volt, mint a szezon előtt, és talán már akadt olyan pillanat, hogy maga sem hitt a feltámadásban. Ám valaki mindvégig biztos volt benne, hogy menni fog: Rob Smedley versenymérnök, aki ugyanúgy Massa eredményeiért dolgozott, s ugyanúgy függött azoktól, mint maga a pilóta. Az ő feladata, hogy az autót a lehető legjobban beállítsa, versenyképessé tegye, aztán beültesse a „sofőrt”, majd útjára engedje, és szorítson, hogy a másik el ne szúrja a munkáját.

Hogy megértsük a kettejük közötti összhangot, vissza kell mennünk az időben.

Amikor Massa tesztpilótaként a Scuderiához került, Smedley a Ferrari tesztcsapatát irányította. Sokat dolgoztak együtt, az évek során jól megismerték egymást, igazi barátság alakult ki köztük. Mivel Massa egyik legjobb tulajdonsága, hogy nem rest tanulni és mindenről kérdez, kapcsolatuk úgy alakult ki, mint két testvéré: Smedley a báty, Massa az öcs. Amit Smedley mond, az úgy van, míg Massa – ha olykor vonakodik is egy ideig – elfogadja. Smedley pedig tökéletes pszichológus: ahhoz képest, hogy matematikus és gépészmérnök-diplomája van, legalább annyira ért az F1 lélektanához (legalábbis Massa esetében), mint a száguldó négykerekű felkészítéséhez.

Felipe Massa 2006-ban a Ferrari versenyzője lett, és automatikusan örökölte elődje, Rubens Barrichello versenymérnökét, Gabriele Delli Collit. Munkájuk azonban nem volt olyan olajozott, mint Smedleyvel a teszteken, ám ezt gyorsan orvosolni tudták: Massa beszélt erről menedzserének, Nicolas Todtnak, aki történetesen Jean Todt akkori Ferraricsapatfőnök fia, és az idény felénél meg is történt a váltás. Smedley és Massa újra egymásra talált – nem kellett idő az összecsiszolódáshoz, s a közös munka eredménye két győzelem lett 2006 második felében.

A 2007-es idényben Massa remekül kezdett, új csapattársát, a Michael Schumacher helyére érkező Räikkönent június elején tíz ponttal előzte meg. Ám ekkor Smedleyt olyan tragédia érte, amely másodlagossá tette a versenyzést: kislánya születés közben meghalt. (Smedley ezután a feleségével a csecsemőhalálozás megelőzéséért küzdő és a halva született csecsemők családját se

-gítő alapítvány, a Sands vezető partnere lett; a házaspár több aukciót szervezett, és a bevételt az alapítvány javára ajánlotta fel.) Massa szimpátiája még szorosabbá tette kettejük kapcsolatát, és bár a vb-cím végül elszállt, viszonyuk betonbiztossá vált.

„A világ minden pénzéért sem mondanék le Robról – mondtaMassa. – Legalább annyit ér, mint a testsúlyával megegyező mennyiségű arany.”

Visszatérve a 2008-as idényre, Smedley a két sikertelen nagydíj után meggyőzte Massát arról, hogy nincs gond, tegyen mindent úgy, mintha mi sem történt volna, nem benne van a hiba, hanem a sajtóban. Az edzéseken és a futamokon nemcsak hogy folyamatos rádiókapcsolatban voltak, végig is beszélték a versenyt. Smedley mondta, mit kell tenni, Massa pedig követte az utasításokat (rádióbeszélgetéseik egy része, főleg a győzelmek utániak kultikussá váltak, és Olaszországban le lehetett őket tölteni telefonos csengőhangnak). Massa a következő hat GP-ből hármat megnyert, 48 pontot szerzett, és a Francia Nagydíjat követően már a vb-pontrangsor élén állt.

Monte-Carlóban harmadik lett a brazil, de saját bevallása szerint is a hercegségbeli viadal, vagyis annak időmérő edzése volt a fordulópont – nemcsak az idei vb, hanem Massa autóversenyzői pályafutása szempontjából is.

A kvalifikáció harmadik részében Smedley meg volt győződve róla, hogy Massa lehetne a legjobb, de ehhez meg kellett győznie a másikat arról, hogy az első kanyar előtt fél másodperccel később is elég fékeznie. Ezt Massa nem hitte el, mint mondta, ott már csak a fal van. A párbeszéd vitává alakult át, Smedley elveszítette a türelmét, és azt mondta a pilótának, ne vezessen úgy, mint egy kislány, bízzon benne, ha pedig mégsem sikerülne a későbbi fékezés, még mindig ott van a menekülőút.

Massa ekkor gondolt arra, hogy kimegy a boxba, kiszáll az autóból, s bemos egyet Smedleynek, de végül is szót fogadott, később fékezett, és bevette a kanyart – olyan tapasztalat volt ez számára, amelyre számítani sem mert. Monacóban sohasem ment neki, most viszont nehéz, teletankolt autóval is megszerezte a pole pozíciót. Még az edzést követő sajtótájékoztatón sem talált szavakat, úgy érezte magát, mint egy gyerek, akivel hosszú, reménytelen próbálkozás után valaki közölte, hogyan tud egy szinttel feljebb lépni kedvenc videojátékán.

Massa az idén óriási lépést tett afelé, hogy érett autóversenyző legyen, és ebben óriási szerepe volt Rob Smedleynek, akit a német fizetős Premiere csatorna operatőre a Brazil Nagydíj befutójakor – amikor a pilóta az utolsó pillanatokban veszítette el a vbcímet Lewis Hamiltonnal szemben – azon kapott, hogy sír.

A világszerte látott közvetítésben a családra összpontosított a rendező, de a németek remekül felmérték, hogy ebben a pillanatban Massának Smedley volt a legfontosabb „hozzátartozója”.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik