Ma már legendaszámba megy, pedig igaz: a Dakar-rali úgy kezdődött, hogy Thierry Sabine elveszett Líbiában egy sivatagi viadalon. A szervezők napokig keresték, míg végül rátaláltak. Ám ő ahelyett, hogy attól kezdve csak a tengerparton süttette volna a hasát, és élvezte volna a francia arisztokraták gondtalan életét, eldöntötte: sivatagi versenyt szervez.
1978. december 26-án, mínusz 20 fokos hidegben 90 motoros és 80 autós rajtolt a párizsi Trocadero téren, majd vágott neki a Szaharának. Azóta természetesen sok minden megváltozott, a technika rohamos fejlődésével a verseny évről évre jobban követhetővé vált, a gyári csapatok is beszálltak a küzdelembe, s már nem kalandtúra volt a Dakar, hanem rettentő kemény küzdelem.
Az egyik legnagyobb kérdés az idei Dakar autós versenyével kapcsolatban, hogy vajon megszakad-e a Mitsubishi hét éve tartó győzelmi sorozata, vagy folytatódik a háromgyémántos márka uralkodása?
A címvédő Stéphane Peterhansel abszolút jónak ítéli saját és csapata esélyeit. Már csak azért is, mert semmi sem változott a tavalyi győztes év óta: maradt az istálló (Mitsubishi), a navigátora (Jean Paul Cottret) és az autója (Pajero Evo), ráadásul újabb egy év tapasztalat van a háta mögött, ami nagyon sokat számít a sivatagi versenyzésben. Peterhansel annak idején motorral kezdte sivatagi pályafutását (hat győzelemig jutott), majd négy kerékre váltott, és folytatta a sikersorozatot – legalábbis erre enged következtetni, hogy eddig három győzelemnél tart. Előbbi kategóriában csúcstartó, utóbbiban pedig az lesz, ez majdnem biztos, hiszen zseniális pilóta, és egyelőre nem tervezi a visszavonulást.
A Mitsubishinél a csapat is rendkívül erős: Luc Alphand, Maszuoka Hirosi és Joan Roma is nyert már Dakart, igaz, utóbbi egyelőre „csak” motorral, míg előbbiek autóval. Ők mindannyian az esélyesek közé tartoznak, és mindannyiukat egyformán támogatja a japán gyár, hiszen a sivatagban bármi megtörténhet, és ha az esélyes elbukik, kell mögötte egy „hátvéd”, aki szükség esetén átveszi a helyét.
A Mitsubishi legfőbb ellenfele a Volkswagen, amely a kétszeres ralivilágbajnok Carlos Sainzra, valamint a legutóbbi viadalon hosszú ideig vezető Giniel de Villiers-re alapozza győzelmi reményeit. Ők ketten már 2007-ben is arattak részsikereket, márpedig a csapat számára is csak a siker elfogadható. Ez jól kivehető abból a mottóból, amelyet a VW csapatfőnöke, Kris Nissen fogalmazott meg: a Dakar után – az nekünk már a Dakar előtt. Az alakulat 350 napon (!) keresztül készült a sivatagi show-ra, amely alig több mint két héten át tart, és a mezőny útja öt országon és majdnem 5700 versenykilométeren keresztül vezet a szenegáli fővárosba.
S hogy ki szólhat még bele a küzdelembe?
Valószínűleg a BMW . Elég ha csak azt említjük, hogy a márka színeiben versenyez a legutóbb is több szakaszgyőzelmet elkönyvelő Nasszer Al-Attijah vagy éppen a ralipályákról is jól ismert Guerlain Chicherit, akit a legnagyobb tehetségek között tartanak számon. Aztán persze nem szabad megfeledkeznünk a szintén Dakar-győztes Jean Louis Schlesserről sem – a nagy öreg ezúttal is saját építésű Buggyjával száll harcba az előkelő helyezésekért.
A különcsatákon kívül azonban van még valami, ami izgatottá teszi a csapatokat: az új technikai szabályzat, illetve hogy ki tud hozzá a legjobban alkalmazkodni. A regulák a hatsebességes helyett ötsebességes váltót engedélyeztek a gyári autókban, illetve 32 helyett 31 milliméteres levegőbeömlő szűkítőt – ez némiképp korlátozza az autók teljesítményét, de a csapatoknak volt idejük, hogy megoldják az ebből adódó esetleges gondokat.
A motorosokkal kapcsolatban majdnem biztosak lehetünk abban, hogy a KTM megnyeri a versenyt. Az osztrák márka ugyanis az egyetlen, amely gyári csapattal képviselteti magát. A mezőnyben két korábbi Dakar-győztes versenyez eséllyel: Cyril Despres és Marc Coma. Kettejük párharca most is nagy izgalmakat ígér, de David Casteu vagy Pal Anders Ullevalseter is beleszólhat a küzdelembe.
A motorosokkal kapcsolatos érdekesség, hogy az idén immár nemcsak a tavaly kifejlesztett nyakvédőt használhatják a versenyzők minél nagyobb biztonságuk érdekében, hanem a gyorsaságimotoros-világbajnokságon már látott „légzsákot” is, amely mellényszerűen nyílik ki, és óvja meg a pilóták hátát és gerincét.