MLB (baseball)
A baseball nemrég az amerikai csapatsportok „szegény rokona” volt – a hokival együtt –, három évvel ezelőtt a harminc Major League-csapat együttes profitja 57 millió dollár volt mínuszban, azaz akkor ment legjobban az üzlet, amikor ki sem nyitottak a stadionok. Ehhez képest a legutóbbi zárszámadás 496 milliós nyereséget mutatott ligaszinten. A váratlan fellendülést a szteroidbotrány sem veszélyezteti,: a sportág marketingje kiváló, új pályák nyíltak, a színvonal magas, a versengés kiélezett. A legutóbbi idényben 76 millióan vettek jegyet MLB-meccsekre, az értéklistát pedig a New York Yankees vezeti: immár negyedik éve a legtöbb nézőt fogadja, 4.2 millióan látogatták meccseiket. A bajnok Boston Red Sox is jól áll, a médiaszempontból a periférián tengődő vesztes döntősnek, a Colorado Rockiesnak viszont csak a „szuterénben” jut hely.
NBA (kosárlabda)
Érthetetlen paradoxon: a liga leginkább alulteljesítő csapata, a playoffot már csak veterán szurkolók elbeszéléseiből ismerő, a legvaskosabb, több mint 92 millió dolláros évi fizetési listával megvert New York Knicks a legértékesebb franchise az NBA-ben. Még úgy is, hogy az elmúlt idényben 42.2 millió dollárt bukott a vállalkozás. A magyarázat pofonegyszerű: az ország, sőt a világ médiafővárosában van a franchise otthona, a Madison Square Garden. A liga, köszöni szépen, jól van. Pedig betegeskednie kéne: a San Antonio–Cleveland döntő minden idők nézettségi minimumát hozta, itt volt a bíróbotrány, a három médiaközpont, New York/New Jersey, Los Angeles és Chicago csapatai nem remekeltek – és mégis… A csapatok átlagos értéke hat százalékkal nőtt, az átlagprofit 9.8 millió dollárra emelkedett, még sohasem regisztráltak akkora bevételeket a ligában. A magyarázat: szakadatlanul növekvő nézőszám, remek televíziós szerződések és az ügyesen kidolgozott új kollektív szerződés, amely kordában tartja a játékosok fizetését. No meg egy zseniális ligaigazgató a háttérben: David J. Stern…
NFL (amerikai futball)
Az NFL minden kétséget kizáróan a legpénzesebb liga a világ sportjában. A 32 csapat – franchise – átlagos értéke 957 millió dollár, a Dallas Cowboys pedig a maga 1.5 milliárd dolláros értékével a földkerekség legtöbbet érő csapata. Így, minden megszorító jelző nélkül. A profi amerikai futball – a fentiekből logikusan következően – a legjövedelmezőbb sportág, a 32 franchise átlagos profitja 17.8 millió dollár volt az elmúlt idényben. Jóllehet az utóbbi évtizedben némiképp lanyhult a televíziós szerződések összegének növekedési üteme, még mindig a futballmeccsek jelentik messze a legcsábítóbb környezetet a multinacionális hirdetőknek. Hihetetlen adat: minden négy amerikai közül három rendszeresen vagy alkalmanként nézi az NFL mérkőzéseit. Hogy vajon miért nem az elmúlt idény két döntős csapata, az Indianapolis Colts és a Chicago Bears vezeti az értéklistát? Nincs esélyük minden klubtulajdonosok legzseniálisabbjával, Jerry Jonesszal szemben. Jones 1989-ben 140 millióért vette meg a csőd szélén álló dallasi franchise-t, s alig két évtized alatt megtízszerezte az értékét. A titok a stadionmenedzsment: napjainkban a 66 ezres Texas Stadion 66 dolláros átlagáron minden meccsre megtelik, ez meccsenként négy és fél millió dollár bevétel, plusz a szponzorok: Miller sörgyár, Ford, Verizon mobilszolgáltató, Cadbury csoki, Schweppes, Dr. Pepper, Pepsi, Bank of America… És 2009-ben beköltözik a csapat vadonatúj – bérelt – nyolcvanezres stadionjába, ahol 200 luxuspáholy is lesz, egyenként 350 ezer dolláros évi bérleti díjjal… Ez önmagában hetvenmilliós bevétel…
NHL (jégkorong)
A 2004–2005ös lockout a megszűnés rémét hozta az NHL-re. Ám az azóta eltelt két és fél idényben a „legmenőbb játék” – the coolest game – bizonyította életképességét. A 96 millió dolláros negatív éves profit abszolút értékben megmaradt, csak éppen előjelet váltott. Manapság a 30 NHL-franchise átlagban évi 3.2 millió dolláros nyereséget könyvelhet el. A titok nyitja itt is a takarékosságban rejlik: a szigorú fizetési sapka olyanynyira határt szab a béreknek, hogy mindez még az Anaheim Ducks–Ottawa Senators Stanley-kupa-döntő történelmi mélypontot jelentő nézettségét is ellensúlyozza. Meg azt is, hogy a nézők visszacsalogatása érdekében a jegyárak és a hirdetési tarifák megmaradtak a lockout előtti szinten… Hogy miért a Toronto éri a legtöbbet? Viszonylag magas jegyárak, folyamatos telt ház az Air Canada Centreben, sikeres keresztmarketing – mivel a tulajdonos a Toronto Raptorst (NBA) is birtokolja –, tetemes lokális tévés bevételek jelentik a magyarázatot, no meg az egész országra kiterjedő szurkolói bázis. A Maple Leafs egész egyszerűen Kanada csapata.
LABDARÚGÁS
Az európai futball már-már az amerikai „nagy testvér” babérjaira tör, jóllehet azért még jelentős a különbség. A két „zászlóshajó”, a Manchester United és a Dallas Cowboys ugyanazt a nagyságrendet képviseli, azonban minél lejjebb megyünk, annál nagyobb a különbség. Miközben az átlagos NFL-franchise értéke majdnem eléri az egymilliárd dollárt, addig az európai futballban csupán a két gigász tartozik ebbe a kategóriába. A brit csapatok felülreprezentáltsága a Premiership remek tévészerződéseivel és a magas jegyárak ellenére is kiemelkedő nézőszámmal magyarázható – a lista első huszonöt helyének a felét szigetországi klubok foglalják el. A nagy feltörekvő az Olympique Lyon, amely egy idény leforgása alatt 65 százalékkal megnövelte az értékét, s feljött a tizenkettedik helyre. Érdekes módon a BL győztese, az AC Milan egy év alatt tízszázalékos értékcsökkenést volt kénytelen elkönyvelni…