Tessék előzni!

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2007.08.15. 23:40
Címkék
A száguldó cirkusz három vezető mérnöke azon dolgozik, hogy minél több előzést láthassunk a versenyeken – ennek érdekében különböző technikai megoldásokat valósítanak meg.

A Formula–1-es csapatok egyre közelebb kerülnek a megegyezéshez a jövő autójának terveit illetően, amelyre azért van szükség, hogy megkönnyítse az előzést a versenyeken. Az úgynevezett „előzés munkacsoport” a Hungaroringen tartott titkos tanácskozást, és már most megállapodtak egy új diffúzor terveiben, amelyet már 2009-ben szeretnének bevezetni.

S hogy mi is az a diffúzor?

Az autó alján lévő szárnykomplexum, amely arra szolgál, hogy az alvázról a levegő örvénymentesen váljon le. Ez az alkatrész egészen eddig a csapatok legféltettebb titkai közé tartozott, sohasem engedték fotózni, mert előnyszerzést reméltek tőle a tapadás terén. Mostantól viszont egységes lesz az alkatrész, ami a költségcsökkentést is szolgálja, mert a jövőben nem kell foglalkozni külön tervezésével és fejlesztésével.

A diffúzor új terveit egyébként azután fogadták el, hogy júniusban és júliusban már sikeresen tesztelték szélcsatornában.

Az „előzés munkacsoport” a közeljövőben vadonatúj hátsó szárny megtervezésére fókuszál, amely aerodinamikai előnyt jelent majd az üldözőknek, hiszen jobban ki tudják használni a szélárnyék nyújtotta lehetőségeket. Ez is az előzéseket (és ezáltal a sportág látványosabbá tételét) segíti.

A munkacsoport úgy gondolja, csökkenteni tudja azt a negatív hatást, amelyet az üldöző autó jelenleg elszenved amiatt, hogy túl közelről támadja az ellenfelet. Erre az egyik lehetőség, hogy az első vezetőszárnyat „átkapcsolhatóvá” teszik, s egy gombnyomással meg lehet növelni.

Az extra szárnyacskákat, amelyek időről időre feltűnnek valamely csapat autóján a nagyobb leszorítóerőt igénylő pályákon, 2010-re valószínűleg betiltják.

A különleges nevű és funkciójú munkacsoportot egyébként a három éllovas istálló főmérnöke alkotja: Paddy Lowe (McLaren), Pat Symonds (Renault) és Rory Byrne (Ferrari).

Legfrissebb hírek

Az FIA elutasította a Red Bull óvását; Norris büntetést kapott – hivatalos

F1
3 órája

„Csodálatos érzés visszatérni a dobogó felső fokára” – a Mercedes tovább vinné a lendületet

F1
5 órája

Visszatérés Madridba – Bobory Balázs publicisztikája

Labdarúgó NB I
6 órája

Irány Angyalsziget! – Karádi Zoltán jegyzete

Röplabda
6 órája

Hétfői sportműsor: folytatódik a klub-vb, cselgáncs-vb Budapesten

Minden más foci
6 órája

Interjú a fehérvári polgármesterrel; Kubica győzelemre vezette a Ferrarit a Le Mans-i 24 óráson

E-újság
6 órája

A Red Bull óvást nyújtott be a győztes Russell ellen – hivatalos

F1
6 órája

U21-es Eb: botlottak az angolok, szárnyalnak a németek

Minden más foci
7 órája
Ezek is érdekelhetik