A Magyar Nagydíj előtt jött, és jó időpontot választott, hiszen a Formula–1 iránt érdeklődők figyelme most hazánkra összpontosul. Mika Häkkinen azt hirdeti a Johnnie Walker felelősségteljes alkoholfogyasztásra felhívó kampányának nagyköveteként:
„Sose igyál, ha vezetsz!” Ezzel kapcsolatban többek között az autósport két hazai egyéniségével – a ralibajnoki címvédő Benik Balázzsal és a Dakar-ralin a magyarok közül rekorderként kilencszer elinduló Szalay Balázzsal – aláírt egy transzparenst, amellyel elkötelezte magát a felelősségteljes alkoholfogyasztás mellett. Az autóversenyzés mellett pedig már régen letette a voksát. Kétszeres Formula–1-es világbajnokként jelenleg a német túraautó-bajnokságban (DTM) szerepel: az idén két futamsikernél tart.
Milyen emlékei vannak Magyarországról?
Nagyon jók. Először 1991-ben jártam itt, jó régen volt, de szívesen emlékszem minden egyes hungaroringi futamomra. Ugyanakkor azt sem felejtettem el, hogy milyen nehéz is ez a pálya, hogy mennyire észnél kell lenni, ha az ember itt versenyez.
Milyen az élet a Formula–1 után?
Teljesen más. A Formula–1 őrült száguldás, nagy cirkusz, mióta kiszálltam, sokkal nyugodtabb az életem. Annak ellenére is, hogy maradtam a versenysportban. A DTM-ben kevesebb viadal van, ráadásul valamennyi Európában, tehát nem kell olyan sokat utazni.
Gondolom, győzni még ugyanúgy szeret...
Persze! Ez a harmadik évem a DTM-ben, és úgy érzem, még nincs elég győzelmem. Pedig mindig azért harcolok. Nem kétséges, tanulni kell, hiszen itt minden autó nagyjából egyforma, és ha nyersz, plusz súlyokat kapsz. Legutóbb Zandvoortban húsz kiló plusszal mentem, ami fél másodperc hátrányt jelent körönként. Majd megőrültem, hogy hiába erőlködöm, nem tudok gyorsabb lenni. A pszichológiai nyomást nehéz elviselni.
Pont mint a Formula–1ben. Mi a véleménye az idei küzdelmekről?
Örülök, hogy a McLaren-istálló ilyen jól áll.
Tartja a kapcsolatot korábbi csapatával?
Természetesen. Jó barátságban vagyok a szerelőkkel, de Ron Dennis csapatfőnökkel is remek a kapcsolatom. Olyanok vagyunk, mint egy család.
Akkor biztosan örült, hogy az FIA-világtanács nem büntette meg a McLarent a kémügy kapcsán.
Korrekt döntés volt. A meghallgatás előtti napokban együtt vacsoráztam Ron Dennisszel, és láttam, mennyire sértőnek tartja az egészet, hiszen ő világéletében a fair küzdelmet szerette, teljesen ki volt akadva a gyanúsítgatás miatt. Személy szerint örülök, hogy nem büntették meg a csapatot. (Ő még nem tudta, hogy az FIA közben újabb vizsgálatot rendelt el – a szerző.)
Visszatérő momentumként szinte havonta felvetődik, hogy ön is visszatér a száguldó cirkuszba. Tényleg tervez ilyesmit?
Nem.
És Michael Schumacher? Ön szerint meddig bírja versenyzés nélkül?
Biztos vagyok benne, hogy visszatér. Nem tudom, melyik kategóriában és osztályban, de vissza fog jönni. Nekünk a vérünkben van a versenyzés, nem bírjuk ki autósport nélkül. Lehet, hogy néhány évig otthon marad, de utána visszatér, az biztos.
Csakúgy, mint ön. A felesége felrótta valaha önnek a külön töltött hétvégéket?
Sohasem próbált megállítani, mindig azt csináltam, amit akartam.
A Formula–1 persze más volt, nagyon sok időt elvett az életemből, azzal az időbeosztással n e h é z volt haz a menni és kikapcsolódni. Ebből a szempontból a DTM egyértelműen jobb.
Mit kezd a rengeteg szabadidejével?
No azért nincs olyan sok... Családos ember vagyok, ha tehetem, otthon töltöm az időmet. Szeretek olvasgatni, vagy megnézni egy filmet a moziban, pihenni...
Mi a kedvenc finn szokása?
A szaunázás. Persze az is csak úgy élvezhető, ha a barátaiddal mész el a szaunába, egyedül azért nem töltök el ott hosszú időt.
Legutóbb egy Mercedes-reklám kedvéért ült be a szaunába a csapat két pilótájával,
Alonsóval és Hamiltonnal. Jó buli volt?
A Mercedes remek reklámokat csinál, és mi is jól éreztük magunkat. Jó fiúk ezek!
És milyen versenyzők?
Fantasztikus munkát végeznek, eredményeikkel hihetetlenül motiválják a csapatot.
Ön szerint jót tenne a Formula–1-nek, ha egy újonc nyerné meg a világbajnoki sorozatot? Nem lenne tekintélyromboló?
Dehogyis! Azt bizonyítaná, hogy ha valaki valamiben kiemelkedően tehetséges, akkor bármit elérhet.
Ezek után felvetődik a kérdés, van-e kedvenc pilótája? Pontosabban, ki a kedvenc autóversenyzője? Én magam! Ki más?!...