Milliárdok egy labda miatt

Pajor-Gyulai LászlóPajor-Gyulai László
Vágólapra másolva!
2007.05.15. 23:17
Címkék
Lassan véget érnek a nagy európai futballbajnokságok, a kupasorozatok, és a sikeres csapatok – képletesen szólva – mehetnek a kasszához a bevételükért. Szembetűnő, hogy a főszerepet lényegében ugyanazok a klubok játszották, amelyek korábban is, és ennek magyarázata elsősorban a pénzben rejlik.

Ha úgy vesszük, unalmasnak is minősíthetnénk, ami az európai futballban zajlik. Mérget vehetünk rá, hogy mondjuk Angliában a Manchester United, a Chelsea, az Arsenal vagy a Liverpool indul kisebb-nagyobb reménnyel a bajnoki címért, ugyanez Spanyolországban a Barcelonáról, a Real Madridról, a Sevilláról és a Valenciáról mondható el, a franciáknál az Olympique Lyon a toronymagas favorit, mint ahogy az olaszoknál is komolytalannak számítana, ha valaki nem az Interre, a Milanra vagy a Romára fogadna. Ugyanez igaz a Bajnokok Ligájára is, amelyben ugyanabból a körből kerülnek ki a legjobbak – két éve óriási meglepetésnek számított a PSV Eindhoven felbukkanása az elődöntőben, pedig a holland futball igazán nem tartozik a kontinensen a lesajnáltak közé.

Az ok végtelenül egyszerű: a pénz, a sok pénz által megnyíló egyre hatalmasabb lehetőségek. És az a tény, hogy a gazdag klubok évről évre egyre gazdagabbak lesznek, és folyvást mélyül a szakadék, amely az átlagosaktól, illetve a szegényebbektől elválasztja őket.

Bár a számok meglehetősen szárazak, olykor rendkívül sokat mondanak. A 20 leggazdagabb klub éves bevétele az előző bajnoki idényben – az ideiről még nincsenek pontos adatok – összesen 3.3 milliárd euró (825 milliárd forint) volt, és ez háromszor annyi, mint amennyi tíz éve. A Real Madrid ugyanekkor csak Ázsiában többet keresett a különböző marketingbevételeiből, mint például a már említett holland PSV Eindhoven egyéves költségvetése, amely jó nemzetközi szereplésének köszönhetően egyébként mintegy 60 millió euróra rúg. Érdekesség az is, hogy ezt a hollandok 50 millióról tornázták fel, ugyanakkor a top 20-ba tartozó csapatok költségvetése átlagosan 46 százalékkal nőtt!

A hatalmas különbségek oka a televíziós jogokban kereshető. Bár egy éve még a franciák voltak az elsők ezen a téren, az idén biztosan átveszik a vezetést az angolok. Ennek is köszönhető, hogy a legtehetősebb húsz közül nyolc csapat a Premiershipben szerepel, itt találjuk például a kiesés rémétől végig fenyegetett West Ham Unitedet is. Ott még a kiesők is 44 millió eurót kapnak a médiaforrásokból áramló pénzből, így aztán nem csoda, hogy például a kiesett Charlton Athletic is többet tud kínálni a futballistáknak, mint egy holland vagy német élcsapat, és a játékospiacon is többet költhet, így aztán értékesebb, jobb portékához juthat. Persze ez eltörpül amellett, hogy a Real Madridnak évente 160 millió eurót utal át a Mediapro nevű ügynökség, és mint láttuk, önmagában ez csaknem háromszorosa a holland PSV teljes évi költségvetésének, és akkor még nem szóltunk arról a 20 millióról, amit a BenQ Mobile szurkol le a spanyoloknak a mezreklámért.

Csakhogy a szolidaritás elvét szívesen emlegető UEFA is jelentősen hozzájárul a szakadék szélesítéséhez. Bármilyen meglepő – és itt is nyilván a televíziós érdeklődés a magyarázat –, a tavaly BL-döntős angol Arsenal többet keresett a sorozattal, mint a győztes Barcelona, az pedig meghökkentő, hogy a nyolcaddöntős Chelsea négyszer annyit hasított ki a sorozat marketingbevételeiből, mint az ugyaneddig eljutó PSV.

A számok szárazak és egyben döbbenetesek is. Muszáj összehasonlítanunk: a BL selejtezőiben induló és magyar viszonyok között tehetősnek számító Debrecen mintegy 2.5 millió euróval gazdálkodik.

Két és fél éve a Loki jól szerepelt az UEFA-kupában, és kiejtette a görög PAOK Szalonikit. A mérkőzés előtt a két klub tulajdonosai a költségvetésről beszélgettek, és amikor Szima Gábor megmondta, mennyi pénzből gazdálkodik a DVSC, a görög elnök azt hitte, hogy tréfálkozik. Csupán alapos győzködés után hitte el az összeget, majd megjegyezte: ők csak a csapat utaztatására többet költenek egy évben! Ennek tudatában kijelenthetjük: óriási bravúrnak számított a Debrecen továbbjutása…

Nekünk legfeljebb morzsák hullanak le az asztalról, jellemző módon a nemzetközi kupák sorsolásakor az érintett magyar klubvezetők azért imádkoznak, hogy ha már legyőzhetetlen ellenfelet kapunk, az olyan országból legyen, amelyben magasak a televíziós közvetítési jogdíjak, mert akkor a hazai mérkőzésen magas bevételre lehet számítani. Szerencsés esetben félmillió euróra is.

Ha ezt összevetjük az eddig ismertetett számokkal, világos választ kapunk arra a kérdésre, mikor lehet esélye bármelyik csapatunknak nagyszerű szereplésre a kontinens legjobbjai között…

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik