Az előző héten több új futballakadémia vagy labdarúgó-kollégium hétköznapjairól írtunk, örvendetes, hogy egyre több utánpótlásközpont épül országszerte. De hogyan kellene működnie egy ilyen futballtanintézménynek? Az alábbiakban az eddig megismert iskolákban alkalmazott módszereket vizsgáljuk, s ez tanulságos lehet a most épülő vagy a jövőben induló hasonló focisulik számára.
Farkas József
A legendás Sándor Károly az utódok között
Farkas József
A legendás Sándor Károly az utódok között
Kisteleki István, a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ) elnöke nemrégiben arról beszélt, a honi labdarúgás fejlődése szempontjából kulcsfontosságú, hogy egységes stílusa legyen a magyar futballnak. Az utóbbi években, évtizedekben szerte Európában meghonosodott az akadémiai rend-szerű utánpótlásképzés, és nálunk is egyre több ilyen jellegű intézmény beindulásáról hallani. A témára a 17 évesek Európa-bajnoksága irányította a figyelmet, ugyanis a tavaly a nyolcas döntőbe jutó válogatott 18-as keretéből 14 játékos az agárdi Sándor Károly Akadémián nevelkedett. Reménykedhetünk, hogy példájuk másoknak is lendületet adhat a hasonló típusú képzés elindítására. Szakemberek szerint egyébként a mai MTK nem a játékosok életkorával tűnik ki – mert a fiatalság önmagában nem érdem –, inkább azzal, hogy az agárdi centrumban már megtanulnak rendszerben futballozni a gyerekek, beléjük nevelik, hogy mi a feladat a különböző posztokon, és képesek csapatként mozogni labdával és anélkül egyaránt.
Az állam is szerepet vállalhat
A fentiekből is kiderül, sok szempontból más-más módszereket alkalmaznak az egyes intézményeknél – hol itt az álmodott egységes képzés?!
Nos, ha egy klub jelentős összeget fektet be utánpótlásképző központjába, aligha venné jó néven, ha bárki beleszólna, mit és hogyan tegyen. Az egységes képzésre az állami akadémiák létrehozása lehetne a megoldás, az ott zajló szakmai munkát pedig az MLSZ által kijelölt szakemberek irányítanák. Ezek az állami intézmények együttműködhetnek a klubok által üzemeltetett iskolákkal, ezek kiegészíthetik egymást, akár egymásra is épülhetnének.
Svájcban vagy Ausztriában például így működik a képzés, és az sem kizárt, hogy egy edző délelőtt szövetségi alkalmazottként állami iskolában, délután klubdolgozóként egyesületben oktatja a futballt. A hangsúly a hatékony képzésen van.
Ahol még a Liverpool megfigyelője is ámul
Ha a futballakadémiákat vesszük górcső alá, illik az agárdi Sándor Károlyról elnevezett létesítménnyel kezdeni. Az MTK közvetlen utánpótlását képző létesítményt az üzletember Várszegi Gábor álmodta meg; a Velencei-tó közelében lévő ingatlant ő vásárolta meg és újíttatta fel egymilliárd forintért. A fenntartási költség évente tanulónként mintegy hárommillió forint – jelenleg 40 diák él Agárdon, vagyis ez 120 milliós évi költség. A szakmai munkát Tamási Zsolt vezeti. Már többször beszámoltunk róla, hogy angol, holland és olasz szakemberek járnak tanulmányozni a magyar módszert, és – bár felnőttfutballunk sivár eredménytelensége láttán ez szinte hihetetlen – a vendégek felsőfokban beszélnek az ott zajló képzésről. Nem véletlen, hogy a világ meghatározó klubjai közé sorolt angol FC Liverpool több munkatársa is megfordult már Agárdon, hamarosan az utánpótlásért felelős vezetők (az Anfield Roadon úgy tartják, Rafa Benítez menedzser után a legfontosabb szakemberek a klubnál) érkeznek az akadémiára, és a két klub együttműködése keretében a 16 éves Simon András másfél hetet edzett a Liverpool tartalékcsapatával.
Nem mellékes szempont a tanulás sem. Agárd nagy előnye, hogy a helyi gimnázium oktatói járnak be az akadémiára tanítani, így az ide-oda utazás nem veszi el az időt az edzéstől. És ez a rendszer legfontosabb eleme: a tanulást (főleg a nyelvtanulást) nem mellőzve a futballoktatás köré szerveződhetnek a mindennapok. A külföldi megfigyelők szerint két további nagy előnye van Agárdnak: a napi négyszeri étkezés minősége lenyűgöző, a csendes környezet pedig nem vonja el a gyerekek figyelmét a munkától – ebben a korban egy közeli diszkó vagy játékterem veszélyforrásnak minősülne. Agárdon amúgy a kifogástalan talajú füves pályák mellett kész a villanyfényes műfüves pálya, immár bármikor lehet edzeni. Mielőtt továbbmennénk, érdemes rögzíteni: a futballakadémia célja a képzés, a tanulás, az étkezés, a pihenés központosítása, felügyelete.
Győrött odafigyelnek minden apró részletre
Ma már az UEFA szigorú előírásai rögzítik, mit lehet akadémiának nevezni. Két fontos szegmensről van szó: az egyik az infrastruktúra, azaz hivatalos akadémia nem létezhet bizonyos számú füves, műfüves futballpálya, megfelelően felszerelt konditerem nélkül, s a szabályok kitérnek a megfelelő tanuló- és pihenőhelyiségekre is. A másik alapvető szempont szakmai előírás: a gyerekek létszámához viszonyított optimális számú, legmagasabb licencfokozattal rendelkező edzőt kell alkalmazni. A győri kezdeményezés, az ETO és a portugál Benfica tragikusan fiatalon elhunyt játékosáról, Fehér Miklósról elnevezett focisuli egyelőre nem akadémia, hanem kollégium. De ez talán nem is fontos, mert a lényeg, hogy szervezett keretek között, új elképzelések szerint tanítják futballozni a gyerekeket. Az ETO kollégiuma bátran építkezhet a zöld-fehér klub létesítményére, a megújuló klubépületben berendezett lakószobákból nem kell utazni, a stadion mellett öt nagyméretű füves, villanyfényes műfüves pálya áll rendelkezésükre, ezenkívül két kisméretű, fedett műfüves pályán is lehet gyakorolni. Győrött dietetikus és pszichiáter is segíti a munkát, azaz egyértelmű törekvésük a teljességre. Tehát ha a szakmai munka megfelelően zajlik, a közeljövőben látványos színvonal-emelkedésre számíthatnak az ETO szurkolói.
Puskás Ferenc nevét viseli a felcsúti akadémia, a hátteréül szolgáló alapítványt Orbán Viktor volt miniszterelnök hozta létre. A településhez kötődő futballrajongó politikus révén az akadémia működése biztosítottnak látszik. Kis- és nagyméretű műfüves pálya már itt is van, iskolába viszont Zsámbékra kell utazni. S ha már a tanulás: Felcsúton szükség esetén magántanárt is biztosítanak, s aki tovább akar tanulni, minden lehetőséget megkap. A szakmai munkát a korábbi szövetségi kapitány, Mezey György irányítja, aki itt megvalósíthatja régi álmát, az élettani adatokat és a futballtudást egyaránt felmérő speciális tesztpálya létrehozását. Lábteniszpálya, rúgófal, uszoda segíti majd a fejlődést.
A szombathelyi iskola indulása körüli szervezkedés már gőzerővel folyik, az önkormányzat támogatása mellett Illés Béla 64-szeres válogatott futballista hasznosítaná itt tapasztalatait. Szervezik az akadémiai rendszert az utánpótlásában hagyományosan erős Újpest FC-nél és a Ferencvárosban (a zöld-fehérek népligeti bázisa is alkalmas az emelt szintű képzésre, a Fradi fiataljai több korosztályban vezetik a bajnokságot, évek óta az FTC a legerősebb ellenfele az MTK-nak), a debreceni Olasz Focisuli már a DVSC égisze alatt működik – elmondható tehát, hogy valamiféle pezsgés megindult az utánpótlás-nevelés terén, de ez hoszszadalmas munka, nem várható azonnali eredmény. De egyszer talán az is lesz.