Fernando Alonso újabb könnyed győzelmet aratott – ezúttal Silverstone-ban. A Renault pilótája sorozatban harmadszor nyert, és már 23 ponttal vezet Michael Schumacher előtt.
EPA
A spanyol világbajnok pályafutása elsô mesterhármasát szerezte, azaz a pole pozícióból indulva és a verseny leggyorsabb körét futva gyôzött
EPA
A spanyol világbajnok pályafutása elsô mesterhármasát szerezte, azaz a pole pozícióból indulva és a verseny leggyorsabb körét futva gyôzött
Fernando Alonso sorozatban harmadszor, az idén ötödször nyert, s ezzel 23 pontra növelte előnyét a vb-pontversenyben. A legutóbbi három futamon élete nagy célkitűzései közül teljesített hármat, a számára legfontosabb nagydíjakon diadalmaskodott, méghozzá mindegyiken életében először. Barcelona azért volt fontos neki, mert először győzhetett a spanyolok közül hazai pályán az F1-ben, Monacóban minden valamirevaló pilóta nyerni akar, míg Silverstone nem messze van Oxfordtól, Alonso lakhelyétől.
A Brit Nagydíjon különösebb erőlködés nélkül győzött, az első körökben még ijesztgette őt a második helyről rajtoló Räikkönen, de a verseny harmadánál a boxkiállások során 12 másodperces előnyt szerzett, és ezt a leintésig tartani tudta. Előbb Räikkönen, majd Michael Schumacher előtt száguldott, de a futam utolsó kétharmadában tavalyi és idei vetélytársa sem tudta erőlködésre kényszeríteni.
„Monaco és Silverstone álomszerű nagydíjhelyszín, számos nagy versenyző nyert már ezeken a pályákon klasszikus futamokat – mondta Alonso. – Szenzációs volt a hangulat, húsz percre lakom a pályától, úgyhogy ez amolyan hazai diadal volt nekem. Az idén eddig hat pontot veszítettem, ennél többet nemigen lehet kihozni az autóból. A határon versenyzünk műszaki hiba nélkül, ez nagyon sokat mond a csapatról. Hogy mi lesz ezután? A legjobb védekezés a támadás, futamokat kell nyernünk.”
Az idén ötödször győzött, negyedszer indult a pole pozícióból (ezt zsinórban érte el) és harmadszor jegyezte a leggyorsabb kört a versenyen. Ám pályafutása során első ízben lett az övé mindhárom mutató ugyanazon hétvégén. Mesterhármasa tisztán jelzi teljes dominanciáját, legutóbb hasonlóra Michael Schumacher volt képes, ő a 2004-es Olasz Nagydíjon érte el eddigi utolsó, összességében 20. tripláját (természetesen ezzel is rekorder az F1-ben). A győzelemért folyó csata tehát már az első körökben véget ért, de a pályán máshol sem alakult ki nagy ütközet. Ahogy azt már sokszor láthattuk, Silverstone-ban ez nem is igazán lehetséges, hiszen rengeteg a gyors kanyar, amelyben csak akkor jön ki az autó tudása, ha tiszta előtte a levegő, és a kocsi leszorító hatása maximálisan érvényesül. Ha viszont valaki elöl halad, légörvényt hoz létre, és a mögötte igyekvő autójának légterelői megmakacsolják magukat.
Szavazás
Jól gazdálkodott Schumi a gumikkal
Michael Schumacher emiatt a verseny kétharmadát Kimi Räikkönen mögött töltötte, de támadni nem tudott. A futam elején Juan Pablo Montoya is sokat időzött Nick Heidfeld mögött, és nemigen támadt. Alig láttunk előzést, a pozícióváltások nagy része a boxkiállások során történt. Emiatt tulajdonképpen unalmassá is vált a verseny, a legnagyobb bravúr Michael Schumacher és a Ferrari „előzése” volt, miközben Räikkönen kereket cserélt.
„Két friss készlet gumit hagytunk a versenyre, míg a többieknek használttal kellett menniük” – mondta Schumacher a második boxkiállás során végrehajtott bravúrról. Räikkönen mögül ment ki a boxba, és mire a finn egy körrel később végrehajtotta a saját szervizelését, Schumi a finn elé került. Ehhez két szektorrekord kellett Schumitól a teletankolt, de friss gumikkal ellátott Ferrarival, no meg az, hogy a McLaren 1.2 másodperccel lassabban oldja meg Räikkönen tankolását. – Tudtuk, hogy csak így van esélyünk az előzésre. Korán ki kellett jönnünk, és a tiszta körben kellett időt nyernünk. Ez sikerült, de a győzelemhez túl lassúak voltunk.”
A Nemzetközi Automobil-szövetség vezetői éppen ezért akarnak változtatni az autókon, az ilyen versenyek után különösen hangsúlyozzák változtatási terveiket. Max Mosley FIA-elnök a hét végén ismét beszélt a CDG-szárnyról (Centreline Downwash Generator), amely különleges kialakításával nem akadályozza, hanem segíti a hátul haladót. A csapatvezetők által tavaly egyhangúlag leszavazott megoldással szerintük átesnének a ló túloldalára, előzés előzést követne, amely lealacsonyítaná egy-egy manőver értékét.
A McLaren lassan felpörög
A vita várhatóan folytatódik még, az ellenzők sokat nyerhetnek azokkal a futamokkal, amelyeket az idény elején láttunk Malajziában vagy Ausztráliában. Persze ehhez a McLarennek tartósítania kellene a formáját, vagy még jobban fel kellene pörögnie. Räikkönen az elmúlt két versenyen biztató teljesítményt mutatott, ha a Mercedes-motor is felnőne az ellenfelekhez, a finn és csapattársa, Montoya is csatázhatna a futamgyőzelmekért (a pletykák szerint a kolumbiai gyenge szereplése azzal magyarázható, hogy már közölték vele: nem tartanak igényt a szolgálataira 2007-ben). A küzdelembe már most is beleszólt Räikkönen, de egyelőre csak annyiban, hogy a futam elején távol tartotta Schumachert Alonsótól.
„Az egyenesekben túl lassúak voltunk – árulta el Räikkönen. A biztonsági időszak után közel kerültem Fernandóhoz, de nem tudtam megelőzni. Sőt, kis híján Michael ment el mellettem, még szerencse, hogy nem ütköztünk öszsze. Mindent megtettem, most ez a harmadik hely a lehető legtöbb, amit elérhettem ezzel a kocsival. A végén pedig még annak is örülhettem, hogy Fisi nem előzött meg.”
57. BRIT NAGYDÍJ, AZ 57. FORMULA–1-ES VB 8. FUTAMA (60 kör, 308,355 km):
1.
F. Alonso
spanyol, Renault
1:25,51.927 ó
2.
M. Schumacher
német, Ferrari
+13,951 mp
3.
K. Räikkönen
finn,McLaren
+18,672
4.
G. Fisichella
olasz, Renault
+19.976
5.
F. Massa
brazil, Ferrari
+31,559
6.
J.P. Montoya
kolumbiai, McLaren-Mercedes
+1:04.769
7.
N. Heidfeld
német, BMW-Sauber
+1:11,594
8.
J. Villeneuve
kanadai, BMW-Sauber
+1:18,299
9.
N. Rosberg
német, Williams-Cosworth
+1:19,008
10.
R. Barrichello
brazil, Honda
+1 kör
11.
J. Trulli
olasz, Toyota
+1 kör
12.
D. Coulthard
brit, Red Bull-Ferrari
+1 kör
13.
Liuzzi
olasz, Toro Rosso-Cosworth
+1 kör
14.
C. Klien
osztrák, Red Bull-Ferrari
+1 kör
15.
C. Albers
holland, Midland-Toyota
+1 kör
16.
T. Monteiro
portugál, Midland-Toyota
+2 kör
17.
T. Szato
japán, Super Aguri
+3 kör
18.
F. Montagny
francia, Super Aguri
+3 kör
A PONTVERSENYEK ÁLLÁSA:
PILÓTÁK:
1.
F. Alonso
spanyol, Renault
74 pont
2.
M. Schumacher
német, Ferrari
51
3.
K. Räikkönen
finn, McLaren-Mercedes
33
4.
G. Fisichella
olasz, Renault
32
5.
J. P. Montoya
kolumbiai, McLaren-Mercedes
26
6.
F. Massa
brazil, Ferrari
24
7.
J. Button
brit, Honda
16
8.
R. Barrichello
brazil, Honda
13
9.
N. Heidfeld
német, BMW-Sauber
10
10.
R. Schumacher
német, Toyota
8
11.
D. Coulthard
brit, Red Bull-Toyota
7
12.
J. Villeneuve
kanadai, BMW-Sauber
7
13.
M. Webber
ausztrál, Williams-Cosworth
6
14.
N. Rosberg
német, Williams-Cosworth
4
15.
C. Klien
osztrák, Red Bull-Ferrari
1
CSAPATOK:
1.
Renault
105 pont
2.
Ferrari
75
3.
McLaren-Mercedes
59
4.
Honda
29
5.
BMW-Sauber
17
6.
Williams-Cosworth
10
7.
Toyota
8
8.
Red Bull-Ferrari
8
---- Rajt: Az első öt között nem változott a sorrend, a hatodik helyről rajtoló Barrichellót Heidfeld és Montoya is megelőzte. Az első kanyart követően Speed és Ralf Schumacher koccant, a német a Toyotájával keresztbe hajtott a pályán, és összeütközött Webberrel. Utóbbi kettő rögtön kiesett, Speed a boxutcáig elment, ott adta fel a viadalt. 1–3. kör: biztonsági időszak. A Toyota és a Williams-Cosworth roncsainak eltakarítása közben a pontszerző helyeken Alonso, Räikkönen, Michael Schumacher, Massa, Fisichella, Heidfeld, Montoya, Barrichello volt a sorrend, a legjobb tízet Rosberg és Villeneuve egészítette ki. 10. kör: Button motorhiba miatt kiesett. Első boxkiállások: Michael Schumacher 18., Räikkönen, Massa, Barrichello 19-19., Montoya 20., Fisichella 21., Alonso 22., Heidfeld és Rosberg 25-25., Villeneuve 27. kör.Fisichella megelőzte Massát, Montoya is Heidfeldet, míg Barrichello visszaesett Rosberg és Villeneuve mögé. Alonso majdnem 13 másodperccel vezetett Räikkönen előtt. Második boxkiállások: Michael Schumacher 41., Räikkönen 42., Barrichello 43., Alonso 44., Fisichella, Massa, Montoya és Rosberg 45-45., Heidfeld 46., Villeneuve 48. kör. Michael Schumacher megelőzte Räikkönent, Villeneuve pedig Rosberg elé, a pontszerző nyolcadik helyre jött vissza. ---- Szerencsés tizenhármas Nagyszerűen jubilált a Renault: a franciák 200. versenyükön 31. diadalukat aratták, és ebből tizenharmadszor győztek Fernando Alonso révén. A spanyol megint előrébb lépett a vonatkozó örökrangsorban – immár a 16. –, megelőzte Mario Andrettit, Carlos Reutemannt és Alen Jonest, illetve befogta Alberto Ascarit, valamint David Coulthardot. Az aktív pilóták közül Alonso és a skót büszkélkedhet a második legtöbb győzelemmel – vezet Michael Schumacher 86 sikerrel.
Alonso: újabb tripla A világbajnoki címvédő egymást követő harmadik diadalát aratta, ehhez fogható győzelmi szériája csak egyszer – a tavalyi Malajziai és a San Marinó-i Nagydíj között – volt. Figyelemre méltó továbbá, hogy immár tizennégy futam óta „képtelen” kikerülni a pontzónából, és ez idő alatt mindig dobogóra állhatott.
Trulli továbbra is gödörben Említést érdemel Nick Heidfeld, aki a barcelonai nyolcadik és a monte-carlói hetedik helye után újfent pontot szerzett, továbbá Giancarlo Fisichella, aki egyhuzamban hetedszer ért célba az első nyolc között. Schumi ötös pontszerző sorozatot tud felmutatni, és ha a következő viadalon is hozza a formáját (azaz legalább nyolcadik lesz), megszerezheti 1300. pontját. Jarno Trulli számára ugyanakkor az a cél, hogy véget vessen tizenkét nagydíj óta tartó pont nélküli szériájának. ---- Jacques Villeneuve-öt megdöbbentette pilótatársainak ama döntése, hogy a monte-carlói eset után Michael Schumachert megtartották a pilótaszakszervezet társelnöki székében, ezért kilépett a szervezetből.
Távozott a Mercedes fejlesztési csoportjának éléről Markus Duesmann – a szakember 14 hónapja állt a McLaren motorszállítójának élére, de nemigen tudott együtt dolgozni munkatársaival és a cég vezetőivel. ---- A nagy vesztes: Jenson Button
A hazai pályán versenyző Jenson Button a labdarúgó-világbajnokság alkalmából fehér alapon piros keresztes sisakot csináltatott magának, de az új bukón kívül semmi másnak nem örülhetett Silverstone-ban. Az időmérő első negyedórájában rosszkor hívták mérlegelésre, és miután az első köre nem lett valami jó, a 19. rajtkockában ragadt. A futamot remekül kezdte, a rajt után hét helyet javított mielőtt a Honda-motor felmondta a szolgálatot. Csalódottságának hangot is adott. Csapattársa, Rubens Barrichello is e rovat szereplője lehetne, hiszen a hatodik helyről rajtolva, rossz indulása és a csapat rossz boxtaktikája miatt a tizedik lett.