Kimi Räikkönen hadilábon áll a szerencsével. A McLaren finn pilótája már naplót vezethetne azokról az esetekről, amelyek során kicsúszott a kezéből a biztosnak tűnő első hely. Három éve Franciaországban élete első győzelmét szalasztotta el néhány körrel a vége előtt, amikor vezetett, ám megcsúszott egy olajfolton, és ez a pillanat éppen elég volt Michael Schumachernek, hogy elmenjen mellette, és nyerjen. 2003-ban a Nürburgringen a pole-ból rajtolt a finn, és magabiztosan vezetett, mielőtt motorhiba miatt kiesett.
A finn kicsúszása miatt kettészakadtaz F1 tábora, az egyik csoport szerint meg kell változtatnia gumikra vonatkozó szabályt, a másik szerint nem
A finn kicsúszása miatt kettészakadtaz F1 tábora, az egyik csoport szerint meg kell változtatnia gumikra vonatkozó szabályt, a másik szerint nem
Az a kiesés a világbajnoki címébe került, hiszen az év végén mindössze két ponttal kapott ki Michael Schumachertől. Räikkönen balszerencse-sorozata az idén folytatódik, Imolában a rajtrács éléről indulva, vezető pozícióban esett ki féltengelyhiba miatt, míg a hét végén az utolsó körben jött a dráma: elkopott jobb első kereke miatt tönkrement a felfüggesztése. Mondani sem kell, ez a két kiesés még rengeteget számíthat az évad végén.
A nürburgringi baleset viszont nemcsak a pontverseny állására lehet hatással, hanem a szabályokra is. Martin Whitmarsh, a McLaren sportigazgatója szerint a kerékcsere betiltása miatt rendszeressé válhatnak az ilyen esetek, növelve a sportban rejlő veszélyt. Räikkönen a 34. körben Jacques Villeneuve lekörözése közben fékezett akkorát, hogy leblokkolt a jobb első kereke, és a gumi egy része síkra dörzsölődött. Ettől "szögletessé" vált az abroncs, a McLaren-Mercedes folyamatosan rázkódott. Az MP4-20 egyrészt nehezen vezethetővé vált, másfelől a vibráció tönkretette a felfüggesztést.
Ez az eset akár minden további blokkolásos fékezésnél előfordulhat, gyanítható, hogy lesz még ilyen esemény. "Kimi a verseny vége felé rájött, hogy nagy hiba volt blokkolva fékeznie, de ő és mi is úgy gondoltuk, megéri kockáztatni, mert a győzelem a legfontosabb. Úgy véljük, le kell ülni, és meg kell tárgyalni, mit lehet tenni az ilyen esetekben, mert Kimi balesete megmutatta, milyen veszélyes így ez a sport. A szabály miatt döntéskényszerbe kerültünk, és úgy határoztunk, Alonso ellen csatázunk" - mondta Whitmarsh. Ron Dennis csapatvezető nem ennyire kritikus. "Butaság lenne most a gumikat szidni azután, hogy Monacóban úgy faragtunk a vébéhátrányunkból, hogy Alonso abroncsai elhasználódtak" - fogalmazott Dennis.
Sam Michael, a Williams technikai igazgatója elárulta, ha Nick Heidfeld lett volna hasonló esetben, ő is a pályán maradt volna. "A mi pilótánk is a kavicságyban végezte volna. A győzelem kivívása mindennél fontosabb ebben a sportágban, ezért megértem a McLarent" - mondta Michael. Mario Theissen, a BMW sportigazgatója is azonnal Whitmarsh mellé állt. "A spórolás miatt döntöttünk a kerékcsere betiltása mellett, de az is igen olcsó lenne, ha egyetlen gumigyártó látna el mindenkit, és az abroncsokat annyiszor cserélnénk, ahányszor akarnánk. Tesztelni nem kellene, így valóban csökkenthetnénk a költségeket. A szezon elején csodáltam a gumikat, mert nagyon jól bírták, meglepően megbízhatóak voltak. Már hozzá is szoktunk, hogy ez jó megoldás, de a mostani eset megdöbbentő" - fogalmazott Theissen.
Az egyik abroncsgyártó kizárása idény közben semmiképpen sem jó megoldás, ráadásul a Michelin és a Bridgestone is rengeteg pénzt költött ezekre a tartós gumikra. Hogy mi lehet a megoldás? Talán a versenybíróknak kellene eldönteniük, kinek veszélyes a gumija, és azt azonnal a depóba kellene parancsolni kerékcserére. A pilóták közül egyébként David Coulthard támadta, Jenson Button védte a szabályt.
A Ferrari szerint nincs gond a szabállyal, egyszerűen az okozta Räikkönen vesztét, hogy túl sokat kockáztatott. Jean Todt csapatvezető szerint amikor eldőlt, hogy nem lehet kereket cserélni a verseny alatt, a Michelin a gyorsaságra ment rá, míg a Bridgestone a megbízhatóságot választotta. "Nehéz megfelelni ennek a szabálynak. Mi óvatosan álltunk hozzá, és ez bizony visszaüt az időmérő edzésen, de sokkal jobbak vagyunk a verseny alatt. Egyik gumigyártó sem százszázalékos a szabály alkalmazásában, a Michelin az edzésen jó, a Bridgestone a versenyen.
Nem akarom azt mondani, hogy biztonságosabb, mert belekötnének, és sportpolitikai csatározás zajlana emiatt is. Szoros a mezőny, mindenki pengeélen táncol, és ez számos hibázási lehetőséget rejt magában" - mondta Todt.