Németh Kornél az idén is többször átírta a magyar motokrosszozás történetét. A 21 éves krosszos az 1957 óta létező motokrossz-világbajnokság első magyar futamgyőztese lett, azaz a gyorsaságizó Drapál János mellett Németh a második magyar motoros, aki egyéni vb-futamon diadalmaskodni tudott. Németh a motokrossz-vb első magyar érmese és első magyar rajtelsője is, ennek köszönhetően a Magyar Motorsportszövetség a balatonszemesi krosszosnak nyújtja majd át Az év motorosa díjat. (Az utóbbi információ egyelőre nem hivatalos.)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél idei remek szereplésnek köszönhetôen 2005-ben az MX1 teljes világbajnoki szezonjában megmutathatja, mire képes a legjobb krosszosok között (Fotó: Mirkó István)
Németh Kornél vb-futamgyőzelme meglepetésnek számított. Az ugyan már évek óta nyilvánvaló volt, hogy nagyon tehetséges motoros, ám a nemzetközi elittel szemben mindig is hátrányban volt. Sohasem tudott ideális körülmények között felkészülni, és sohasem teljesített problémamentesen világbajnoki idényt. Anyagi gondjai és műszaki problémái egymást követték, a motorja sohasem volt ütőképes az ellenfelekéhez képest, és sokszor a csapatai is kívülállóként kezelték. Németh mindig családi vállalkozásban motorozott, ám egy bizonyos szint után ez már nem elég a továbblépéshez. Szüksége lett volna egy tőkeerős szponzorra, amely bevásárolta volna őt valamelyik nagycsapatba, vagy legalább egy menedzserre, aki segítette volna érvényesülni a nemzetközi porondon. Ez nem állt mögötte, a negatív tényezők a szezon során is tükröződtek - mégis az eddigi legsikeresebb évadját zárta. Pedig az idény elején nem tűnt biztatónak a helyzet. Németh nem rajtolhatott a motokrossz-vb királykategóriájában, az MX1-ben; kiderült, hogy kevesebb pénzből kell gazdálkodnia, ami egyet jelentett azzal, hogy a műszaki háttere is megbízhatatlanabbá vált. A legrosszabb azonban az volt, hogy súlyos kézsérülést szenvedett az MX3-vb áprilisi, olaszországi idénynyitóján. A baleset után kényes műtét, majd másfél hónapos lábadozás következett. A gyógyulás után azonban hihetetlen bravúrsorozat vette kezdetét - mi lett volna, ha a technika ördöge nem szól közbe többször is?! A júniusi Szlovén Nagydíj első futamán előbb rossz rajt után a 20. helyről feljött az ötödikre - először került be magyar az első tízbe vb-futamon -, majd a második versenyen is látványos felzárkózást mutatott be. A francia viadalon, amelyet egy héttel a szlovén után rendeztek meg, előbb megint ötödik lett, majd ezüstérmes pozícióban haladt - végül azért nem állhatott fel a dobogóra, mert öt perccel a leintés előtt leégett a kuplungja.
Németh Kornél Született: 1983. március 9., Kaposvár Magassága/ testsúlya: 195 cm/100 kg Motorjai: Yamaha (1987–1990), Kawasaki (1991–1992), Yamaha (1993–1999), Kawasaki (2000), KTM (2001–2004), Suzuki (2005–) Legjobb eredményei: 12x magyar bajnok, Eb-pontszerzô (125 kcm, 250 kcm, Open), Eb-érmes (125 kcm, 250 kcm, Open), 125-ös összetettbeli Eb-3. (2000), csapat Eb-kategóriagyôztes (Open, 2003), vb-pontszerzô (125 kcm, 250 kcm, MotocrossGP, MX3), vb-futamgyôztes (2004, Román GP, MX3), vb-rajtelsô (2004, MX3), összetettbeli 12. helyezett a vb-n (2004, MX3), freestyle Világkupa-bronzérmes (2001), 4. helyezett az amerikai freestyle-bajnokságban (2001)
A vb negyedik, romániai futamán is akadtak technikai gondjai, ennek ellenére az augusztus 14-ei hétvége örökre emlékezetes marad a magyar krosszos számára. Szombaton edzéselső lett, vasárnap pedig egy aranyat és egy ezüstöt szerzett. Az első húszkörös verseny harmadik körében ellépett a mezőnytől, és óriási fölénnyel győzött. A második felvonásban ő kapta el a legjobban a rajtot, majd 25 percen át párbajozott a későbbi világbajnokkal, Yves Demariával. Kilenc perccel a leintés előtt azonban újra kuplunggondjai támadtak, kénytelen volt visszavenni a tempóból, és meg kellett elégednie a második hellyel. Ezután az összetettben feljött a hatodik helyre, és jó esélye volt arra, hogy vb-bronzérmes legyen. A nem megfelelő technikai háttér azonban megakadályozta ebben: Ausztriában kétszer kiállni volt kénytelen motorhiba miatt, Bulgáriába pedig el sem utazhatott, mert nem volt motorja. Ezek a gondok remélhetőleg végleg megszűnnek jövőre. A magyar pilóta a Suzuki Kurz színeiben, immár az MX1-ben végre megmutathatja, mire képes akkor, ha a teljes vb-szezonban megbízható motorral versenyezhet. ---- Tisztelgés a zsenialitás előtt
Az összes sportágat figyelembe véve talán a motorsportban a legegyértelműbb, hogy ki az, aki a legkiemelkedőbb teljesítményt nyújtotta a 2004-es évadban. A 25 éves olasz Valentino Rossi az első számú motorossorozat, a gyorsasági világbajnokság királykategóriájában, a MotoGP-ben alkotott maradandót. Úgy tudott világbajnok lenni, hogy a verhetetlen Hondáról átült egy versenyképtelennek tartott Yamahára. Nagyságát az mutatja a legjobban, hogy még az ellenfelei és ellendrukkerei is elismerték: az idén a hóbortos Doktor tényleg váratlan és hihetetlen eredményt ért el. Max Biaggi például a 2004-es idény sportolójának titulálta örök riválisát. A motorbarátok azonban még messzebbre mentek: a MotoGP hivatalos internetes honlapján a rajongók egyenesen minden idők legjobbjának választották. Persze, ezzel lehet vitatkozni, az azonban tény, hogy az idei tényleg minden idők legemlékezetesebb királykategóriabeli szezonja volt. És ez csak Rossinak köszönhető! A legfiatalabb hatszoros világbajnok, nem kis bátorságról tanúbizonyságot téve, három vb-cím és 33 futamgyőzelem után szakított a Hondával, és ez még mind semmi; a Yamahához írt alá, amely története legnagyobb válságát élte át 2003-ban (gyári csapat még sohasem szerepelt ilyen rosszul). Ez Rossit egyáltalán nem érdekelte. Már az előszezoni teszteken a legjobb volt, és az évadnyitót is megnyerte. Ezután következett további nyolc győzelem, méghozzá úgy, hogy a versenyek mellett és alatt folyamatosan háromféle Yamahát kellett fejlesztenie és tesztelnie. ---- Január A 26. Dakar-ralin véget ér egy pechsorozat. A 32 éves Joan Roma pályafutása során először befejezi a szaharai versenyt, és megnyeri a viadalt. Ô a Dakar első spanyol győztese.
Március Minden idők legsikeresebb amerikai krosszosa, a 25 éves Ricky Carmichael óriási meglepetésre bejelenti, hogy három év után az év végén elhagyja az amerikai bajnokságok legsikeresebb márkáját, a Hondát, és átszerződik a Suzukihoz. A spanyol Adam Raga megvédi a teremtriál-vb-címét. A jégmotoros-vb-n az orosz Dmitrij Bulankin első vb-szezonjában világbajnok lesz.
Április Az 56. gyorsasági vb nyitó futamán, a 250-es géposztályban a spanyol Daniel Pedrosa minden idők legfiatalabb győztese lesz 18 évesen és 202 naposan. 52 éves korában rákban meghal a gyorsasági vb leghíresebb spanyol tervezője és technikai igazgatója, Antonio Cobas.
Május A gyorsasági Eb 125-ös géposztályának harmadik nagydíján, a Hungaroringen Magda Attila ezüstérmet szerez, és a nyolcfutamos sorozatban végül a negyedik helyen zár. A 250-es amerikai szuperkrosszsorozatban a 22 éves Chad Reed az első ausztrál bajnok.
Június A gyorsasági vb legpatinásabb nagydíján, a Holland GP-n Tóth Imre tizedik a 125-ben, és ezzel a harmadik vb-idényében megszerzi első pontjait.
Augusztus Carmichael öt hónap kényszerpihenő után (súlyos térdsérülése volt) viszszatér, és megismételve a 2002-es teljesítményét, az idén is veretlenül nyeri meg az amerikai motokrosszbajnoki címet. A 125-ben a 19 éves James Stewart a főszereplő: előbb a szuperkrosszban, majd a motokrosszban írja át az összes statisztikát. Az endurance-vb-n Bitter Sándor két kilencedik és egy 12. helyet szerez, ezzel 15. az összetettben.
Szeptember A gyorsasági vb-n Talmácsi Gábor a Portugál Nagydíjon hetedikként ér célba, ez a Malaguti történetének eddigi legjobb helyezése. A 32 éves belga Stefan Everts a motokrossz-vb új királykategóriája, az MX1 első világbajnoka lesz. Az MX2-ben az új-zélandi Ben Townley a harmadik vb-idényében világbajnok lesz, míg a francia Yves Demaria 16 évnyi vb-szereplés után jut fel a csúcsra, az MX3 világbajnokává koronázzák. A 7. Fáraó-rali 4. szakaszán halálos balesetet szenved a háromszoros Dakar-győztes francia Richard Sainct.
Október A gyorsasági vb-n 19 évesen és 18 naposan Daniel Pedrosát koronázzák minden idők legfiatalabb 250-es világbajnokává. A 125-ös mezőnyben Andrea Dovizioso nevéhez fűződik a 70. olasz vb-cím, valamint a Honda 100. vb-aranya. Ugyanitt Talmácsi a 17. helyen végez. Az 58. Nemzetek Krosszán az Everts vezette belgák 14. csapat-vb-címüket szerzik meg. 23 évesen a brit James Toseland a szuperbike-vb legfiatalabb világbajnoka. A szupersportban az ausztrál Karl Muggeridge rekordokkal lesz világelső: egy idényben ő gyűjti a legtöbb pontot, és ő az első, aki egy évadban hétszer győz. Jason Crump révén 52 év után újra ausztrál világbajnoka van a salakmotorsportnak.
November Talmácsi Gábor aláír a KTM gyári csapatához. A szupermoto-világbajnokságra egy év után visszatérő francia Thierry Van Den Bosch 2002 után ismét világbajnok lesz a királykategóriában, az S1-ben. Az idén életre hívott S2-ben szintén francia siker születik Jerome Giraudo révén, aki egy idén debütáló Apriliával győzedelmeskedik. A spanyolok a szabadtéri csapat-vb után a teremben is a legjobb válogatottat alkotják, ami azt jelenti, hogy minden idők legsikeresebb triálosa, a brit Dougie Lampkin hét év után először egyetlen vb-címet sem szerez.