Damon Hill elképesztő írással jelentkezett a Times hasábjain: az 1996-ban világbajnokságot nyerő angol versenyző szerint Ayrton Senna óriási vezetői hibája miatt szenvedett halálos balesetet az 1994-es San Marinó-i Nagydíjon.
Hill (balra) csupán három versenyen át lehetett a háromszoros világbajnok Senna csapattársa (Fotó: Getty Images)
Hill (balra) csupán három versenyen át lehetett a háromszoros világbajnok Senna csapattársa (Fotó: Getty Images)
"Számtalan elméletet és elemzést olvastam már arról, miért sodródott ki Ayrton egy olyan egyszerű kanyarban, min tamilyen a Tamburello. Azon a versenyen, azon a napon Ayrtonon és rajtam kívül senki más nem tudhatta, milyen volt az autót hideg gumikon vezetni. A kerekekben ugyanis a hőmérséklettel egyenesen arányosan csökkent a nyomás is, és nemcsak a tapadás volt kisebb, de a kasztni is gyakran az aszfalthoz csapódott, ami megdobta az autót. Sohasem fog kiderülni, valójában mi történt, és hogy mi futott át Ayrton fejében. Meggyőződésem, hogy hibázott a Tamburellóban, de tudom, hogy ezt sokan el sem tudják képzelni" – írja Hill. Az angol szerint Senna amiatt halt meg, aminek világraszóló népszerűségét köszönhette: nemcsak a határig ment el, hanem olykor azon túl autózott.
A brazil versenyző halálát követően a vizsgálatok nem hoztak konkrét eredményt, de a legáltalánosabb nézet szerint a Williams-Renault elvékonyított kormányrúdjának törése miatt száguldott Senna a betonfalnak. A bolognai bíróság az első tárgyalássorozat végén felmentette Patrick Head technikai igazgatót és Adrian Newey főtervezőt (aki azóta a McLarennél kapott állást), de nemrégiben bejelentették, hogy újrakezdődik a per. Hill elképzelhetetlennek tartja, hogy a kormánymű hibája okozta volna Senna halálát. "Olyan erős anyagból van a kormányrúd, hogy az egész versenytávot ki kellett bírnia, ráadásul szervó is segítette a kormányművet, ennek köszönhetően könnyebb volt irányítani az autót. Kizárható, hogy eltört volna a kormányrúd, hiszen a szervó kiválóan működött, és semmi sem utalt ilyen hibára – fogalmazott Hill, aki azon a napon ellenezte a verseny folytatását, de ma már nem csodálkozik ezen. – Gyűlöltem azokat, akik a verseny folytatása mellett döntöttek, de az idő múlásával beláttam, hogy ez benne van a Formula–1-ben, ez egy show, amely nem állhat meg. Aki versenyző lesz, vállalja a veszélyt. Nem kötelező versenyezni, Ayrtonnak sem volt az. Mindenki eldönthette, hogy Roland Ratzenberger egy nappal korábbi tragédiája után rajthoz áll-e, és Ayrton sajnos rossz döntést hozott."
A San Marinó-i Nagydíjra készülő csapatok és pilóták Ayrton Senna emléke előtt tisztelegnek Imolában. A háromszoros világbajnok mellett magára a pályára is emlékeznek majd, hiszen ez lesz az utolsó Formula–1-es verseny az Autodromo Enzo e Dino Ferrarin, amely nem messze fekszik a Ferrari maranellói központjától, és ezért a Scuderia hazai versenyének ad otthont. "Nagyon várom a futamot, bár tudom, hogy a viadalt háttérbe szorítja majd Ayrton Senna emléke. Remélem, az emberek nem az imolai borzalmakra emlékeznek, hanem arra, milyen nagyszerű versenyző és kiváló ember volt Ayrton. Ennek a versenynek ünneppé kell válnia" – mondta Rubens Barrichello. A pilótaválogatott szerda este Ayrton Senna emléke előtt tisztelegve barátságos labdarúgó-mérkőzést játszott az 1994-es világbajnok brazil válogatottal. A versenyzők között Baumgartner Zsolt is szerephez jutott, a magyar pilóta Tököli Attilától kapott kölcsön focicipőt a meccsre; a találkozó az oldal nyomdába küldése után ért véget, így csak pénteki számunkban tudunk beszámolni róla. ---- E ---- &