A Baumgartner Team hétfőn bejelentette, hogy az első magyar Formula1-es pilóta, Baumgartner Zsolt az eredetileg tervezett nyolcszázmillió forintos állami támogatás nélkül indul a Formula1-es világbajnoki sorozaton. Hogyan? Miként? Miből? És mi lesz egy év múlva? Néhány kérdés, amely valószínűleg sokakban felvetődik, és amelyeket mi Baumgartner Antalnak, a pilóta édesapjának tettünk fel.
Baumgartner Zsolt csapata misanói privát tesztjén 64 kört tett meg az új Minardival, amelyet ô próbálhatott ki elsôként
Baumgartner Zsolt csapata misanói privát tesztjén 64 kört tett meg az új Minardival, amelyet ô próbálhatott ki elsôként
– Hogy sikerült állami segítség nélkül előteremteni a szponzorpénzt? – Mindenki azt kérdezi, honnan van a pénz – mondta Baumgartner Antal. – Amikor közöltük, hogy az államtól szeretnénk kölcsönt kapni, akkor azért volt a felháborodás. Most, hogy bejelentettük, köszönjük a lehetőséget, de nem élünk a kölcsönnel, rögtön az a kérdés, honnan van a pénz. Nem vagyok biztos benne, hogy amikor nincs benne az állam, akkor nekem bárkivel el kell számolnom. Büszke vagyok arra, hogy a cégem révén az ország legnagyobb adófizetői közé tartozom. A munkámmal értem el ezt, és nincs szükségem arra, hogy ebben az országban szemlesütve kelljen járnom amiatt, mert az állam támogatja Zsoltot. Ennyit nekem nem ér az egész, ezért, illetve Zsolt kérésére döntött úgy a menedzsment, hogy megköszönjük az állam felajánlott segítségét, de nem élünk vele. – Milyen megoldást találtak? – Sok munka vár ránk, de elhatároztuk, hogy olyan támogatói klubot alakítunk ki, amelybe bárki beléphet, bárki felajánlhatja a támogatását. Azt hiszem, tisztább az, ha az állami támogatás helyett csak azok támogatnak bennünket, akik egyetértenek a céljainkkal. Sok támogatónk van, de még nincs egyben a szükséges összeg. Ennek ellenére egy banki megállapodás garanciát ad arra, hogy Zsolt minden versenyen részt vehessen. Természetesen bízunk benne, hogy továbbra is jelentkeznek olyan cégek, amelyek fantáziát látnak a Formula–1-ben. – Ha már ilyen őszintén beszélgetünk, akkor mindenképpen el kell oszlatnunk egy tévhitet azzal kapcsolatban, be lehet-e kerülni pénz nélkül a Formula–1-be. – A világon minden évben húsz pilóta kap Formula–1-es szerződést. Szerintem ez elég kis szám ahhoz, hogy tehetségtelen emberekkel töltsék ki a keretet. Egyébként meg a tehetségtelenek bevásárlására szerintem több lehetőségük lenne a nálunk gazdaságilag erősebb országoknak. Ha vásárlásnak hívjuk, akkor miért nem egy angol, egy német, egy japán, egy francia vagy más nemzet képviselőjét vásárolták be? Zsolt élete második Formula–1-es futama véletlenül minden idők leggyorsabb, azaz legnagyobb átlagsebességet hozó futama volt. Ô egyetlenegy alkalommal sem hibázott, és a tizenegyedik helyen fejezte be a versenyt. Ettől persze még tarthatja bárki tehetségtelennek, hiszen úgyis mindenki azt mond, amit akar.
Fejlôdött az autó
Baumgartner Zsolt kedden elsôként próbálhatta ki a Minardi vadonatúj PS04 kódnevû versenygépét. A magyar pilóta 64 kört tett meg a misanói privát teszten, és kedvezô tapasztalatokat szerzett a kocsiról. „Legutóbb Valenciában néhány helyen tört az ülés, ezt mostanra tökéletesítették – mondta Baumgartner. – A múltkori tréningnek technikai szempontból is megvolt az eredménye, hiszen sokkal jobb alapbeállításról tudtunk elindulni, mint legutóbb. Az új autónál már felhasználták a múltkori tapasztalatokat is, beletették a legjobbnak ítélt alkatrészeket. Volt néhány különleges feladat is. Mivel az elsô két futamot melegben tartják, úgy próbálgattuk a kocsit, hogy elôtte hatvan fokra fölfûtötték a benzint. Ezt funkcionális tesztnek hívják, és azért volt szükséges, mert elôfordult már, hogy a hôségben a tankban gáz keletkezett, és megállt az autó.” A köridôkkel kapcsolatban összehasonlítási alap nem volt, hiszen az ilyen privát teszteken az a szabály, hogy egyszerre csak egy autóval (egy pilótával) lehet körözni, viszont az tény: a két évvel ezelôtti teszthez képest (akkor ment legutóbb a Minardi Misanóban) sokat javultak az eredmények. Ez persze azt is jelenti, hogy sokat fejlôdött a kocsi.
– Az utóbbi hetekben jó néhány hír röppent fel azzal kapcsolatban, ki mennyiért szerződött a különböző csapatokhoz. – A Formula–1 világában állandóan felröppennek összegek. Ma azt mondják, hogy Pantano ötmillió dollárért ülhet a Jordanbe, tegnap arról szólt a fáma, hogy Verstappen tízmilliót fizetne. Igazat senki sem mond. Mi megpróbáltuk, de nem hisznek nekünk, ezért én nem foglalkozom összegekkel. Elmondtuk, hogy a Jordan tízmillió dollárnyi, a Minardi pedig nyolcmillió dollárnyi szponzori támogatást várt tőlünk. Aki ismer, az tudja, hogy mindig nyíltan és őszintén szoktam beszélni. Az igazat el tudom mondani, de azért már nem tehetek semmit, hogy azt el is higgyék nekünk. Egy biztos: a Formula–1-be csak úgy lehet bekerülni, ha valaki tőkeerős szponzorokat tud felmutatni. A támogatók tartják el ugyanis a cirkuszt. Mindenki úgy kerülhet be oda, hogy szponzort hoz. Utána pedig kiderül, hogy ezenkívül még mit tud felmutatni. A Jordan-csapat például nemcsak azt értékelte Zsoltban, hogy nem törte úgy az autókat, mint más pilóták azóta is, hanem azt is, hogy Zsolt folyamatosan öt nyelven nyilatkozott a sajtónak, és így a Jordanről összehasonlíthatatlanul több cikk jelent meg a külföldi újságokban, mint korábban. – Idén tehát úgy tűnik, biztos a részvétel. De mi lesz egy év múlva? – Ezt senki sem tudhatja. Sok olyan versenyző van, aki csak két futamon indult életében, akad olyan is, akinek egy év jutott, és vannak olyanok, akik tartósan szereplői voltak a versenyeknek. Egy évvel ezelőtt nem is gondoltunk arra, hogy Zsolt az idén állandó szerződést kaphat. Ha egy éve fogalmam sem volt a máról, miként láthatnék most a jövőbe? A célunk persze az, hogy a következő év még sikeresebb legyen, mint az idei, de egyelőre az idei szezon sem kezdődött el, úgyhogy maradjunk abban: legyen most ez sikeres!