A világbajnokság egyetlen havas versenye a Svéd Rali. Ha az lenne a kérdés, hogy a fenti állítás igaz, vagy hamis, nem lehetne egyértelmű választ adni.
A Benik Balázs, Doromby Zoltán kettôs elôször versenyez együtt, és fôpróbának a svéd vb-futamot választotta
A Benik Balázs, Doromby Zoltán kettôs elôször versenyez együtt, és fôpróbának a svéd vb-futamot választotta
Az utóbbi években valóban a svéd futam volt az egyetlen, amelyen tisztán havas-jeges pályákon közlekedett a mezőny (Monte-Carlóban csak egy-két pályán van hó), az idén azonban az időjárás megtréfálta az indulókat. Az első tréningnapon még álltak a hófalak, ám hirtelen elkezdett melegedni az idő… Így viszont alapjaiban változik meg a verseny jellege. Az eddig is irtózatosan gyors szakaszok (tavaly 116 kilométer/óra volt a győztes Marcus Grönholm átlagsebessége) egy része még gyorsabb lett, a másik viszont (amelyet jégpáncél borít) pokoli veszélyes. Az lesz tehát a befutó, aki a leggyorsabban és a leghatékonyabban tud alkalmazkodni a körülményekhez. Az utóbbi néhány évben ez a Peugeot-istállónak ment a legjobban, hiszen háromszor Marcus Grönholm, egyszer pedig Harri Rovanperä vihette haza a trófeát. Persze, az még a 206 WRC-vel volt, kérdés, hogy ugyanilyen jól alkalmazkodik-e a terephez a Peugeot "újszülöttje", a 307-es. Az mindenesetre elég meglepő lenne, ha nem skandináv pilóta kaparintaná meg a tíz pontot Karlstad környékén, ugyanis a viadal 52 éves történetében csak északiak diadalmaskodtak. Ha marad ez a tendencia, akkor a kétszeres világbajnok Grönholmon kívül van esélye a tíz pontra a vb-címvédő Petter Solbergnek, csapattársának, Mikko Hirvonennek, a Ford által bevetett ifjú tehetségnek, Janne Tuohinónak, a Mitsubishi favoritjának, Kristian Sohlbergnek, no és ha az északiak közé vesszük (bár nem skandináv, hanem észt), Markko Märtinnek. Persze, azt sem zárhatjuk ki, hogy az idén megszakad a sorozat, és mondjuk Carlos Sainz lesz a győztes, aki az utóbbi években többször közel került a svéd sikerhez. Noha a verseny még nem kezdődött el, már csütörtökön is történt jó néhány érdekesség. Petter Solberg például a tesztre menet közúti balesetet szenvedett. Senki sem sérült meg, de a Subaru elejét azért ki kell kalapálni. Solberg ezen úgy felhúzta magát, hogy rálépett a gázra, és az övé volt a legjobb időeredmény csütörtökön. De ez még nem számít bele a versenybe… Befolyásolhatja viszont a végeredményt az, ami az osztrák Manfred Stohllal történt. A korábbi N-csoportos világbajnok néhány WRC-s év után most visszatért régi kategóriájába, és győzelmi esélyesként akkorát esett a teszten, hogy a Mitsubishi jobban hasonlított egy összegyűrt papírgalacsinra, mint autóra. Nos, a szervizcsapatnak reggel 5.30-ig van ideje, hogy gatyába rázza a Lancert…
53. Svéd Rali, a 16 futamos vb 2. versenye, Karlstad A program. Össztáv: 1981.68 km (ebből a gyorsasági szakaszok hossza: 394.80 km). Péntek: 5 gyorsasági szakasz (145.80 km). Szombat: 8 (152.40). Vasárnap: 6 (96.60) Az állás 1 futam után. Pilóták: 1. Sebastien Loeb (francia, Citroen Xsara WRC) 10, 2. Märtin (észt, Ford Focus WRC) 8, 3. Duval (belga, Ford Focus WRC) 6, 4. Grönholm (finn, Peugeot 307 WRC) 5, 5. Loix (belga, Peugeot 307 WRC) 4, 6. G. Panizzi (francia, Mitsubishi Lancer WRC) 3, 7. Solberg (norvég, Subaru Impreza WRC) 2, 8. Burri (svájci, Subaru Impreza WRC) 1. Gyártók: 1. Ford 14, 2. Citroen 10, 3. Peugeot 9, 4. Mitsubishi 3, 5. Subaru 2 Tv: Eurosport, 22.30
Beniknek egyelőre tetszik a verseny
Benik Balázs túl van a pályabejáráson, valamint a hivatalos teszten (hatszor ment végig a 3.5 kilométeres pályán), és egyelőre tetszik neki a Svéd Rali. A magyar bajnoki címvédő új navigátorral, Doromby Zoltánnal, valamint a tavalyi Ford Focus WRC-vel vág neki a világbajnoki sorozat egyik legnehezebb viadalának. – Az első tréningnapon még megvoltak a hófalak, azóta azonban folyamatosan melegszik az idő, úgyhogy a pályák egy részét murva borítja, a másikat jégpáncél – mondta Benik. – Nem ez jelenti azonban a legfőbb problémát, hanem az, hogy az idén tiltják az úgynevezett jégkémek használatát, így lényegében vakon megyünk majd. – Ez azt jelenti, hogy önöknek is lett volna olyan segítőjük, aki a gyorsasági szakasz rajtja előtt végigmegy a pályán és tájékoztat az útviszonyokról? – Nekünk nem, de a gyári Ford-alakulattól kaptunk volna információkat. – Hogyan tudnak így gumit választani? – Nehezen. Normál murvagumit nem tehetünk fel, hiszen a hegyekben néhány helyen jeges a talaj. Mindenképp szöges gumit használunk majd, csak azt nem tudjuk még, melyik fajtát. – Tetszenek a pályák? – Nagyon. Ritmusosak és tempósak, bár tréningautóval nem jelentettek akkora élvezetet. Jó néhányszor becsúsztunk az árokba, mivel az olvadás után kiderült: az utak szélén árkok vannak. Ez azért hátrány, mert míg a hófalakon nagyobb törés nélkül meg lehetett támasztani az autót, az árkok tudnak kárt tenni a kocsikban. – Hogy tetszik a közös munka az új navigátorával? – Remekül tudunk együtt dolgozni, és egyelőre mindketten nagyon élvezzük a Svéd Ralit, remélem, a viadal végén is ezt mondom majd.