A célban végre önfeledten nevetett. Noha Stéphane Peterhansel végig a viadal toronymagas esélyese volt, ráadásul az utolsó napokban már jókora időkülönbséggel vezetett, még csak gondolni sem mert a végső sikerre. Egy évvel ezelőtt ugyanis az utolsó pillanatban csúszott ki a kezéből a trófea, és ez mély nyomokat hagyott benne. De a céldobogón elengedte magát. Elsodorta a tömeg, annyi autogramot osztott ki, hogy belefájdult a keze, de mindenkihez volt egy-egy kedves szava, mosolya. A Dakar korábbi hatszoros motoros győztese utolérte az eddigi egyedüli rekordert, már nem Hubert Auriol az egyetlen, akinek motorral és autóval is sikerült nyernie a viadalon.
Megosztani az örömöt – és a pezsgôt. Az elsô autós gyôzelmét ünneplô Peterhansel a célban nem kímélte navigátorát, Cottret-t
Megosztani az örömöt – és a pezsgôt. Az elsô autós gyôzelmét ünneplô Peterhansel a célban nem kímélte navigátorát, Cottret-t
– Stéphane Peterhansel, a Dakar hatszoros motoros és egyszeres autós győztese. Jól hangzik, nem? – Dehogynem! De nem adták ingyen ezeket a címeket. Az első motoros sikeremre négy évig vártam, az első autósért pedig hat esztendeig dolgoztam. Hosszú idő volt ez győzelem nélkül, ezért nagyon örülök, hogy végre megint a dobogó legfelső fokára állhatok. – A motoros sikereket értékeli többre, vagy ezt a mostanit, amelyet autóval ért el? – Mindenképp a mostani győzelemre voksolok, és azt is megmondom, miért. Természetesen egy motoros is nagyon örül, ha valamiben ő a legjobb a világon, de a versenyautóban ketten ülnek, így van kivel megosztani a sikert. Jean-Paul Cottret egyébként a világ egyik legjobb navigátora, rengeteget köszönhetek neki. – Már kétszeres autós győztes is lehetne, hiszen tavaly az utolsó előtti napon csúszott ki a kezéből az első hely. Emiatt nem volt egy kicsit ideges a viadal vége felé? – Érdekes, egyáltalán nem. Nem tudom, hogyan csináltam, de az egész verseny során maximálisan tudtam koncentrálni. Egyszerűen nem gondoltam arra, hogy baj lehet. – Sokak véleménye, hogy a mostani volt az utóbbi tíz év legnehezebb Dakarja. Ön is így gondolja? – Nehéz ezt megmondani, hiszen az embernek mindig az a legnehezebb, amin éppen megy, ami gondot okoz neki. De tény, az idei verseny rendkívül kemény volt. A Mitsubishi Pajeróval talán nem annyira, mint mondjuk egy privát kocsival, de azért nem ültünk a babérjainkon. – Mit szeret jobban, ha megnyugtató előnnyel vezet, vagy ha kiélezett a küzdelem? – Lehet, hogy furcsa lesz, amit mondok, de az utóbbit. Ha sietni kell, az ember jobban koncentrál, mert nagyot tud esni. Ha sokkal vezetsz, érhetően nem szeretnél kockáztatni – főleg ha a csapat külön kéri is, hogy ne tedd –, és lankad a figyelmed, könnyebben hibázol. – Az idén egyáltalán nem kockáztatott? – Sohasem autóztam a maximumon. Tavaly, ha jó eredményt akartál elérni, rizikóznod kellett. Most a hosszú szakaszok miatt sokszor fontosabb volt a józan ész, a hideg fej, mint a száguldozás. Persze azért nem mentünk lassan. – Mikor érezte biztosan, hogy megvan a győzelem? – A céldobogón. A Dakaron ugyanis az utolsó kilométeren is lehet hibázni, a veszély csak a célban múlik el. – Akkor most végre kienged? Elhiszi már, hogy tényleg sikerült? – Lassan kezdem, és úgy érzem, hogy ez életem legszebb napja.
26. Telefónica Dakar-rali A végeredmény. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 53:47:37, 2. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 49:24 p h., 3. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 3:00:33 ó h., 4. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 3:55:58 ó h., 5. Mayer, Schulz (német, Mitsubishi Pajero) 5:46:17 ó h., 6. Saby, Stevenson (francia, brit, Volkswagen Touareg) 6:54:03 ó h., …52. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 54:55:22 ó h. Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 55:56:28, 2. Sainct (francia, KTM LC4) 12:38 p h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 44:31 p h., 4. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 49:06 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 2:04:33 ó h., 6. Meoni (olasz, KTM LC8) 3:05:57 ó h. Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin, Szemion, Jakubov, Szergej Szavosztyin (orosz, Kamaz) 68:13:49, 2. Kabirov, Beljajev, Kamalov (orosz, Kamaz) 53:38 p h., 3. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 1:28:28 ó h., …37. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert 53:58:49 ó h.
Dakar-morzsák
A KTM kiscsapatokat szeretne. A Dakar-győztes osztrák márka a jövőben nemzeti együtteseket is támogat majd. Ezt a csapat vezetősége jelentette be a 2004. évi sivatagi show után. A KTM egyébként nemcsak az abszolút első helyet mondhatta magáénak az idei megméretésen (Joan Roma révén), ezt a márkát választotta a legjobb privát pilóta, Pal Andres Ullevalseter is, akinek külön gratulált a csapat.
A privát alakulatok jutalmazása. A Nissan gyári csapata összesen 40 ezer eurót osztott szét a Dakar után a márkát választó privát gárdák között, afféle jutalomként az elért eredményért.
A cél előtt is volt búcsúzó. Több mint tízezer kilométert megtett, ám a cél előtt nem sokkal a verseny feladására kényszerült egy autós páros. A 333-as rajtszámú Abdou Thiam az utolsó, show jellegű szakaszon borult fel, és emiatt búcsúzott.