Három nap múlva elkezdődik.Bár a 26. Dakar-rali hivatalos rajtja csak január elsején lesz, a versenyzőknek már hétfőn ott kell lenniük a franciaországi Clermont-Ferrand-ban. Három nap szükséges ugyanis ahhoz, hogy a műszaki bizottság ellenőrizze: minden rendben van-e a versenygépekkel, a versenyzők ruházatával és felszerelésével. (Ezen a kötelező ellenőrzésen minden résztvevőnek át kell esnie.)
Szalay Balázs (balra) reméli, hogy 2000 után újra teljesíteni tudja a Dakar távját (Fotó: Németh Ferenc)
Szalay Balázs (balra) reméli, hogy 2000 után újra teljesíteni tudja a Dakar távját (Fotó: Németh Ferenc)
Az indulók létszáma, ahogyan azt már az utóbbi években megszokhattuk, elég magas: az előzetes nevezések alapján 180 motoros, 120 autós páros és 57 kamionos trió vesz részt a világ legnehezebb tereprali-megméretésén. Persze ez még nem minden, hiszen nemcsak azok a kísérő járművek mennek el Clermont-tól Dakarig, amelyeket a versenybe neveznek (sokan közülük szervizteendőket látnak el), hanem azok is, amelyek a szervizútvonalon közlekednek: 75 kamionról és 80 autóról van szó. Az idei sivatagi show-n 38 nemzet képviselteti magát, és lesz három új ország is: Kolumbia, Guatemala és Litvánia. Alapvetően francia "találmányról" lévén szó, nem meglepő, hogy a francia résztvevők létszáma a legnagyobb: az autósoknál 42, a motorosoknál 40, a kamionosoknál 30 százalék. Az utóbbi években már megszokhattuk, hogy magyar versenyzőknek is szurkolhatunk a Dakaron, az idén is népes csapat indult útnak Franciaország felé. Öt autós páros, két motoros és nyolc kísérő kamion (három a versenyben indulva segíti a pilótákat) vesz részt a Thierry Sabine által életre hívott viadalon. Az autósok közül a Kis Sándor, Czeglédi Péter (Nissan Navara Pick-Up), valamint a Palik László, Darázsi Gábor (Bowler Wildcat) párosnak 2003-ban sikerült leküzdenie a több mint nyolcezer kilométeres távot, ráadásul úgy, hogy pilótaként mindketten "első dakarosok" voltak – magasra tették tehát a mércét. Van még egy pilóta a mezőnyben, aki egyszer már célba ért a Dakaron: Szalay Balázs (2000-ben). Utóbbi versenyző, ahogyan azt tőle megszokhattuk, új navigátorral, Bunkoczi Lászlóval vág neki a viadalnak, és a megszokott Chevyt Opel Fronterára cserélte. A Benyó Miklós, Maurer Péter (Hyundai Terracan), valamint a Liszi László, Rack György (Mitsubishi Pajero) kettősnek az idén januárban rövidre sikerült a versenye, de egyikük sem az a fajta, aki könnyen feladja. Most újra megpróbálják. Csakúgy, mint Szilvási Péter (Suzuki), aki legutóbb egyedüli magyar motorosként indult, de technikai hiba miatt feladta. Most társa is akad, Perepatics Richárd személyében – ő újoncként próbál szerencsét a Dakaron. A legfontosabb cél mindannyiuk számára leküzdeni a 11052 kilométeres távot. Érdekesség, hogy ez lesz az egyik leghosszabb viadal a Dakar történetében. Csak összehasonlításképp: egy esztendeje egy nappal hosszabb volt a viadal, viszont majdnem háromezer kilométerrel rövidebb.