Immár másodszor vág neki a világ legnehezebb tereprali-megméretésének a Kis Sándor, Czeglédi Péter duó, amely idén januárban magasra tette a mércét, hiszen élete első Dakarján célba ért, méghozzá a 48. helyen.
A tavaly célba érô Kis Sándor (jobbra), Czeglédi Péter duó teljesen új Nissan Pick-Upot épített a januárban kezdôdô Dakar-ralira (Fotó: M. Németh Péter)
A tavaly célba érô Kis Sándor (jobbra), Czeglédi Péter duó teljesen új Nissan Pick-Upot épített a januárban kezdôdô Dakar-ralira (Fotó: M. Németh Péter)
A párosnak kiváló részeredményei voltak, a sivai szakaszra azonban biztosan nem emlékszik szívesen, ott ment ugyanis tönkre a váltója, emiatt jó néhány helyet visszaesett az összetettben. Kis ennek ellenére bízik a Nissanban, nem váltott sem márkát, sem típust, viszont az autó tavaly óta rengeteget változott. A Technosport Hungary csütörtökön délután a Hajógyári szigeten mutatta be versenygépét, amellyel a január 1-jén rajtoló Dakar-ralin indul. – Hosszú év van mögöttünk, részt vettünk mind a nyolc országos bajnoki futamon, ezenkívül indultunk az olasz és a marokkói Világkupa-viadalon – mondta Kis. – Ez volt a mi tesztprogramunk, a felkészülés a januári Dakar-ralira. Kipróbáltuk az új alkatrészeket, a fejlesztéseket, amelyeket bevetünk majd a maratoni sivatagi erőpróbán. – Azért, ha jól tudom, Marokkó sem volt leányálom. – Életemben nem fáradtam még el annyira, mint ott, amikor hetvenfokos hőség volt a kocsiban, és nekünk úgy kellett megküzdenünk a homokdűnékkel. – Mit kell tudni az autóról? Noha a típus ugyanaz, mintha nem egészen úgy nézne ki, mint a tavalyi. – Valóban, az idén nagy hangsúlyt fektettünk az aerodinamikai részletekre is, de a külső még semmi a belsőhöz képest. A váltót és a motort megtartottuk, viszont szinte minden mást megváltoztattunk. A futóművet, a technikai megoldásokat – mintha tizenöt évet léptünk volna előre a tavalyi kocsihoz képest. – Igaz, hogy az autó nagy része gyári alkatrészekből épült? – Igen, de a futóművet megváltoztattuk, mert nekem nem tetszett, ahogy a gyári autó kanyarodott. A pilóták rengeteget tolattak a szűk szakaszokon, miközben nekünk ugyanezeken a helyeken semmi gondunk sem volt. Az autókrosszban szerzett tapasztalatok segítettek a fejlesztésben. – Mi volt a legfontosabb lecke, amit az idei Dakaron megtanult? – Az, hogy mit kell kibírnia egy versenyautónak a sivatagban. Szerelhetővé kellett tenni a kocsit, hogy a lehető legrövidebb időn belül szét tudjuk szedni és bármit ki tudjunk cserélni rajta.
A versenyautó
NISSAN NAVARA PICK-UP Hengerűrtartalom: 3500 kcm Teljesítmény: 275 lóerô Hossza: 4650 mm Szélessége: 1975 mm Magassága: 1750 mm Súlya: 1750 kg Gyorsulása: 6.5 mp/100 m Maximális sebessége: 170–190 km/óra (áttételtôl függôen) Benzintartály mérete: 450 liter
– Hány szerelővel dolgoznak? – Legutóbb két segítőnk volt, most azonban három lesz, mert szerintem ha gyors tempót szeretnénk diktálni, akkor fontos, hogy legyen, aki esténként rendbe hozza a kocsit. Lesz egy kamionunk is, törekedtünk arra, hogy összeállítsunk egy magyar csapatot sivatagi jártassággal. Igaz, egyelőre olasz pilóta vezeti majd a kamiont, aki eddig tizenötször indult a Dakaron. – Hátrányt jelent az ön számára, hogy azok közül az országok közül, amelyeken januárban átmennek, még csak Marokkóban járt? – Feltétlenül. Nem ismerjük a homok minőségét, csak azokra a magyar versenyzőtársakra hagyatkozhatunk, akik már versenyeztek ott. – Ön szerint összedolgoznak majd a magyarok? – Rivalizálás csak itthon van, az országos bajnoki küzdelmek során. Afrikában ez megszűnik, hiszen egymásra vagyunk szorulva, mindenképp össze kell tartanunk. – Milyen eredményre számít? – Mindenre felkészültünk, ami miatt tavaly gondunk volt. De nem lehet kiszámítani, hogy mi történik majd, hiszen ha gyorsan megyünk, nagyobb a hibalehetőség. Visszatérve az eredeti kérdésre: a fő célunk, hogy beérjünk a célba, és lehetőség szerint jól végezzünk az amatőrkategóriában (amatőrnek számít mindenki, aki nem gyári csapatban versenyez – a szerző).