Mosley: a biztonság az első

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2003.11.22. 20:12
Címkék
Max Mosley legelőször arról beszélt, milyen nehéz volt ez az év az autóversenyzők számára a gazdasági válság miatt, azután pedig dicsérte őket azért, mert a nehézségek ellenére az idén is kihívásokkal teli és magas színvonalú volt a Közép-európai Zóna Trófea.
Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Max Mosley legfontosabb feladata, hogy csökkentse az autóversenyek költségeit (Fotó: Meggyesi Bálint)
Ez péntek este Budapesten, a Grand Hotel Hungáriában hangzott el. Itt tartották ugyanis a fent említett sorozat éves díjkiosztó ünnepségét a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség szervezésében. A nemzetközi szövetség első embere minden évben részt vesz az eseményen, és az idei évad problémái ellenére – a nagy vihart kavaró szabályváltoztatások miatt volt néhány nehéz pillanata – most is ugyanolyan mosolygós volt, mint mindig. Huszonkilenc éves korában (vagyis három évtizeddel ezelőtt) határozta el, hogy az ügyvédi hivatás helyett az autósportot választja, és minden kétséget kizáróan jól döntött. Jelenleg ő az autósport első embere, 120 ország legnagyobb autós szervezetei keresik a kegyeit, a szava gyakorlatilag szent. Ám ő ezt egyáltalán nem érezteti senkivel. Sőt, szívesen viccelődik, s ha arról kérdezik, mit csinál szabadidejében, mesél a snowboardozás szépségeiről és az olvasásról, amely a szenvedélye, bár az utóbbi időben nincs rá túl sok ideje.
Elfoglalt üzletember, aki azért érkezett Budapestre, hogy díjakat adjon át. Max Mosley a péntek esti ünnepség után válaszolt kérdéseinkre.
– Az idénykezdet nem volt túl nyugodt, jó néhány Formula–1-es csapat háborgott az új szabályok miatt. Mit gondolt akkor?
– Hogy várjuk ki a végét. És lám, igazam lett, a világbajnokság sokkal izgalmasabbra sikerült, mint a korábbi években, minden egyes változtatás beváltotta a hozzá fűzött reményeket. Valóban sokan állították, hogy ez így nem fog működni, de kiderült: nem volt igaza a kétkedőknek.
– A magyar szurkolókat leginkább az érdekli, bejuthat-e Baumgartner Zsolt már jövőre a száguldó cirkuszba? Ön mennyi esélyt lát erre?
– Jó néhány olyan fiatalembert ismerünk, akinek megvan a tehetsége ahhoz, hogy bemutatkozzon a Formula–1-ben. Ehhez azonban a tehetség nem elég, kell hozzá pénz is, ami a csapatok költségvetésének egy részét adja. Ha a magyar fiúnak sikerül összeszednie ezt a pénzt, akkor valószínűleg lehetőséget kap. Sajnos, a helyezete nem könnyű, hiszen mindössze tíz csapatunk van a Formula–1-ben, nagyon kevés a lehetőség betörni. Ezért is örülnék jobban, ha újra tizenkét istálló versenyezne a vilgágbajnokságon. Sajnos azonban ez a sportág nagyon sokba kerül, a kiscsapatoknak nehéz életben maradniuk.
– Elképzelhetőnek tartja, hogy a közeljövőben csapatonként három versenyző álljon rajthoz a futamokon?
– Ameddig az istállók garantálni tudják húsz autó indulását, addig nem. Csak sajnos azt a húsz autót is nehéz életben tartani. Én mindenesetre jobban örülnék, ha az istállók száma nőne, nem pedig a pilótáké csapaton belül.
– Térjünk át a ralira, annak is a magyar vonatkozású részére. A jövő évtől kezdve két részre bontják az Európa-bajnokságot, a klasszikus értelemben vett sorozat kilenc futamból áll majd, ezenkívül pedig regionális Európa-bajnoki futamokat tartanak, amelyekből nekünk, magyaroknak is van kettő. A legfontosabb kérdés: indulhatnak ezeken a versenyeken WRC-k? A hazai sorozatban ugyanis futamonként hat-nyolc World Rally Car versenyez.
– Nem tudom, a ralibizottság egyelőre nem állapodott meg ebben, ha jól tudom, decemberben születik meg a döntés. De szerintem a World Rally Carok elleni harc változatlan. S hogy miért csináljuk? Mert a WRC-k borzalmasan drágák, ennek pedig akaratlanul is az a következménye, hogy akinek van pénze, az több lehetőséghez jut, akinek nincs, az kevesebbhez. Valahogy limitálni kell a költségeket. Persze, a gyáraknak nem ez az érdekük, hiszen ők pénzt keresnek azzal, hogy eladják a "levetett” autóikat.
– A ralivilágbajnokságon is gyorsan változnak a szabályok. Nem gondolja, hogy korai volt még meghozni például azt a döntést, amely szerint a csapatok harmadik pilótának csak olyan versenyzőt alkalmazhatnak, aki az utóbbi három évben nem állt dobogón? Volt olyan sztárpilóta, aki ezzel nehéz helyzetbe került.
– Egyszerűen kötelező volt változtatni. Ha nem próbálnánk fejlődni, sohasem történne semmi. Persze tudjuk, hogy a raliban dolgozó emberek rendkívül konzervatívak, nem szeretik a változásokat. Emlékezzen csak vissza! Amikor úgy döntöttünk, hogy csak a szervizparkban nyúlhat a csapat az autóhoz, mindenki azt mondta, itt a világvége, most meg semmi pénzért sem csinálnák vissza az egészet. Akkor két pilóta mellé mondjuk az Akropolisz-ralin szükség volt harminckét szervizautóra, három helikopterre, egy repülőre. Ez pedig hihetetlen költségekkel jár. Az idén azzal próbáltunk költségcsökkentést elérni, hogy nyolcról ötnaposra csökkentettük a versenyek hosszúságát.
– Mi a véleménye arról, hogy a Citroen csapatutasítással döntötte el: Loeb ne az egyéni címért harcoljon, hanem maradjon biztos második a konstruktőri cím megnyerése érdekében?
– Szerintem jó munkát végzett a csapat.
– Az év során jó néhányszor került nehéz helyzetbe. Mindig nyugodt tudott maradni?
– Nem veszem túlságosan a szívemre ezeket az ügyeket. Az egyetlen, ami igazán komolyan érdekel, az a biztonság. Nem szeretném, ha a versenyzőink közül akár egy is megsérülne, vagy ne adj Isten meghalna. A biztonság a legfontosabb, a többi csak részletkérdés.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik