Most már jöhet a mulatság!

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2003.11.11. 22:01
Címkék
Teljes volt a káosz. Körülbelül 2500 ember tartott Petter Solberg farmja irányába, zenekar játszott, mindenki táncolt, énekelt. A rendőrségnek le kellett zárnia az utakat, egyirányúsítania a forgalmat. Az emberek szabadságot vettek ki, és egész Norvégiából özönlöttek, hogy vele ünnepeljenek.
Solberggel madarat lehetett volna fogatni
Solberggel madarat lehetett volna fogatni
Solberggel madarat lehetett volna fogatni
Solberggel madarat lehetett volna fogatni
Solberggel madarat lehetett volna fogatni
Solberggel madarat lehetett volna fogatni
Mielőtt bárki azt hinné, hogy ezt a bulit az utóbbi napokban tartották, gyorsan helyre kell tennünk a dolgot. A mulatság egy évvel ezelőtt volt, a Brit Rali után, amikor Petter Solberg megszerezte pályafutása első világbajnoki futamgyőzelmét. Az ünnepség után a norvég fáradtan azt mondta: hasonló legközelebb akkor történhet meg, ha világbajnok lesz.
És tessék! Eltelt egy év, és a mindent eldöntő évadzáró futamon az ő fejére került a korona. Talán ő sem gondolta volna, ez az egy győzelem kell ahhoz, hogy ígéretes tehetségből a világbajnoki címért küzdő pilótává váljon. Pedig éppen ez történt.
Vasárnap délután, a Margam Parkban úgy örült, mint egy kisgyerek. Beugrott a nézők közé, szaladgált körbe-körbe, mindenkivel pacsizott, legszívesebben az egész világot a keblére ölelte volna. A tévések alig tudták elcsípni, vonszolták maguk után, hogy mondjon már néhány mondatot. Belevigyorgott a kamerákba, valamit hebegett is (utóbb nem emlékezett rá, hogy mit, de ez nem is volt fontos), és futott tovább.
Kétségtelen, hogy Petter Solberg ezzel országa legnagyobb sztárja lett. A 28 éves fiatalember saját bevallása szerint már a világbajnoki címe előtt is legalább másfélszer annyit szerepelt a médiumokban (újságokban, magazinokban, televíziókban, rádiókban), mint bármely másik norvég sportoló.
S hogy mi a titka? Az egyik egészen biztosan az, hogy imád szerepelni (nem véletlen a Mr. Hollywood becenév), a másik pedig, hogy tud őszintén örülni, úgy, mint a gyerekek. Benne megmaradt az a hatalmas lelkesedés a sportág iránt, amely általában csak a kezdő pilótákat jellemzi. Valaki egyszer azt mondta róla, hogy együtt él, együtt lélegzik a kocsijával.

Névjegy

Petter Solberg

Született: 1974. november 18., Askim
Állampolgársága: norvég
Navigátora: Phil Mills (brit)
Autója: Subaru Impreza WRC
Elsô versenye: 1992
Elsô vb-futama: 1998 (Svéd Rali, Toyota)
Elsô vb-futamgyôzelme: 2002 (Brit Rali, Subaru)
Vb-futamok száma: 59
Vb-futamgyôzelmek: 5
Legjobb eredményei: világbajnok (2003), világbajnoki 2. (2002)
De ez őszintén szólva nem is csoda, hiszen hatévesen vezetett először versenyautót. Náluk a konyhában nem családi ebédek zajlottak, hanem az édesanyja krosszautóját bütykölte az egész família. Beleértve őt magát és a bátyját is. Igaz, akkor még nem sokat konyított az autókhoz, de az évek során behozta a lemaradást. Nemrégiben azt nyilatkozta, minden, amit tud az az autózással, a vezetéssel, a technikai részletekkel kapcsolatos. Semmi máshoz nem ért, csak ehhez.
Már gyerekként is jól tudta, hogy Norvégiában csak a ralikrossznak van hagyománya, de őt a zárt pályán tartott versenyek nem is nagyon érdekelték, mindig is ralizni akart. A barátaival többször elutazott a Svéd Ralira turistaként, és olyankor a jeges éjszakák ellenére a kocsiban aludtak, mert nem volt pénzük szállodára.
Az első versenyautóját is hitelből vette. Huszonkét éves volt, amikor bement a bankba és azt mondta: adjanak neki 80 ezer font kölcsönt, mert szeretne egy Toyota Celica típusú versenyautót venni. Persze páros lábbal rúgták ki. De ő nem adta fel, készített egy precíz üzleti tervet, visszament, és akkor már megkapta a pénzt. Így kezdődött a pályafutása.
Akkoriban történt, hogy egy teljes évig abban a műhelyben lakott (evett, aludt), amelyben az autóját szervizelték. Elszántságban tehát nem volt hiány. Ezt érezhették meg a Ford vezetői is, akik 1999-ben szerződést ajánlottak neki. Persze, Solberggel még megállapodást kötni sem volt könnyű. A norvég utolsó celicás viadalán ugyanis a fordos főnökök odamentek a záró gyorsasági szakasz céljába, hogy ott közöljék vele a jó hírt, Solberg azonban sohasem ért oda. Lecsúszott az útról, és fel kellett adnia a versenyt. Ráadásul amikor kiugrott az árokban heverő kocsiból, eltörte a lábát. Ez azonban nem tántoríthatta el attól, hogy a következő idényben beüljön a Fordba.
A 2000-es szezon közepén már a Subarué volt a tejfölszőke, kölyökképű norvég, és a mai napig ott versenyez, az Impreza WRC-vel szerzett világbajnoki címet. Amikor tavaly a négyszeres világbajnok Tommi Mäkinen a csapathoz szerződött, sokan attól tartottak, hogy Solberg háttérbe szorul, de nem így történt. Sőt, általában jobb volt, mint finn csapattársa. Ez azonban a viszonyukra semmiféle hatással sem volt, sőt, az elmúlt két évben igazán jó barátok lettek.
Az idény utolsó sajtótájékoztatóján mind a ketten ott voltak. Ültek egymás mellett, és időről időre kezet ráztak, hátba veregették egymást. Világosan látszott, hogy igazán bensőséges kapcsolat az övék, és az újdonsült világbajnok a könnyeivel küszködött, amikor az aktív versenyzéstől visszavonuló Mäkinen búcsút vett mindenkitől.
"Rengeteget tanultam Tommitól, neki köszönhetően gyorsabb lettem – vallotta be Solberg. – Az idényzáró előtt sokszor felhívtam, és kérdezgettem, milyen érzés, amikor az ember a világbajnoki címért küzd. Azt mondta, borzalmas hétnek nézek elébe. Nem tudok majd aludni, folyamatosan a vébécímre gondolok – és tényleg így történt. Végül azonban sikerült valóra váltani az álmainkat, és ebben nagy része volt a csapattársamnak. Ez a győzelem a tiéd is, Tommi!”
A négyszeres világbajnok, mint mindig, most is tudta, mit kell válaszolnia: "Köszi, de te dolgoztál meg érte.”
És tényleg. Petter Solberg a döntő pillanatban hideg fejjel tudott gondolkodni, tökéletesen koncentrálni, versenyt és világbajnoki címet nyerni.
Nincs más hátra, jöhet a buli a farmon!
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik