Két ralis a sivatagi show-n

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2003.10.30. 20:30
Címkék
Szalay Balázs neve hazánkban immár évek óta összeforr a világ legnehezebb tereprali-viadalával, a Dakar-ralival. A mérnökember 1996-ban vett részt először a sivatagi show-n, és azóta már ötször volt ott a rajtnál. Mind az ötször más-más navigátorral.
Az Afrikába készülô csapat még nem gondol a nehézségekre (balról): Tagai Róbert, Bunkoczi László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt (fotó: Árvai Károly)
Az Afrikába készülô csapat még nem gondol a nehézségekre (balról): Tagai Róbert, Bunkoczi László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt (fotó: Árvai Károly)
Az Afrikába készülô csapat még nem gondol a nehézségekre (balról): Tagai Róbert, Bunkoczi László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt (fotó: Árvai Károly)
Az Afrikába készülô csapat még nem gondol a nehézségekre (balról): Tagai Róbert, Bunkoczi László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt (fotó: Árvai Károly)
Az Afrikába készülô csapat még nem gondol a nehézségekre (balról): Tagai Róbert, Bunkoczi László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt (fotó: Árvai Károly)
Az Afrikába készülô csapat még nem gondol a nehézségekre (balról): Tagai Róbert, Bunkoczi László, Szalay Balázs és Darázsi Zsolt (fotó: Árvai Károly)
Ezután talán nem meglepő, hogy a 2004-es Dakaron sem lesz ez másként. Már csak azért sem, mert köztudott volt: a korábbi mitfahrer, Laklóth Aladár színházi elfoglaltságai miatt nem tudja vállalni a szereplést. Szalay az interneten is keresett magának megfelelő társat a versenyzésre, ám utóbb szakmai szempon-tok döntöttek a választásnál.
A csapat csütörtöki sajtótájékoztatóján mindjárt két navigátort is bemutattak. Egyikük, Bunkoczi László az Opel Frontera jobb oldali ülését foglalja majd el Szalay mellett, másikuk, Tagai Róbert pedig a csapat MAN versenykamionjában diktálja az itinert Darázsi Zsoltnak. S hogy mi a közös a két mitfahrerben? Egyikük számára sem idegen az autósport, hiszen mindketten navigáltak már a hazánkban oly népszerű szakágban, a raliban.
Kettejük közül Tagai az eredményesebb, igaz, ő is kezdte régebben ezt a sportot – testvérével, Tagai Tamással N-csoportos bajnokok lettek 2000-ben, az idén pedig nem sok kellett hozzá, hogy az első abszolút futamgyőzelmüket is megszerezzék. A múlt hét végén, Tokajban alig néhány másoperccel maradtak el az új bajnok, Benik Balázs mögött. Tagai Róbertnek régi álma valósul meg azzal, hogy elindul a Dakaron. "Aki valaha az életében navigált, az tudja, hogy a Dakar mennyivel összetettebb, mennyivel nagyobb kihívást jelent egy navigátor számára, mint a rali – mondta Tagai. – Ez nem azt jelenti, hogy a rali könnyű falat, de ott elég, ha az ember pontosan felírja, amit diktálnak neki, és utóbb jó ritmusban visszamondja. A Dakaron viszont váratlan helyzetekben, extrém körülmények között kell helytállni.”
Bunkoczi László korábban úszott, öttusázott, tehát a sport sohasem állt távol tőle, az autózásba azonban csak néhány éve kóstolt bele. Tavaly Dornai Tibor oldalán a kategóriájában harmadik helyet szerzett, és végérvényesen beleszeretett az autósportba. "Egy jó csapat hasznos tagja szeretnék lenni a Dakaron – fogalmazta meg céljait Bunkoczi. – Ennek érdekében már korábban elkezdtem a fizikai és a szakmai felkészülést is – nem szeretném, ha rajtam múlna a siker. Különben is, Balázs azt mondta, ha nem érnénk oda idejében, ahova kell, akkor kitesz a sivatag közepén. És ezt érthető okokból nem szeretném megkockáztatni…”
Az utolsó mondatból kiderül, hogy a csapaton belül jó a hangulat, igaz, a neheze még csak ezután következik. Hatvankét nap van a Dakarig, és bár Szalay azt mondta: "nagyjából időben” vannak a felkészüléssel, aki valaha is autósportközelbe került, az tudja, az előkészületek az utolsó utáni pillanatig tartanak. Nem is csoda, hiszen az új autón, a zöld Opel Fronterán kívül két kamiont is fel kell készítenie a szervizcsapatnak. Az egyik Szalayt segíti majd, ha bármi technikai gondja lenne, a másik a kamionosok versenyében vesz részt. Erre eddig a Dakar magyar történetében nem volt példa, általában a kamionok szervizelés céljából indultak a viadalon. Most a MAN-gyár támogatásával Szalayék – pontosabban Darázsi és Tagai – kipróbálják, mire lehet képes egy magyar csapat a kamionosmezőnyben.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik