A hatodik Dakar-ralijára készül Szalay Balázs, a "Szahara magyarja. Ő volt az, aki éveken át egyedüli magyarként vágott neki a sivatagi show-nak, és ő az, aki mindig valami újdonsággal áll elő.
Gyártó és pilóta egyaránt büszkén leplezte le Szalay Balázs új Opel Fronteráját, amely különleges járműve lesz a januári Dakarnak (fotó: Meggyesi Bálint)
Gyártó és pilóta egyaránt büszkén leplezte le Szalay Balázs új Opel Fronteráját, amely különleges járműve lesz a januári Dakarnak (fotó: Meggyesi Bálint)
Az idén sincs másként: noha a szerződést már márciusban megkötötte, csak szerdán, a Budapesti Autószalon keretében derült fény arra, milyen autóval is vág neki a következő Dakarnak. Opel Fronterát nem nagyon láttak még a világ legnehezebb tereprali-viadalán, ám a versenygép nemcsak emiatt lesz különleges, hanem a színe miatt is: másik zöld autó ugyanis nincs a mezőnyben. Az Opel Hungária vezetői hosszú távra terveznek, úgy gondolják, itt nem a jövőre kifutó Fronterán van a hangsúly, hanem magán az Opelen, amely néhány éven belül talán újabb "sivatagra termett” modellel lepi meg a nagyközönséget. Persze, a gyári támogatáshoz – meg ahhoz, hogy a márka sportrészlege is lecsapjon az ötletre – az kellene, hogy Szalayék jól szerepeljenek a januárban rajtoló versenyen.
Az autó
Opel Frontera Hengerűrtartalom: 5600 kcm, V8, LS1 alumínium Teljesítmény: 430 lóerô (szűkítô nélkül) Súly: 2150 kg (tartalékalkatrészekkel és kerekekkel) Szélesség: 1995 mm Magasság: 1895 mm Hosszúság: 4720 mm Váltó: X-track szekvenciális hatsebességes, digitális kijelzôvel Kuplung: Tilton 3 tárcsás, 7 1/4 inch átmérôjű (speciálisan a Fronterába gyártva) Benzintank: 450 literes, gumi Gumi: BF Goodrich G1, átmérô: 800 mm
– Az autót az Opel Frontera alapjaira építettük föl – mesélte büszkén Szalay Balázs. – Nagy részét karbon-kevlár borítás fedi, hiszen az építésnél a legfőbb szempont a gyors szervizelhetőség volt. Minden egyes panel lepattintható, és most már arra is tudtunk figyelni, hogy aerodinamikailag is jobb legyen az egész. – Miért döntöttek az Opel mellett, amelynek nincsenek túl nagy hagyományai a sivatagi versenyzésben? – Pontosan az egyedisége miatt. Másrészt pedig azért, mert a korábbi autónk, a Chevrolet Blazer, és a mostani, az Opel Frontera is a General Motors kötelékébe tartozik, tehát nem idegen egymástól. Ráadásul a GM-nél volt is annak idején ismeretségünk, sőt, segítséget is kaptunk onnan, így pedig egy kicsit könnyebb volt bekerülni az Opelhez is. A technikai téren szerzett tapasztalatainkból rengeteget fel tudtunk használni a Frontera építésekor. – Ez az autó méretét tekintve nagyobb, vagy kisebb lesz, mint az előző volt? – A Frontera tíz centivel hosszabb, de ez nem befolyásolja a vezetési stílust, hiszen a tengelytáv mindössze egy centiméterrel tér el a korábbitól, a két autó szélessége pedig megegyezik. A nemzetközi szövetség szabálya ugyanis kétméteres szélességet tesz lehetővé. – Gondolom, a régi kocsi "belsejéből” sok mindent beépítettek az újba. – A lengőkarokat, féltengelyeket megtartottuk, csakúgy, mint a műszerfalat, a benzintankot, az üléseket és a kormányt. A motor azonban teljesen új lesz, és váltót is cserélünk: az idén egy hatsebességes szekvenciális váltót vetünk be. – Mennyit számított a tapasztalatuk az autóépítésnél? – Csak az számított. A Chevyvel sokat kínlódtunk, rengeteget módosítgattuk, és a szervizcsapat az évek során millió tapasztalatot szerzett. Nagy előny, hogy most már tudjuk, melyik alkatrész hogyan kopik, miből kell többet vinni. – Mikor próbálják ki először a masinát? – November első hetében lesz egy magyar bajnoki futam, a tervek szerint azon vetjük be először. Persze, ez még nem minden, hiszen ez alapján még nem fog kiderülni számunkra, miként viselkedik az autó homokos terepen. Ezért aztán egy sivatagi tesztet is tervezünk Tunéziában. – Eddig minden évben új navigátorral autózott. Ezúttal ki mellett döntött? – Egyelőre nem tudom, kivel megyek. A sok jelentkező közül három esélyes maradt – a nevüket egyelőre nem szeretném nyilvánosságra hozni –, és október végére az is kiderül, melyikük lesz a befutó. – Az idén a Dakar-szervezők visszatértek a hagyományokhoz, azaz ismét Dakarban lesz a cél. Mit szól ehhez? – Nagyon örülök neki, hiszen ez jelenti az igazi kihívást a versenyzők számára. A klasszikus Dakart teljesíteni. Persze, ez nem lesz könnyű, hiszen át kell jutni például Mauritánián. Nem mondom, hogy kifejezetten kedvelem azt a szakaszt. Azt is megmondom miért: ott mi ki szoktunk esni. – Mi a legjobb a Dakar-raliban? Miért kell mindig visszamenni? – Nem tudom ezt megmagyarázni. Vissza kell menni, és kész!