Sok mindent lehet mondani a ralis idénykezdetről, de azt nem, hogy unalmasnak ígérkezik.
A szakemberek szerint az ifjabb Tóth János, Tóth Imre (fent), valamint a Benik Balázs, Somogyi Pál duó (lent) küzd a bajnoki címért
A szakemberek szerint az ifjabb Tóth János, Tóth Imre (fent), valamint a Benik Balázs, Somogyi Pál duó (lent) küzd a bajnoki címért
Egyre-másra jelentik be a párosok, hogy milyen változások történtek az életükben, s ezek között, ahogy az már lenni szokott, van jó és rossz egyaránt. Az egyik legsajnálatosabb talán Érdi Tibor és Varga István története, akiknek a neve szerepel ugyan az idénynyitó viadal nevezési listáján, ám a rajtnál biztos nem lesznek ott. A szurkolók őszinte bánatára a rutinos pilóta, aki 26 éven keresztül koptatta a ralipályákat, megvált az autójától, és úgy döntött: nem rajtol. Lehet, hogy egész évben távol marad, de az is előfordulhat, hogy csak néhány futamot hagy ki. "Ennyi év után nagyon nehéz volt meghozni a döntést, hogy nem indulok – vallotta be Érdi. – Egyszerűen versenyezni már nem akarok, csak akkor indulok, ha van esélyem a győzelemre. Ehhez azonban tőkeerős támogatóra lenne szükség. Nem húztam le a rolót, nyitott vagyok minden ajánlatra. Persze Salgótarjánban is ott leszek, szeretnék ugyanis segíteni Révész Tamásnak, aki a tavalyi autómmal indul.” Révészről egyébként azt kell tudni, hogy fiatal, ambiciózus versenyző, aki az utóbbi években a ralikrosszpályákon bizonyította tehetségét. Az idén átruccan a raliba (persze a régi Corollájával a ralikrosszban is megméreti magát), és rögtön a szakág elitjével kerül szembe. Nála valamivel jobb helyzetben van Szilágyi János, hiszen ő már évek óta szerepel az első osztályban, igaz, eddig kisebb kategóriákban élesítgette oroszlánkarmait. Az idén nagyot lépett előre, a kis Pegueot-t Su-baru WRC-re cserélte. Természetesen az idei mind a két fent említett versenyző számára tanulóév lesz, senki sem várja tőlük, hogy a bajnoki címért küzdjenek. Éppen ezt várják viszont a Benik Balázs, Somogyi Pál duótól. A fiatal pilóta három évet töltött el eddig különböző World Rally Carok volánja mögött, túl van élete első világbajnoki futamán is (13. lett a Török Ralin), most már vállalnia kell, hogy a magyar bajnoki címért csatázik. Még akkor is, ha ez a küzdelem egyáltalán nem lesz könnyű. A legfőbb ellenfele ugyanis nem más, mint a hatszoros bajnok ifjabb Tóth János, Tóth Imre kettős. Janikáék az idén is a három éve verhetetlen Peugeot 206 WRC-t használják – természetesen néhány új fejlesztéssel ellátva. A címvédő úgy véli, az idén elsősorban azok lehetnek veszélyesek az ő pozíciójára, akik nem most kezdenek ismerkedni a WRC-vel. Szerinte ugyanis minimum két-három év kell ahhoz, hogy egy pilóta tökéletesen megismerje az autóját, és minden helyzetben kezelni tudja. Az elitkategória indulói közül szót kell még ejtenünk a Tagai Tamás, Tagai Róbert testvérpárról, amely a Subaru alá új, állítható futóművet szerelt, ettől remélve, hogy az Impreza kezelhetőbb lesz. Ifjabb Angyalfi Károlyék szintén egy Subarut állítanak csatasorba (igaz, a tavalyitól eltérőt, egy kerek lámpás, 2001-es verziót), persze, csak akkor, ha idejében megérkezik Magyarországra. Bizonytalan a helyzet Borsi Gergőéknél is: náluk ugyan már itt van az Octavia WRC, ám adminisztrációs gondok vannak vele, amelyeket ha nem sikerül csütörtökön megoldani, akkor pénteken nem rajtolhatnak. Turán Frigyes is azok közé tartozik, akiknek a neve rajta van a nevezési listán, mégsem örvendeztetik meg a közönséget látványos autózással. A korábbi gyorsasági autós bajnokkal kapcsolatos hír, hogy Miskolcon valószínűleg már őt is egy WRC volánja mögött láthatjuk. Csakúgy, mint Turi Tamást, aki Salgótarjánban egy félig N-es, félig A-s "öszvér” Mitsubishit kormányoz. Nem rövid a sor, és akkor még mindig csak a WRC-sekről beszéltünk, pedig az N-csoportban és az F2-es kategóriában ugyanolyan kemény küzdelem várható, mint az elitben. A kétkerékhajtásúakkal kapcsolatos érdekesség, hogy ettől az évtől kezdve kiírják a Szuper1600-as bajnokságot is, amelyet a világbajnokság juniorkategóriájának tartanak. Az N-es címvédő Aschenbrenner György az idén egy A8-as Mitsubishivel próbálja felvenni a versenyt a legjobbakkal – ahogyan azt néhány éve Tommi Mäkinen tette a világbajnokságon –, a "szériaautók” küzdelme ennek ellenére nagyon izgalmasnak ígérkezik. Az F2-es kategóriában Bútor Róbert trónjára tucatnyian törnek, és be kell vallani, a szimpatikus pilótának rettenetesen nehéz dolga lesz, ha meg akarja védeni a címét. Az egyik legnagyobb gondot mindjárt újdonsült csapattársa, Herczig Norbert jelenti majd, de rajta kívül jó néhány remek pilóta száll harcba a végső sikerért. A fentiekből egyelőre a győztesek kilétére nem lehet következtetni, azt viszonyt nyugodt szívvel kijelenthetjük, hogy a magyar bajnokság színvonala folyamatosan nő, egyre jobb autókat láthatunk a hazai gyorsasági szakaszokon. A debütálásra pedig már csak a hét végéig kell várni – az idénynyitó viadalt szombaton háromszor három gyorsasági szakaszon tartják Salgótarján környékén.
A 26. Valvoline Salgótarján-rali programja, 2003. március 29. (vasárnap)