Szerdán néhány perccel déli háromnegyed egy után az utolsó simításokat végezte a korábbi kiváló pályaversenyző, Filutás Árpád fia, Viktor speciálisan felkészített kerékpárján a kőbányai BringArénában, miközben a Karcag Cycling 28 éves bringása az előtte álló bő egy óra eseményeire igyekezett minden idegszálával koncentrálni.
Hogy aztán ebben mennyiben segítette őt Schneller Domonkos, a Magyar Kerékpáros-szövetség elnöke, amikor sok sikert kívánt Filutás Viktornak, azt nem tudni, a hazai szövetség első embere mindenesetre bizakodva közölte a Szabó András rekordjánál nagyjából két héttel idősebb bringással, hogy szerinte sikerrel jár.
Merthogy a kőbányai Hangár utcai velodromban azért gyűltek össze közel ötvenen a hétköznap kora délutáni időpontban, szurkolók, barátok, segítők és a szövetség hivatalos képviselői, hogy szemtanúi legyenek annak, ahogy Filutás Viktor megpróbálkozik Szabó egyórás kerékpározásban 1996. október 11-én felállított magyar rekordjának megdöntésével. A „Bakter” becenévre hallgató ferencvárosi exsportoló 28 éve 46.195 km/h sebességgel tekerte le az egy órát.
Ehhez képest viszonylag hamar látni lehetett, hogy Filutás nem sok esélyt ad a régi csúcsnak: az első tíz percben 49.4 km/h tempóval tekert, míg Szabó közel 30 éve 46.5-ös első tíz percet teljesített.
Filutás tempója a folytatásban sem lankadt, félidőben, 30 percnél 49.5-re javított, sőt újabb 10 perc elteltével még két tizedet rápakolt az idejére: 49.7 km/h-s tempónál járt, s még ezt is tudta fokozni, mert az 50 percnél, 213 kör megtétele után 49.9 kilométeres átlagot mutatott az óra. Az új rekordot ekkor már tényleg csak egy műszaki probléma, esetleg esés veszélyeztette, de Filutás a végén nagy hajrával a lélektani 50 kilométeres átlag fölött zárta az egyórás tekerést.
Miután a pálya szélén éppen csak megálló Filutás az első gratulációt még azon melegében bezsebelte édesapjától, hamar a hangosbemondó is világgá kürtölte: „A rekorddöntés sikerült! Az új magyar csúcs 50 kilométer 135 méter egy óra alatt!”
Az új magyar csúcstartó a bringáról való leszállás és egy rövid technikai szünet után hamar meg is osztotta érzéseit a megjelentekkel.
„Először is köszönöm mindenkinek, hogy eljött és kíváncsi volt rá, hogy sikerül-e megcsinálnom. Ha valaki azért jött, mert remélte, hogy nem sikerül megdönteni a rekordot, akkor annak sajnálom. Köszönöm a szövetségnek is, hogy elintézte, hogy ezt a rekordot meg tudjam dönteni. Idén két rekordkísérlettel terveztem, egy világcsúccsal és egy magyarral. Ez volt a magyar, a világrekord viszont sajnos logisztikai okokból nem jött össze, úgyhogy ez majd a jövő zenéje. És ha apukám nem sértődik meg, akkor majd az ő rekordját szeretném majd megdönteni. Egy picit sajnálom, hogy csak ennyi lett a rekord, előzőleg többel számoltunk, de sajnos hidegebb volt, mint amit eredetileg vártunk és ilyenkor másképp működnek az izmok. Ennek ellenére próbáltam azt, amit begyakoroltunk és végül egy órán keresztül majdnem ugyanolyan köröket bírtam, szóval mindent egybevetve azt hiszem, jól sikerült a nap” – fogalmazott Filutás Viktor.
A rekord, amit Filutás a győzelmi monológjában említett és édesapjához fűződik, némileg keményebb erőpróba, mint az egyórás magyar csúcs elhódítása: Filutás Árpád ugyanis még 1992-ben 1213 kört megtéve állította fel az 500 kilométeres motorvezetéses (stéheres) pályakerékpározás máig élő világcsúcsát, amikor is 8 óra 36 perc alatt teljesítette a távot. |