Kaotikus előzmények után mindössze 118 kilométer versenytáv várt a mezőnyre, miután Livignóból a pocsék időjárás miatt nem tudtak idejében elindulni, ezért az eredeti útvonal nagyjából 60 százalékánál található Lasa kisvárosából – pontosabban annak egy benzinkútjától... – vágott neki a mezőny a Santa Cristina Valgardena mellett található Monte Panán, 1628 méter magasan kialakított hegyi befutós etapnak.
A módosított útvonal első 80 kilométere nagyrészt lejtős volt – bár közel sem annyira meredek, mint az Umbrail hágóról lefelé, amit veszélyessége miatt végül kihagyott a mezőny –, így az első másfél órát viszonylag nagy tempóban és szakadó esőben tették meg a kerekesek. Ennek ellenére hamar alakultak ki szökési kísérletek, ám ezeket először még befogták, aztán harminccal a start után a múlt csütörtöki szakaszt megnyerő Julian Alaphilippe vezetésével kialakult egy négyfős elmenés, amely azonban két percnél nagyobb előnyt nem tudott kiépíteni.
Harmincöt kilométerrel a vége előtt kezdődött a szakasz érdemi része, a mezőny Bolzano után fordult rá a keddi hegyekre: először a Passo Pinei 23 kilométer hosszú emelkedőjére, amelyre az ekkor már egyedül tekerő Alaphilippe ért fel elsőként, ám ekkor már közel volt a főmezőny, amelyben ekkor még ott volt Valter Attila is – a magyar bajnok az etap elején még fel-fel bukkant a mezőny elején, majd számára csöndes nap végén, öt kilométerrel a cél előtt leszakadt az esélyesek csoportjáról.
Ami az élmezőnyt illeti: a Monte Panára vezető út elején egy háromfős csoport beérte, később pedig le is hagyta Alaphilippe-et, s a trió tagjai közül Giulio Pellizzari próbálkozott egyedül másfél kilométerre a céltól. Már-már úgy tűnt, az olasz hazaérhet, ám ekkor érkezett az esélyesek csoportjának élére álló UAE, és Rafal Majka remek felvezetése után a rózsaszín trikós Tadej Pogacar úgy hagyta ott a 10 százalékos meredekségű emelkedő ülve a csoportot, mintha csak könnyed hétvégi tekerésen lenne. Pillanatok alatt befogta a szökevényeket, kikerülte Pellizzarit is, és vigyorogva gurulhatott át a célvonalon, miközben jobb kezén elszámolt ötig, elvégre ötödik szakaszgyőzelmét aratta ezen a Girón, tovább növelve előnyét az összetettben. Amelyben egyébként a dobogón azért volt egy változás, Dani Martínez ugyanis visszavette a második helyet a brit Geraint Thomastól, aki a szakasz végén nem tudta tartani a tempóját, 33 másodpercet kapva tőle.
Valter Attila másfél perc hátránnyal a 21. helyen ért célba, és az összetettben három helyet javítva feljött a 24. helyre.
ÖSSZEFOGLALÓ
GIRO D'ITALIA
16. SZAKASZ (Lana–Santa Cristina Valgardena, 118 km)
1. Tadej Pogacar (szlovén, UAE Emirates) 2:49:37 óra, 2. Pellizzari (olasz, VF Group-Bardiani CSF-Faizanè) 16 másodperc hátrány, 3. Martínez (kolumbiai, Bora-hnasgrohe) 16 mp h., …21. Valter Attila (Visma-Lease a Bike) 1:32 p h.
Az összetett állása: 1. (rózsaszín trikóban) Pogacar 59:01:09 óra, 2. Martínez 7:18 p h., 3. Thomas (brit, Ineos Grenadiers) 7:40 p h., …24. Valter 48:55 p h. A gyorsasági pontverseny állása: 1. (ciklámen trikóban) Milan (olasz, Lidl-Trek) 284 pont, 2. Groves (ausztrál, Alpecin) 175, 3. Pogacar 99, …68. Valter 8. A hegyi pontverseny állása: 1. Pogacar 224, 2. (kék trikóban) Scaroni (olasz, Astana) 91, 3. Geschke (német, Cofidis) 78, ...31 Valter 6. A fiatalok versenyének állása: 1. (fehér trikóban) Tiberi (olasz, Bahrain-Victorious) 59:11:18, 2. Arensman (Ineos) 24 mp h., 3. Zana (olasz, Jayco AlUla) 2:34 p h.