A döntést a versenyzők szakszervezetének (CPA) hétfő esti tiltakozása váltotta ki, ugyanis a 2498 méter magasan fekvő Umbrail-hágón mindössze két fokot mértek, és 95 százalék volt a havazás valószínűsége. A CPA ezért közölte, hogy az egészségi kockázatok miatt, ilyen feltételekkel nem támogatja a bringások rajtját a Livigno és Santa Cristina Valgardena közötti 202 kilométeres etapon – amelynek az útvonalát egyszer már módosították: a múlt héten kivették a háromhetes körverseny eredetileg tervezett legmagasabb útvonalát, a 2757 méter magas Stelvio-hágót.
Az eredeti menetrend szerint 11.00-kor kellett volna a mezőnynek az 1900 méteres tengerszint feletti Livigno városából rajtolnia, de a nagy eső és az Umbrail-hágón uralkodó időjárási körülmények – két fok, havazás, havaseső –, és az ezek között rendkívül veszélyes több mint húsz kilométeres lejtmenet miatt biztos volt, hogy nem indul el a verseny időben.
LIVIGNO, KEDD DÉLELŐTT
„Nagyon veszélyes lenne az Umbrail-hágón lefelé az a húsz kilométer, de ha a szervezők azt akarják, hogy versenyezzünk, akkor én megyek. Pocsék az idő, koránt sem ideális, és csak remélni tudom, hogy olyan döntés születik majd, amit nem sajnál majd utólag senki. Mindenesetre az biztos, hogy legtöbbünk azt szeretné, hogy az Umbrail-hágó után rajtoljunk csak el” – mondta az összetettben éllovas Tadej Pogacar Livignóban a tervezett rajt időpontjában.
A háttérben a szervezők és a CPA közötti tárgyalások után végül a rendezők úgy határoztak, hogy a mezőny délben egy lassú rajttal hivatalosan elindul Livignóból, de a Munt La Schera alagút előtt a versenyzők autóba szállnak, és csak az Umbrail-hágó után Prato allo Stelviónál ülnek ismét nyeregbe, ott lesz az igazi rajt délután fél kettő körül. Ezzel az eredetileg 202 kilométeres szakaszból 121 kilométeres táv lett. A következő váratlan fordulat aztán az volt, amikor a kerékpárosok közül senki nem jelent meg a rajtvonalnál délben a rendíthetetlenül szakadó havas esőben, pedig több száz néző, a helyi polgármester és a szervezők is arra vártak, hogy elindíthassák a versenyt.
Délután fél kettőkor aztán újabb közlemény érkezett a szervezőktől, a verseny csak fél háromkor indul a Pratótól néhány kilométerre lévő Lasa településétől, így a jelen állás szerint a keddi szakasz csupán 118 kilométer hosszú lesz.
A KÉTSZERI RÖVIDÍTÉSEN ÁTESETT SZINTRAJZ
Itt tartunk most és a jelenlegi helyzetben csupán annyi biztos, hogy a Giro egyetlen magyar indulója, Valter Attila a 27. helyről várja a folytatást – bármikor is legyen az.
FRISSÍTÉS, 14.30
A mezőny megérkezett Lasába, ahol egy helyi benzinkúton várnak a rajtra...