A STADION
Stade Vélodrome
Befogadóképesség: 67394 fő
Az 1937-ben megépített Vélodrome-ban már az 1938-as világbajnokságon is rendeztek mérkőzéseket, Olaszország itt győzte le Brazíliát 2:1-re az elődöntőben 33 ezer néző előtt. Azóta háromszor újították fel a félelmetes hangulatáról híres arénát, az 1984-es Eb, az 1998-as vb és a mostani Eb előtt. A 2011-től 2014-ig tartó munkálatok során 60-ról 67 ezresre nőtt a stadion befogadóképessége, és a lelátókat is befedték. Szerda este francia–albán meccs volt, utána jöhetnek a magyarok és az izlandiak.
A stadion a város déli részén, a D559-es bekötőút mentén fekszik, 3.5 kilométerre a belvárostól, 4.5 kilométerre a Saint-Charles vasúti pályaudvartól és 30 kilométerre a városon kívül eső tengerparti reptértől.
A városban találni taxikat, de egyiket sem Samy Naceri vezeti. A reptértől a belvárosba 50 euró az út, éjszaka és hajnalban 60 euró.
A reptértől még vasúttal és reptéri buszjárattal lehet a belvárosba jutni. A vonathoz kisbuszok szállítják az utasokat, onnan 15-25 perc a belvárosi Saint-Charles pályaudvar, öt euró egy jegy. A buszjáratra felnőtteknek 8.20 (oda-vissza 13.10), 11 éven aluli gyerekeknek 4.10 (oda-vissza 8.20) a jegy, a buszok fél óra alatt érnek a Saint-Charles állomásra.
A városban két metróvonal van, számunkra a 2-es (piros) az érdekes, hiszen ez összeköti a pályaudvart a stadionnal. A Saint-Charles-on vagy eggyel arrébb, a belvárosi Noailles-megállóban felszáll az ember, s pár perc alatt odaér a stadionhoz. Lehet választani: a Vélodrome egyik oldalán a Rond-Point du Prado, a másikon a végállomás, Sainte-Marguerite Dromel található. Mindkét megállóhoz érkezik még tucatnyi busz is, míg a város három villamosvonalának egyike sem érinti a stadiont.
A város tömegközlekedési térképe ide kattintva tekinthető meg.
A belvárosból hangulatos, 35-40 perces sétával is megközelíthető a stadion.
Autóval egyszerűbb és olcsóbban kihozható a marseille-i út, ezért sokan azzal tervezik a kiutazást, hiszen elosztható a költség, és a csomagokkal is kevesebb a gond. Budapest és Marseille között 1450 kilométer a távolság közúton, ez legalább 12 órás út. A szlovén (heti matrica), olasz és francia autópályadíjak együtt 50 ezerbe kerülnek, az üzemanyag meg 140 ezer körül van, azaz oda-vissza nagyjából 200 ezer forintból megvan az utazás – osztozás előtt.
A hét végi időpont miatt, mivel nyár van, jelentős forgalomra kell számítani már Olaszország felé is, nem is beszélve Dél-Franciaországról! Szombat hajnali indulással kellemetlen meglepetés érheti az utazókat, érdemesebb akkor már inkább péntek éjszaka útra kelni, abból nem lehet baj, ha néhány órával korábban érkezik az ember.
„Az autóval Marseille-be utazók készüljenek fel arra, hogy a belvárosban rémes az autós közlekedés, a gyalogosok is magukénak érzik az utakat, össze-vissza rohangálnak. Érdemes valahol kívül letenni a kocsit és a tömegközlekedést használni” – figyelmeztetett korábbi, Marseille-ről szóló cikkünkben a dél-francia városban élő Nagy Dániel.
A stadion