Kimi Räikkönen érte el a legjobb időt pénteken (Fotó: Action Images)

 

A 9 órakor, nagy hidegben (mindössze négy fok volt a teszt kezdetén) induló gyakorlás elején a Lotus E21-et másodszor vezető Kimi Räikkönen kezdett a legjobban, a finn pilóta 1:19.157-e volt a leggyorsabb az első 120 percben.

Érdekesség, hogy Lewis Hamilton már másfél óra alatt több kört tett meg ma, mint az egész szerdai teszten – igaz, ott egy fékhiba hamar meggátolta a további száguldásban, és végül csak 15 körig jutott.

A zárónapon Sebastian Vettel is autóba ült, kezdésként 1:20.155 a legjobbja. A mezőnyben egyedüliként Fernando Alonso az autóvezetés helyett inkább a fizikai felkészülést választotta e hétre, pénteki helyettesének, Pedro de la Rosának azonban egy felvezetőkör után egyből meg is állt a gépe a 7-es és a 8-as kanyar között, így 10 óra után kevéssel sor került az első piros zászlós időszakra is. Az autó ugyan nem gyulladt ki, de sűrű füstfelhő jött az F138-as hátuljából, így tűzoltó készüléket kellett bevetni.

  RÄIKKÖNEN: SEMMI NEM GARANTÁLJA A JOBB IDÉNYT
 

„Igyekszünk jobban teljesíteni, és remélhetőleg sikerülni is fog. Mindenki az előző idénynél jobb szereplést tűzte ki célul. Még ha bajnoki címet is nyersz, próbálsz javítani a dolgokon, és nem tehetek ígérete, hogy végrehajtjuk ezt, de ez a célunk, és remélhetőleg sikerülni is fog” – vélekedett Räikkönen.


„Könnyebb egy év közös munkával a hátunk mögött dolgozni, mert ismerem a csapatot, az embereket, és ők is engem. De ez nem jelenti egyből azt is, hogy jobbak is leszünk, és jobban zárunk. Rettenetesen sok dolog van, ami segíthet ebben, vagy ellened fordulhat. Elméletileg könnyebbnek kéne lennie a második évben, de ez nem jelenti azt, hogy most hirtelen sokkal jobbak leszünk, mint ahogy tavaly végeztünk. Az idő majd eldönti.”

Nem sokkal később jött a következő félbeszakítás, ezúttal Esteban Gutiérrez Sauberje állt meg, az újraindítás után pedig Räikkönen említett ideje mellett Jean-Éric Vergne is szépen javított, a francia versenyző ekkor 1:19.361-et tud felmutatni. Harmadik a sokáig vezető Sergio Pérez 1:19.696-tal.

Valamivel 11 óra után Vettel már 1:18.789-et repesztett, míg a Ferrarinál bejelentették, eltart egy ideig, míg megvizsgálják Pedro de la Rosa elfüstölő autóját. Mint kiderült, váltóhiba miatt szakadt félbe a spanyol tesztje, de jó időbe telt, mire mért kört tudott teljesíteni.

Esteban Gutiérrez erős napot zárt, a Sauber mexikói pilótája 1:18.669 perc alatt teljesítette a kört, de Lewis Hamilton, Kimi Räikkönen és Sergio Pérez is bement 1:19 alá (1:18.905, 1:18.915, 1:18.944). Mindannyian elmaradnak azonban a címvédő, háromszoros világbajnok Vetteltől, aki időközben 1:18.565-ra javította az idejét.

A pilóták elmondása szerint az új Pirelli-gumik nagyon gyorsan bemelegednek, hamar elérik az üzemi hőfokot, de gyorsabban is leamortizálódnak, mint a tavalyi keverékek. A jerezi pálya persze erőteljesen fogyasztja az abroncsokat, így ezt is bele kell kalkulálni, de úgy tűnik, a gyár elérte azt, amit a 2013-as szezonra tervezett.

Háromnegyed egy után pár perccel újabb piros zászlós szakasz következett, miután az 5-ös kanyarnál jelentős törmelék került a pályára, a nagyobb gond viszont, hogy a 9-es és a 10-es kanyar között a kerékvető mellett egy elég masszív lyuk tátongott – nem túl mély, de elég nagy kiterjedésű volt a kátyú.

Egy rögtönzött aszfaltozás után folytatódik a teszt, és kisvártatva a Force Indiával lágy gumin száguldozó Jules Bianchié a leggyorsabb kör, a 1:18.175-ös idejével közel négy tizedet adott Vettelnek.

A mintegy egyórás kényszerű pauzát követően a Pedro de la Rosa is ismét a pályára tudott gurulni, igaz, nem üres autóval futott 1:23.188-as ideje még jócskán elmaradt a legjobbakétól.

15 órakor Kimi Räikkönen autójára is felrakták a lágy gumikat, a Lotus pilótája mindjárt egy 1:18.326-ot teljesített, majd további két kört tett még meg ezen a keveréken, előbb 1:19.8-as majd 1:20.9-es időt ment, a jerezi pálya tehát továbbra is elképesztően gyilkolja ezt a típus.

HAMILTON: OTT TARTUNK, AHOL REMÉLTEM
 

„Úgy gondolom, hogy ott tartunk, amit reméltünk, hogy tartani fogunk eddigre – mondta a Mercedesszel pénteken 140 kört teljesítő Hamilton. – Ennél többet nem igen kérhettem. A srácok nagyszerű munkát végeznek, hogy növeljék a leszorítóerőt. Most arra van szükségük, hogy Nico és én megmondjuk, hol tudunk még fejlődni, és melyik irányban kell tovább haladni. Az elején, a hátulján, vagy összességében az egészen kell javítani? A sarkokon? Ezen dolgozunk most.”

Esteban Gutiérrez szorgosan gyűjtötte a kilométereket, valamivel fél három előtt állt neki, és azután folyamatosan kint körözött, elsőként elérve a 100-as határt. A nagydíjszimuláció során végül 64. körétől kezdve a 120.-ig körözgetett, de csatlakozott hozzá Hamilton is, aki egy 40 körös etapot tudott le egyhuzamban.

Pedro de la Rosa javított ugyan 1:23-as idején, de 1:21.046-jával is csak a Caterhamet és a Marussiát tudja maga mögé utasítani a Ferrari spanyol tesztpilótája – igaz, azért jócskán volt üzemanyag az autóban, nyolc kört is megtett. De la Rosa végül 1:20.316-ig jutott a nap során.

16 órához érve Räikkönen újabb lágygumis nekiveselkedésével már bement Bianchi ideje alá, 1:18.148 perces idejénél jobbat pedig végül senki nem tudott megtenni.

Legközelebb február 19-én gyűlik össze a mezőny Barcelonában, ahol ugyancsak négynapos teszttel folytatódik a felkészülés.

 

KOLLEKTÍV FORMULA–1-ES TESZT, JEREZ, 4., UTOLSÓ NAP
 1   Kimi Räikkönen  Lotus 1:18.148  83 kör
 2   Jules Bianchi  Force India +0.027 56 
 3   Sebastian Vettel  Red Bull +0.417 96 
 4   Esteban Gutiérrez  Sauber +0.521 142 
 5   Jean-Éric Vergne  Toro Rosso +0.612 92 
 6   Lewis Hamilton  Mercedes +0.757 145 
 7   Sergio Pérez  McLaren +0.796 98 
 8  Valtteri Bottas  Williams +1.703 92 
 9   Pedro de la Rosa  Ferrari +2.168 51 
 10   Charles Pic  Caterham +2.957 109 
 11   Luiz Razia  Marussia +3.078 82 
 12   Paul Di Resta  Force India +5.287 49