Verstappen (balra) és Leclerc (jobbra) neve mellett is két győzelem áll jelenleg (Fotó: AFP)

 

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A MIAMI PADDOCKBÓL

Az Emilia-romagnai Nagydíj előtt minden adott volt a Ferrari számára,hogy akár még tovább növelje az előnyét, míg a Red Bull egyértelmű teljesítménykényszerben érkezett Imolába az idénybeli harmadik nullázása okán. A „vörös bikáknak” tehát óriási szüksége volt egy jó hétvégére és némi szerencsére is ahhoz, hogy valamelyest visszazárkózzanak az élen igencsak ellépő riválisra. Nos, Olaszországban összejött ez a jó hétvége.

1. MIAMI NAGYDÍJ
MÁJUS 6., PÉNTEK
1. szabadedzés: 20.30–21.30
2. szabadedzés: 23.30–00.30
MÁJUS 7., SZOMBAT
3. szabadedzés: 19.00–20.00
Időmérő 22.00–23.00
MÁJUS 8., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja: 21.30
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Május 22., 15.00Spanyol Nagydíj, Barcelona
 Május 29., 15.00 Monacói Nagydíj, Monte-Carlo
Június 12. 13.00 Azeri Nagydíj, Baki

A Scuderia gyötrelmei már a kvalifikáción elkezdődtek, hiszen Carlos Sainz Jr. összetörte az autóját, majd a rajtot követően kiforgatták, míg a bajnoki éllovas csapattárs, Charles Leclerc a verseny kései szakaszában forgott meg, és veszített fontos pozíciókat, miközben a Red Bull Max Verstappen vezérletével kettős győzelmet ünnepelhetett.

A sprinthétvégén maximálisan megszerezhető 59 pontból 58-at begyűjtő osztrákok 11 pontra csökkentve a lemaradásukat felléptek a konstruktőri tabella második helyére, míg Verstappen 27 pontra redukálta a hátrányát, és mindenképpen ő érkezhetett meg magabiztosabban a soron következő helyszínre.

A labda ezúttal tehát a hazai pályán leszereplő maranellóiak oldalán pattog, és kérdés, hogy képesek lesznek-e a visszavágásra.

A Red Bull válasza ugyanis meglehetősen csattanósra sikerült a melbourne-i fiaskó után, és a kontraszt nem is nagyon lehetett volna nagyobb Ausztrália és Olaszország között, hiszen előbbi helyszínen még Leclerc, majd utóbbin már Verstappen teljesített grand slamet – arra, hogy két különböző pilóta is ilyen eredményt érjen el egy idény leforgása alatt legutóbb 1979-ben volt példa, akkor Jacques Laffite Brazíliában, míg Gilles Villeneuve az Egyesült Államokban futott tökéletes hétvégét.

A két alakulat között kétségkívül nagy az adok-kapok az elmúlt hetekben, a pontelőny egyelőre a maranellóiaknál, a lendület viszont a „vörös bikákat” viheti tovább az USA-ban.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A Mercedes több újítással is készült Olaszországba, azonban egyelőre nem igazán sikerült előrelépnie, és továbbra is küszködik a W13-as megértésével. A delfinezés ugyanis még mindig nagy hatással van a gép teljesítményére, hiszen a pattogás csökkentésének érdekében komoly kompromisszumokat kell kötni.

A címvédő alakulat így a tervek szerint újabb módosításokkal készül, és a csapatfőnök, Toto Wolff elmondása szerint több potenciális megoldást is találtak Imola óta, vagyis nem kizárt, hogy Lewis Hamilton és George Russell megint eltérő beállításokat, vagy akár elemeket fog tesztelni, aminek következményeként noha megint éles lehet a kontraszt a teljesítményükben, a csapat világosabb képet kaphat arról, mi működhet, és mi nem.

A csapatfőnök pontosan ezért is vette védelmébe a két versenyzőt, közülük is leginkább az egyéni összetettben jelenleg a hetedik helyet elfoglaló és a márkatárstól 21 ponttal elmaradó Hamiltont.

A hétszeres világbajnoknak rengeteg nagy sorozata szakadt meg az idén: hosszú idő után először esett ki már a Q1-ben pusztán a sebessége miatt, és két ízben a Q2-ben is búcsúzni kényszerült, ráadásul legutóbb az egész versenyét a középmezőnybe szorulva töltötte, és esélye sem volt az előrelépésre, ami után az egyik legforróbb témát a rossz szereplése jelentette, és újra szárnyra kaptak a visszavonulásáról szóló pletykák is.

A 2023 végéig érvényes szerződéssel rendelkező Hamilton ugyanakkor kijelentette, nem az újabb világbajnoki címtől teszi függővé a folytatást, és kiemelte, élvezi a kihívásokat, célként pedig nem mást tűzött ki, minthogy a Mercedes visszakerüljön az élre.

A britet Wolff mellett többek között Fernando Alonso is védelmébe vette, a spanyol szerint semmi meglepő nincs a mostani helyzetben, korábbi csapattársa továbbra is kiválóan vezet, egyszerűen jelenleg ez most nem tud megmutatkozni az eredményekben.

A kétszeres vb-első rámutatott, Ayrton Senna, Michael Schumacher és ő maga is úgy nyert bajnokságot, hogy a legjobb autót vezethette, és Hamilton is így tudott ennyi rekordot átadni a múltnak. Most azonban nincs meg a tempó a kocsiban, ráadásul ahogyan a csapatfőnök is fogalmazott, egyelőre kevésbé is jött ki jól a lépés a csapatban rangidős brit számára.

A tendencia pedig könnyen folytatódhat, hiszen a németek bevallottan kísérletezni fognak Miamiban, és a mostani, illetve a következő egy-két verseny vízválasztó is lehet a számukra, mivel el kell dönteniük, hogy a mostani koncepciót viszik tovább, vagy teljesen új irányba kénytelenek elindulni 2023 előtt. A bizonyosság érdekében pedig minél több esetleges megoldást kell kipróbálniuk, és akár extrém beállításokat is alkalmazhatnak, hogy minél pontosabb képet kapjanak.

A csapatok ugyanis a háttérben már dolgoznak a következő évi konstrukción, így a tovább szigorodó költségvetési limit mellett igencsak meghatározó, hogyan sikerülnek a gép alapjai. Ha a mostani aerodinamikai irány mégiscsak zsákutca, a Mercedesnek minél hamarabb el kell engednie az idei évet.

MI VÁRHATÓ A MIAMI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik az F1 2022-es idénye, az ötödik állomás Florida, ahol az első Miami Nagydíjat rendezik meg. Az 5412 méter hosszú Miami International Autodrome a 11. pálya az Egyesült Államokban, amely vendégül látja a sportágat, és azzal a céllal tervezték, hogy minél jobb show-t szolgáltasson. 

A nyomvonal 19 kanyart foglal magába, és annak ellenére, hogy vannak lassabb szekciók, összességében meglehetősen nagy lesz a sebesség. Az átlagtempó 223 km/h körül fog mozogni, a végsebesség a szimulációk alapján a 320 km/h-t is elérheti, és a versenyzők a kör 58 százalékában padlógázon mennek.

A három hosszú egyenest, valamint ennek megfelelően három DRS-zónát is tartalmazó aszfaltcsíkon a várakozások szerint két igazán jó előzési pont is lesz: az első a 11-es, míg a második a 17-es kanyarnál.

Ami az esélyeket illeti, új pálya lévén történelmi múltról nem lehet beszélni, így kizárólag a jelenlegi formára lehet hagyatkozni, ha a várható erősorrendet vesszük górcső alá.

Ami az időmérőt illeti, a két élcsapat fejenként két pole pozíciót szerzett eddig, a Ferrarinál mindkettő esetben Leclerc (Bahrein, Ausztrália), míg a Red Bullnál Pérez (Szaúd-Arábia) és Verstappen (Olaszország) is indulhatott már az élről, és nagy valószínűség szerint ezen a hétvégén is közülük kerül ki a rajtelső.

Mint az jól látható, egyedül Sainz nem tudott még élni a lehetőséggel, pedig az elmúlt két nagydíjon nyers tempó alapján megvolt benne is a pole. A spanyol neve mellett azonban továbbra sem szerepel egyetlen elsőség sem, és nagy kérdés, sikerül-e fordítania a kockán a melbourne-i és az imolai bukás után, ha igen, ő lenne a királykategória 104. pole pozíciósa.

Ami a versenyt illeti, az olasz és az osztrák csapat is két győzelemmel áll jelenleg, azonban ezen már nem három, hanem csak két pilóta, Leclerc és Verstappen osztozik. A monacói az imolai fiaskót feledtetné, míg a holland tovább vinné a lendületet, csapattársaik pedig minél hamarabb beleszállnának a győzelemért vívott harcra, mielőtt fel kellene venniük a második számú szerepét.

Miamiban minden adott ahhoz, hogy izgalmas hajsza alakuljon ki, hiszen a pálya karakterisztikája alapvetően egyik alakulatnak sem kedvez jobban vagy kevésbé, aminek hátterében az áll, hogy az alacsony mellett közepes és magas tempójú kanyarok is találhatók, talán minimálisan az szólhat a Ferrari mellett, hogy egyelőre úgy tűnik, az SF-75-öst könnyebb a megfelelő működési tartományba hozni, mint a többször rakoncátlankodó RB18-ast.

 MELEG, FELHŐS IDŐRE VAN KILÁTÁS
 Pénteken 30 Celsius-fok körül alakulhat a hőmérséklet, és akár egy kisebb zápor is átvonulhat a pálya felett. Szombatra aztán még inkább nő az eső megérkezésének az esélye, hiszen ekkor már 40 százalék a valószínűsége annak, hogy leszakad az ég. Az időmérő napján 32 Celsius-fok lehet a maximális hőmérséklet, és akár 40 km/h-s széllökések is lehetnek. Vasárnapra aztán még tovább erősödhet a szél, és jelen állás szerint 40 százalék esély van arra, hogy a verseny közben  megérkezzen az eső, ami könnyen megkavarhatja az esélyeket.  

 Egy dolog ugyanakkor könnyen felbolygathatja az erősorrendet, méghozzá az időjárás, mivel mindhárom nap van esély az eső megérkezésére, ráadásul a versenyen 55 km/h-s széllökések is lehetnek…

Ami a dobogót illeti, a két élcsapaton kívül több alakulat is jó eséllyel pályázhat a lepattanókra. Az egyik ilyen a Mercedes, amelynek noha csupán két dobogós helyezése van idén, Russell-lel valamennyi versenyen a top 5-ben tudott zárni, és a hírek szerint több esetleges megoldást is talált Imola óta.

Az „ezüstnyilak” mellett az Alfa Romeót és a McLarent is érdemes megemlíteni, előbbi gárda nagy lépést tett előre Olaszországban, és a nyers tempó alapján simán a top 3-ban zárhatott volna, míg utóbbinak Lando Norris révén végül össze is jött a pódium, a brit így az első nem Ferrari-, Red Bull- vagy Mercedes-versenyző, aki pezsgőzhetett az idén.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, az Alpine, az AlphaTauri, valamint a Haas is remek esélyekkel indulhat. Az enstone-iakra az imolai nullázás után ráférne egy eredményesebb hétvége, főleg, hogy Esteban Ocon is megkapja az új padlólemezt, a faenzaiak folytatnák a sorozatukat, míg az amerikaiak hazai pályán térnének vissza az idénynyitón mutatott formájukhoz.

Rajtuk kívül az Aston Martint is fontos megemlíteni, a silverstone-i istálló Olaszországban végre feliratkozott a pontszerzők közé, ráadásul azonnal kettős pontszerzéssel indított, amivel azonnal megelőzte az egyetlen ponttal álló Williamst. Négy forduló után így már csak két pilóta, Mick Schumacher és Nicholas Latifi áll pont nélkül.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
  PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
  1. Charles Leclerc 2 3
4 3 86  
  2. Max Verstappen 2 2 2 1 59  
  3. Sergio Pérez - 2 3 - 54  
  4. George Russell - 1 4 - 49  
  5. Carlos Sainz Jr. - 2 3 - 38  
  6. Lando Norris - 1 3 - 35  
  7. Lewis Hamilton - 1 3 - 28  
  8. Valtteri Bottas - - 3 - 24  
  9. Esteban Ocon - - 3 - 20  
10. Kevin Magnussen - - 3 - 15  
11. Daniel Ricciardo - - 2 - 11  
12. Cunoda Juki - - 2 - 10  
13. Pierre Gasly - - 2 -   6  
14. Sebastian Vettel - - 1 -   4  
15. Fernando Alonso - - 1 -   2  
16. Csou Kuan-jü - - 1 -   1  
17. Alexander Albon - - 1 -   1  
18. Lance Stroll - - 1 -   1