McLaren: véletlenül lett Norrisé a győztes stratégia

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2025.08.05. 07:35
null
Lando Norris érdeklődve nézegette a Magyar Nagydíj győztesének járó egyedi herendi porcelántrófeát (Fotó: Dömötör Csaba)
Bár Oscar Piastri rajongói a McLaren ármánykodását sejtik a hétvégi Magyar Nagydíj alakulása mögött, a csapat megerősítette, ami kívülről is látszott: senki sem számított rá a futam előtt, hogy az egykiállásos stratégia győzelemhez vezethet – Lando Norris is a véletlen miatt választotta.

Újabb versenyhétvége, újabb McLaren kettős győzelem – mintha csak visszarepültünk volna az időben 37 évet, amikor a brit istálló hasonló fölénnyel oktatta a mezőnyt. Pedig a Magyar Nagydíj szombatján még úgy tűnt, a hirtelen megváltozó időjárási körülményeknek köszönhetően a Ferrari megizzaszthatja a wokingiakat, ám a szombati fellángolás után helyreállt a világ rendje, és megint csak az volt a kérdés: Oscar Piastri vagy Lando Norris?

Érdekesség, hogy az első kanyart követően még egyértelműen a Charles Leclerc mögött másodikként haladó ausztrálnak állt a zászló, hiszen egy peches szituációt követően csapattársa visszacsúszott az ötödik helyre. Ám többek között éppen az olyan sztorik tesznek hozzá sokat az F1 varázsához, hogy itt néha a peches szituációk nyitják meg az utat a dicsőség felé – ahogy vasárnap a Hungaroringen is. A futam előtt a Pirelli és a topcsapatok szimulációi szerint nem is férhetett kétség ahhoz, hogy a kétkiállásos boxstratégia az optimális, Norris azonban az első kör után tudta, ha egyszerűen csak követi a többiek taktikáját, biztosan nem javít jelentősen a pozícióján. Minden mindegy alapon tehát megpróbálta elnyújtani az első etapját, ami olyan jól sikerült, hogy felcsillant előtte a remény: talán mégis sikerre lehet vinni az egykiállásos stratégiát.

 

A McLarent irányító Andrea Stella leszögezte, még a futam közben sem lehettek biztosak ebben, vagyis a győztes taktikát tényleg a „peches” első kör, a véletlen és a vártnál hűvösebb időjárási körülmények szabták Norrisra: „Még akkor sem hittünk igazán az egykiállásos stratégiában, amikor meghosszabbítottuk Lando első etapját. De le a kalappal előtte, mert viszonylag használt gumikon is sikerült jó néhány nagyon erős szektor- és köridőt futnia. Így hát az első etapban menet közben valahogy saját magunkat is meggyőztük, hogy az egy kiállás talán mégis képbe kerülhet. Egyáltalán nem arról van szó, hogy úgy vágtunk neki a versenynek, hogy egyenrangúnak tekintettük a két különböző stratégiát. Azt gondoltuk, a kétkiállásos lesz az, amit a többség választ.”  

Stella szavait a múltbeli hungaroringi versenyek is alátámasztják, hiszen egyfelől nagyon ritkán van annyira hűvös, hogy egy kerékcserével ki lehessen húzni a teljes versenytávot, másfelől pedig nem mindig üdvözítő taktika az eggyel kevesebb kiállás, sőt. Max Verstappen például 2019-ben két kerékcserével próbálkozott, de a háromszor kiálló Lewis Hamilton a gumielőnyt kihasználva az utolsó körökben levadászta őt, és megnyerte a versenyt. Amikor vasárnap Piastri jelentős ütemben közeledett Norrisra, megvalósulhatott volna ugyanez a forgatókönyv, és az ausztrál egyszer-kétszer meg is próbálkozott az előzéssel.

Kettejük harca aztán a végén kis híján ütközéssel végződött, így korántsem látszik, mitől működnének jobban az úgynevezett „papajaszabályok”, mint a múltban más csapattársak vb-harcában lefektetett alapelvek, mindenesetre Stella semmi kivetnivalót sem talált Piastri hungaroringi manőverében.

 „Kemény, de fair küzdelem volt kettejük között, egyértelműen a szabályainkon belül. Oscar egy kicsit elfékezte magát, de Lando hagyott némi helyet, mert tudta, hogy ellenfele a határon táncol a fékezésnél. Továbbra is nagyon büszkék vagyunk arra, ahogy Lando és Oscar egymással versenyez – ezzel megtisztelik az F1-et, ezek a McLaren valódi értékei. Remélhetőleg a mi pilótáink között dől el a bajnoki cím, igaz, most azt láttuk, hogy a futam kétharmadáig a Ferrari is versenyben állt a győzelemért. Úgy gondolom, érdekes és szórakoztató lesz az idény hátralevő része.”  

A két pilóta harca tehát kifejezetten érdekessé varázsolta a 40. Magyar Nagydíjat, és a McLaren 200. futamgyőzelme egyben a 13. hungaroringi diadala is volt a csapatnak. Ezt a számot más istálló meg sem tudta közelíteni, a Williams és a Ferrari áll a wokingiak mögött hét-hét mogyoródi elsőséggel. Norris lett nagydíjunk történetének 21. futamgyőztese, és a nyolcadik (különböző) McLaren-pilóta, aki elsőként szelte át a célvonalat. Bár 2012 után 12 évet kellett várni az újabb sikerre, a tavalyi áttörés után most lehet, hogy újabb McLaren-korszak következik a Hungaroringen.

MAGYAR NAGYDÍJ, A VERSENY VÉGEREDMÉNYE

  1.Lando NorrisbritMcLaren-Mercedes- 
  2.Oscar PiastriausztrálMcLaren-Mercedes0.698 mp h. 
  3.George RussellbritMercedes21.916 mp h. 
  4.Charles LeclercmonacóiFerrari42.560 mp h. 
  5.Fernando AlonsospanyolAston Martin-Mercedes59.040 mp h. 
  6.Gabriel BortoletobrazilSauber-Ferrari1:06.169 p h. 
  7.Lance StrollkanadaiAston Martin-Mercedes1:08.174 p h. 
  8.Liam Lawsonúj-zélandiRacing Bulls-Honda1:09.451 p h. 
  9.Max VerstappenhollandRed Bull-Honda1:12.645 p h. 
10.Andrea Kimi AntonelliolaszMercedes1 kör h. 
11.Isack HadjarfranciaRacing Bulls-Honda1 kör h. 
12.Lewis HamiltonbritFerrari1 kör h. 
13.Nico HülkenbergnémetSauber-Ferrari1 kör h. 
14.Carlos SainzspanyolWilliams-Mercedes1 kör h. 
15.Alexander AlbonthaiföldiWilliams-Mercedes1 kör h. 
16.Esteban OconfranciaHaas-Ferrari1 kör h. 
17.Cunoda JukijapánRed Bull-Honda1 kör h. 
18.Franco ColapintoargentinAlpine-Renault1 kör h. 
19.Pierre GaslyfranciaAlpine-Renault1 kör h. 
 FELADTÁK  megtett körökkiesés oka
 Oliver BearmanbritHaas-Ferrari48feladta
A VB ÁLLÁSA
PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1. Oscar Piastri61217284
  2. Lando Norris51216275
  3. Max Verstappen2515187
  4. George Russell1615172
  5. Charles Leclerc514151
  6. Lewis Hamilton14109
  7. Andrea Kimi Antonelli19  64
  8. Alexander Albon9  54
  9. Nico Hülkenberg15  37
10. Esteban Ocon6  27
11. Fernando Alonso5  26
12. Lance Stroll5  26
13. Isack Hadjar6  22
14. Pierre Gasly5  20
15. Liam Lawson4  20
16. Carlos Sainz7  16
17. Gabriel Bortoleto3  14
18. Cunoda Juki5  10
19. Oliver Bearman4    8
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes559 pont
  2. Ferrari260
  3. Mercedes236
  4. Red Bull-Honda194
  5. Williams-Mercedes  70
  6. Aston Martin-Mercedes  52
  7. Sauber-Ferrari  51
  8. Racing Bulls-Honda  45
  9. Haas-Ferrari  35
10. Alpine-Renault  20
40. MAGYAR NAGYDÍJ
AUGUSZTUS 1., PÉNTEK
1. szabadedzés1. Norris 1:16.052
2. szabadedzés1. Norris 1:15.624
AUGUSZTUS 2., SZOMBAT
3. szabadedzés1. Piastri 1:14.916
Időmérő1. Leclerc 1:15.372
AUGUSZTUS 3., VASÁRNAP
A verseny rajtja1. Norris, 2. Piastri, 3. Russell
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Holland Nagydíj, Zandvoortaugusztus 31., 15.00
Olasz Nagydíj, Monzaszeptember 7., 15.00
Azeri Nagydíj, Bakiszeptember 21., 13.00

 

Legfrissebb hírek

F1 75: tömegkarambol, dühöngő Schumacher és a Jordan első győzelme

F1
10 perce

Frankl András szerint csak a végén dönt a McLaren a csapatsorrendről

F1
11 órája

F1 75: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett

F1
17 órája

Gyulay Zsolt: Magyarország egyszerre ennyi dicséretet nagyon rég kapott

F1
17 órája

Az M4 Sporton 643 ezren nézték élőben az F1 Magyar Nagydíját

F1
20 órája

Norris nem is álmodott a győzelemről a Hungaroringen

F1
20 órája

„Norris volt a hős a Hungaroringen” – nemzetközi sajtóvisszhang a Magyar Nagydíj után

F1
23 órája

Már csak a Puskás hibátlan; Madaras Norbert: Csapataink kihozták magukból a maximumot

E-újság
2025.08.03. 23:55
Ezek is érdekelhetik