Bár szakmai körökben itthon már régóta Mansell-kanyarnak nevezik a négyes kanyart a Hungaroringen, jövőre hivatalosan is felveszi a brit pilóta nevét, aki idén ugyan nem tudott eljönni a felújított mogyoródi helyszínre, de a kézlenyomatát elküldte, hiszen az átnevezés híre hozzá is eljutott.
A 72. életévét pénteken betöltő Mansellt számos emlékezetes esemény köti a magyar versenypályához, amelyen 1986 és 1992 között sorozatban hétszer versenyzett, ebből négyszer ért célba, és érdekesség, hogy amikor végigment, valamennyiszer dobogóra állhatott.
Az egyik leghíresebb manővere az 1989-es Magyar Nagydíjon történt, amikor a Ferrarival éppen a négyes kanyar előtt előzte meg a legendás Ayrton Sennát egy lekörözött versenyzővel együtt – ezt minden idők egyik legszebb manővereként tartják számon. Végül meg is nyerte a futamot, ami pályafutása során az egyetlen győzelme volt a Hungaroringen.
„Nagyszerű előzés volt, nagyon büszke vagyok rá. Az is egy olyan pillanat volt, amikor azonnal kellett reagálnom – emlékezett vissza Mansell az előzésre. – Pedig, ha jobban belegondolunk, az autó már lelassult, mégis fantasztikusan sikerült a manőver. Kívülről befelé támadtam Ayrtont, közben pedig figyeltem a kijelzőt, és végül sikerült megelőznöm őt, majd meg is nyertem a versenyt. Emlékezetes nap volt!”
Két évvel előtte, az 1987-es verseny sem volt sima, még a Williams-Honda ülésében versenyzett, és a 34. születésnapján szerezte meg az első rajtkockát. A pole pozícióból indulva magabiztosan vezetett a futamon is, ami azt jelentette (volna), hogy hat pontra csökkenti hátrányát az összetettben csapattársával, a brazil Nelson Piquet-vel szemben. Hét körrel a vége előtt azonban egy emelkedőn a jobb hátsó kerekét rögzítő csavar kiesett, és Mansell a négyes kanyarban, amely nálunk szakmai körökben azóta már a nevét viseli, alig tudta irányítani a kocsit, és rövidesen félre is állt.
1988-ban sokáig úgy tűnt, minden rendben van, Mansell a második helyről indult, de Senna mögött többször is megpördült, majd a kerékcsere után nem tudott visszaállni, bevallása szerint annyira kimerült. Ez a magyarázat szokatlan volt tőle, de nem véletlen, ugyanis kiderült, hogy a futam előtt bárányhimlős lett, 41 fokos lázzal állt a rajtrácsra, a verseny után napokig feküdt kórházban, a Belga és az Olasz Nagydíjat ki is kellett hagynia.
1986: 3. 1987: feladta 1988: feladta 1989: 1. 1990: feladta 1991: 2. 1992: 2. (itt lett világbajnok) |
A legszebb emléke talán az 1992-es, utolsó Magyar Nagydíja, egyben az azon megszerzett második helye lehetett, ugyanis azzal nyerte meg a világbajnokságot a szinte verhetetlen Willamsszel. Ahhoz képest, hogy az összetettben 46 pontos előnnyel érkezett a Hungaroringre, nem volt könnyű dolga, leginkább azért, mert nem bírt Ayrton Sennával, és a 12 hengeres McLaren-Hondájával…
„A második helyre beérkezni és megnyerni a világbajnokságot nem volt egyszerű, mert volt egy késői defektünk is, ami miatt visszaestem a negyedik helyre. De sikerült visszajönnöm a másodikra! Ayrton végül megnyerte a versenyt, és csodálatos volt a dobogón állni vele, a legjobb érzés a világon megnyerni a világbajnokságot” – fogalmazott Mansell.
Bár minden magyar versenyen történt vele valami szokatlan a pályán, de volt még valami, ami miatt szinte mindig emlékezetes volt neki hazánkba látogatni. Mansell 1953. augusztus 8-én született, az évfordulója a versenynaptárban akkoriban a Magyar Nagydíj hétvégéjére esett.
„Sok-sok éven át Magyarországon ünnepeltem a születésnapomat, emlékszem, az egyik évben még egy Skála nevű lovat is kaptam ajándékba, amit aztán a Pető Intézetnek adományoztam – tette hozzá a 71 éves korábbi pilóta. – Születésnapi tortát is kaptam mindig – csak jó emlékeim vannak Magyarországról.”
Egyébként a Hungaroring valamennyi kanyarját elnevezik, ehhez szurkolói felhívások formájában ajánlásokat is kérnek, a javaslatok alapján pedig egy szakmai grémium dönt. Mindenesetre a négyes kanyarnak már van „gazdája”.