F1 75: Schumacher kiütötte magát a vb-pontversenyből, Villeneuve ünnepelhetett

H. Á.H. Á.
Vágólapra másolva!
2025.08.04. 16:38
null
A pillanat, amikor véget ért a verseny a világbajnoki címért Schumacher (pirosban) és Villeneuve között (Fotó: Grand Prix Photo)
A Formula–1 idén ünnepli az első világbajnoki idény 75. évfordulóját, ennek apropóján indítottuk el sorozatunkat, amelyben mind a 75 korábbi idény legemlékezetesebb versenyére visszatekintünk. Az 1997-es évben a Hungaroringen eltűnt ugyan Damon Hill, ám ezúttal a világbajnoki cím sorsából döntőnek bizonyuló Európai Nagydíjat idézzük fel.

 

Miután 1996-ban Damon Hill felért a csúcsra, úgy járt a Williamsszel, mint Nigel Mansell néhány évvel korábban: friss világbajnokként nem kapott új szerződést az istállótól, így végül a hat év után az Arrows névhez visszatérő ex-Footworknél kötött ki, és vitte magával az egyes rajtszámot is. Helyére érkezett a Sauberből Heinz-Harald Frentzen, és a mezőny egyik újoncaként a kétszeres világbajnok Michael Schumacher öccse, Ralf is a mezőny tagja lett a Jordanben.

Két korábbi legenda is csapatvezetőként tért vissza a rajtrácsra: a hetvenes évek klasszisa, Jackie Stewart és Alain Prost is nevét adta egy-egy csapatnak, de igazából egyik sem tudta megismételni pilótaként elért sikerét. Szintén újonc istállóként jelentkezett az év elején a Lola, amely aztán az idény első versenyének totális lebőgése után – egyik autója sem került fel a rajtrácsra, miután 11.6 és 12.7 másodperccel maradtak el az időmérőn Jacques Villeneuve pole-t érő idejétől – be is fejezte szereplését. Konkurenciát kapott a gumigyártó Goodyear, miután a Stewart, az Arrows, a Lola, a Prost és Minardi ellátójaként beszállt az F1-be a Bridgestone. A Minardinál az előző évben egy fél idényét teljesítő Giancarlo Fisicella a Jordan versenyzője lett, és Kanadában egy dobogóval hálálta meg a bizalmat. Bemutatkozott a mezőnyben a ma már inkább borászként kiemelkedő Jarno Trulli a Minardinál, majd az idény felénél átült a Prosthoz, a Kanadában lábát törő Olivier Panis helyére. A Magyar Nagydíjon nyomaveszett Damon Hillnek, aki az Arrows-zal meglepően kiváló teljesítményt nyújtott a Hungaroringen, s csupán az utolsó körben tudta őt megelőzni Jacques Villeneuve. Tort ültek Európa miniállamai, hiszen Monaco és San Marinó mellett ezúttal Luxemburg is Nagydíjnak adhatott otthont – legalábbis névleg. Az idény végén visszavonult az osztrák veterán Gerhard Berger, ám ennél is fajsúlyosabb, hogy a Renault kivonult a sportágból.

A vb végeredménye: 1. Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 81 pont, 2. Heinz-Harald Frentzen (német, Williams-Renault) 42 pont, 3. David Coulthard (McLaren-Mercedes) 37 pont.
Konstruktőrök: 1. Williams-Renault 123 pont, 2. Ferrari 102 pont, 3. Benetton-Renault 67 pont

A 78 pontot szerző Michael Schumachert (német, Ferrari) kizárták a pontversenyből.

EZ IS 1997-BEN TÖRTÉNT

Az 1997-es évben Jacques Villeneuve és Michael Schumacher az év két legjobb autójában csatázott a világbajnoki címért, de a párharcukat utólag elnézve olyan érzése lehet az embernek, mintha nem ugyanazokon a versenyeken szerepelt volna a két kiválóság, merthogy az idény során egyszer sem álltak egyszerre dobogón. Holott lehetőségük lett volna rá, hiszen Villeneuve az Európa Nagydíjig hétszer pezsgőzhetett a dobogón – mindannyiszor győztesként –, míg Schumacher öt győzelem mellett még háromszor léphetett a pódiumra.

A naptárban harmadik alkalommal szerepelt 17 futam egy évben, de először dőlt el a bajnoki cím sorsa a 17. versenyen – 1977-ben Niki Lauda, 1995-ben Michael Schumacher egyaránt a 15. versenyen biztosította be a vb-címét a korábbi két 17 futamos idény során. 

Eredetileg nem Jerez adott volna otthont az idény utolsó futamának, hanem Estoril, csakhogy a portugálok nem készültek el időre a kért változtatásokkal a pályán, így került a szomszéd Spanyolországba a futam – csakhogy egy Spanyol Nagydíj volt már a naptárban, ezért lett Európai Nagydíj a jerezi futam. Amely előtt egyetlen ponttal Michael Schumacher vezetett Jacques Villenueve előtt, a képlet tehát viszonylag egyszerű volt: amelyikük előbb végez, az lesz a világbajnok – a pontegyenlőség Villenueve-nek kedvezett volna a több futamgyőzelme miatt.

De ne szaladjunk ennyire előre: Jerezbe úgy érkezett meg a mezőny, hogy bőven benne volt a lehetősége egy olyan botrányos zárásnak, mint 1989-ben Japánban, vagy éppen három évvel korábban Ausztráliában – mindkét esetben ütközés döntött az egyéni bajnoki címről, utóbbi esetnél Schumacher volt a főszereplő és az williamses Hill, akit a benettonos német kiütött a versenyből, így szerezte meg első világbajnoki címét. 

Az időmérő aztán a mai napig példa nélküli eredménnyel zárult: korábban még csak kettős holtverseny sem fordult elő az időmérő élén, ezúttal viszont egyenesen hárman is ugyanolyan időt futottak a kvalifikáción. Előbb Villeneuve teljesítette 1:21.072 perc alatt a kört, aztán Schumacher is ugyanennyinél állította meg az órát, majd az időmérő vége előtt nagyjából tíz perccel a vb-pontverseny harmadik helyén álló Frentzen is ezredmásodpercre pontosan ennyi idő alatt ért körbe.

Ebben a sorrendben álltak fel vasárnap a rajtrácsra, ám a kanadai elrontotta a startot, és Schumacher az első kanyarhoz már tetemes előnnyel érkezett, Villeneuve pedig ideiglenesen visszaesett csapattársa, Frentzen mögé a harmadik helyre. Utóbbi az első kerékcseréknél „feláldozta” magát, tovább kint maradt, hogy Villeneuve ledolgozhassa hátrányát Schumacher mögött, akit Frentzen a szabályok adta kereteken belül tartott fel. Más kérdés, hogy a szintén Ferrari-motorral szerelt Sauberben a lekörözendő Norberto Fontana – akinek F1-es pályafutására szinte csak emiatt emlékezhetünk – szintén gátolta Villeneuve-öt, ám a kanadai végül a második kiállásáig ledolgozta az argentin mögött összeszedett hátrányt. 

Így érkeztek el az éllovasok a 48. körig, amikor a hajtűben Villeneuve kifékezte Schumachert, beszúrt mellé, ám a német rövid hezitálás után „rácsukta az ajtót.” Ezúttal viszont ő húzta a rövidebbet, Ferrarijával a jobbos visszafordító bukóterében, a kavicságyban lelt nyugalomra az autója, míg Villeneuve tulajdonképpen maradandó károsodás nélkül folytatta a versenyt, és végül harmadikként ért a célba. Ez pedig azt jelentette, hogy megszerezte a világbajnoki címet – máig ő az utolsó nem európai világbajnoka a sportágnak. 

AZ ÜTKÖZÉS

Ami Schumachert illeti: néhány körig a pálya széléről figyelte még a versenyt, majd a garázsba visszatérve a kanadai kolléga kizárását kezdte követelni – aztán a csapat vezetői megmutatták neki a felvételeket, ő pedig lesápadva magába roskadt, és próbálta feldolgozni, hogy itt bizony ő volt a ludas az ütközésben. 

Ráadásul ezt a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) is így gondolta, amikor néhány nappal a futam után Schumacherrel példát statuálva korábban – és azóta – sem látott büntetést szabott ki: Schumachert kizárták a világbajnoki pontversenyből, ami azt jelentette, hogy eredményeit (győzelmeit, dobogóit,  rajtelsőségeit, stb.) megtarthatta, de a megszerzett pontjait elvették tőle. Ez azt jelentette, hogy Villeneuve – papíron – minden idők addigi egyik legnagyobb fölényével lett világbajnok a második helyre felugró Frentzen előtt. 

Érdekes utózöngéje a futamnak, hogy a verseny estéjén az eredetileg külön-külön ünneplő Williams és Ferrari csapattagok végül együtt buliztak: miután a saját partija mindkét brigádnak befulladt, a jerezi szállásukra visszatérve – a két csapat ugyanabban a hotelben szállt meg – összefutottak egymással, és arra jutottak, hogy a hoteljükben folytatják a partit. Csakhogy annak a bárja már bezárt, mire éjfél után a még mindig szomjas társaság megérkezett, ám a szobák minibárjának lepusztítása után végül csak kinyitották nekik a pultot. Személyzetet viszont a szálloda már nem tudott adni, így jobb híján Schumacher és Villeneuve állt be sört csapolni.

A nagy barátság ellenére a német eltiltásán nem változtattak, s később ő maga is bevallotta, ha újra átélhetné a '97-es a jerezi futamot, biztosan elkerülné az ütközést a kanadaival. Persze utólag már könnyen lehet okos az ember, tekintve, hogy Schumacher még további öt világbajnoki címet nyert, Villeneuve meg több futamgyőzelemig sem jutott el a száguldó cirkuszban.

Ami egyébként magát a futamot illeti: a két vb-aspiráns ütközése után a két McLaren végzett az élen, Häkkinen első futamgyőzelmét aratta a királykategóriában, s bizonyos vélekedések szerint ez a siker is kellett a finn pilóta számára, hogy átlendüljön a mentális gátjain, s a következő két évben egyaránt világbajnoki címet szerezzen Schumachert megelőzve. És bár jelen sorok szerzőjének finn nyelvtudása egyelőre csekély, az biztos, hogy az alábbi videóban a finn kommentátor öröme földöntúli Häkkinen sikere okán.

EURÓPA NAGYDÍJ
1997. október 26., Jerez de la Frontera
69 kör, 305.532 km
1. Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes) 1:38:57.771 óra
2. David Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 1.654 másodperc hátrány
3. Jacques Villeneuve (kanadai, Williams-Renault) 1.803 mp h.

A FUTAM 

1996:  huszonegy indulóból csupán három ért célba
1995: Schumacher a 16. helyről indulva nyert Spában
 1994: tragikus, fekete hétvége Imolában
1993: Senna és az „istenek köre” az egyetlen Donington Park-i futamon
1992: a boxban kattant a bilincs Schumacher első győzelmének hétvégéjén
1991: Sennának nyolcadikra összejött a hazai siker
1990: ismét Japánban dőlt el a vb-cím, de most fordított kimenetellel
1989: így énekelték meg a magyar lapok Mansell szenzációs mogyoródi győzelmét
1988: a Ferrari kettős győzelemmel tisztelgett Enzo Ferrari emléke előtt
1987: roncsderbi után a Williamsek uralták a spielbergi pályát
1986: Mansell gumija felrobbant Adelaide-ben, s odalett a vb-címe
1985: Lauda Hollandiában aratta karrierje utolsó, 25. győzelmét
1984: a száguldó cirkuszban nem lett sorozat Dallasból
1983: kettős McLaren-győzelem született a 22. és a 23. rajthelyről
1982: kaotikus utolsó három kör döntött Monacóban
1981: a kaszinóváros futama leginkább Piquet-nek hozott szerencsét
1980: hiába Pironi elsősége, Jones nyert Kanadában – és világbajnok lett
1979: a legnagyobb csata egy második helyért
1978: jött, látott, győzött, eltűnt – egy mérnöki bravúr nyomában
1977: Andretti karrierje legkedvesebb előzésével szomorította el Schecktert
1976: Lauda kinevette a halált – negyedik hely az utolsó kenet után
1975: James Hunt és az egyik legnagyobb meglepetésgyőzelem
1974: nem volt elég üzemanyag az autóban, meghiúsult az argentin ünnep
1973: amerikai siker a tömegkarambol után újraindított futamon
1972: Emerson Fittipaldi nyerte meg az idegek csatáját Ausztriában
1971: nyolcan álltak az élen, két tizeden belül ért célba az első négy Monzában
1970: Rindt az utolsó kanyarban előzte meg a hibázó Brabhamet
1969: Jackie Stewart és Jochen Rindt klasszikus csatát vívott Silverstone-ban
1968: tragikus idény legnehezebb versenyén brillírozott Jackie Stewart
1967: Jim Clark körhátrányból állt az élre, mielőtt jött az utolsó körös dráma
1966: Scarfiotti beugróként nyerte meg az Olasz Nagydíjat a Ferrarival
1965: az utolérhetetlen Jim Clark a Nürburgringet is legyőzte
1964: egy körön múlt Jim Clark címvédése 1964-ben Mexikóban
1963: Spában vette kezdetét Jim Clark 1963-as dominanciája
1962: Jim Clark beragadt a rajtnál, Graham Hill egérutat nyert a vb-csatában
1961: német riválisa tragédiája után lett az első amerikai világbajnok Phil Hill
1960: Stirling Moss Monacóban megszerezte a Lotus első győzelmét
1959: Jack Brabham a célba tolta az autóját Sebringben
1958: Ferrari-csapatutasítás döntött a vb-címről a tragédiák évében
1957: Fangio az utolsó győzelméért az életét is kockára tette
1956: Peter Collins a saját vb-esélyét feláldozva adta át Ferrariját Fangiónak
1955: Stirling Moss nyerte a Fangio elleni Mercedes-csatát Angliában
1954: Fangio első hazai győzelme a Ferrari sikertelen óvása után
1953: a sorozat első igazi klasszikusa volt az 1953-as Francia Nagydíj
1952: Belgiumban kezdődött Alberto Ascari egyeduralma
1951: a Ferrari Angliában szerezte meg első futamgyőzelmét
1950: így kezdődött minden 75 évvel ezelőtt Silverstone-ban
SOROZATUNK KORÁBBI RÉSZEI

 

 

 

 

Legfrissebb hírek

Gyulay Zsolt: Magyarország egyszerre ennyi dicséretet nagyon rég kapott

F1
2 órája

Az M4 Sporton 643 ezren nézték élőben az F1 Magyar Nagydíját

F1
6 órája

Norris nem is álmodott a győzelemről a Hungaroringen

F1
6 órája

„Norris volt a hős a Hungaroringen” – nemzetközi sajtóvisszhang a Magyar Nagydíj után

F1
8 órája

Már csak a Puskás hibátlan; Madaras Norbert: Csapataink kihozták magukból a maximumot

E-újság
19 órája

Russell szerint a Ferrari a szabályosság határát súrolta a hungaroringi versenyen

F1
20 órája

Hamilton: Sok dolog zajlik a háttérben, ami nem jó

F1
22 órája

„Megvolt a tempónk, hogy nyerjünk” – Leclerc frusztrált a hungaroringi verseny után

F1
Tegnap, 18:13
Ezek is érdekelhetik